Manipulační vozy ev.č. 5511 - 5518 a ev.č. 5531 - 5539

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Manipulační vozy ev.č. 5511 - 5518
a ev.č. 5531 - 5539


Snaha zacelit propast po doslouživších manipulačních vozech vyrobených z upravených dvounápravových motorových vozů, vedla Dopravní podnik k úvaze využít pro potřeby vozoven, dílen a skladů, také vozy řady T.

Pracovní vůz T3 ev.č.5531 vozovny Kobylisy projíždí manipulační tratí z vozovny Žižkov. | únor 1993
Pracovní vůz T3 ev.č.5531 vozovny Kobylisy v Opravně tramvají Ústředních dílen DP Praha. | 18.1.1995
Pracovní vůz T3 ev.č.5534 vozovny Pankrác v akci, při přetahu vozu T3 z Ústředních dílen. | 18.1.1995
Již vyřazený pracovní vůz T3 ev.č.5534 čeká na likvidaci v areálu nádraží ČD Praha - Smíchov. | 17.9.1995
Již vyřazený pracovní vůz T3 ev.č.5534 čeká na likvidaci v areálu nádraží ČD Praha - Smíchov. | 26.8.1995
Již vyřazený pracovní vůz T3 ev.č.5535 čeká na likvidaci v areálu nádraží ČD Praha - Smíchov. | 19.11.1995
Pracovní vůz T3 ev.č.5531 vozovny Kobylisy v rozestavěné smyčce Levského, nesoucí tehdy jméno Sídliště Modřany. | 26.5.1995
Pracovní vůz T3 ev.č.5533 ve vozovně Motol. | 10.2.1994
Pracovní vůz T3 ev.č.5534 odstavený před manipulačním vozem T3M ev.č.5572 a kolejovým brusem Schörling ev.č.4092 ve vozovně Pankrác. | 1993
Již vyřazený pracovní vůz T3 ev.č.5534 čeká na likvidaci v areálu nádraží ČD Praha - Smíchov. | 26.8.1995
Již vyřazený pracovní vůz T3 ev.č.5535 čeká na likvidaci v areálu nádraží ČD Praha - Smíchov. | 22.11.1995
Pracovní vůz T3 ev.č.5539 vozovny Vokovice v akci, při přetahu vozu T3SUCS ev.č.7128 z Ústředních dílen. | 18.1.1995
Nejprve byly v letech 1975-78 k tomuto účely vyčleněny vozy T1, přesto nadále zůstaly vedeny jako vozy osobní dopravy. Šlo mimo jiné o vozy ev.č. 5005, 5007, 5043 a 5063, které se po nějaké době opět vrátily mezi provozní osobní vozy. Úplný výčet takto využitých vozů T1 však není znám.

Od roku 1984 začaly ve funkci manipulačních vozů vozoven sloužit také z osobní dopravy vyřazované legendární vozy T3. Prvními vozy tohoto typu, které prošly v roce 1984 formální proměnou na manipulační vozy, se staly vozy ev.č.6109, 6110 a 6111, patřící do první série dodaných vozů T3 v roce 1962. Tyto tři průkopníci neprošly žádnou úpravou, dokonce nezískaly ani nová - služební - evidenční čísla, pouze došlo k jejich vyřazení z provozních vozů a zařazení mezi služební vozy. Své funkce si však neužívaly dlouho a již následujícího roku je potkalo zrušení.
Dalšími manipulačními vozy se v roce 1984 staly přeřazené tétrojky evidenčních čísel 6121, 6156, 6101, 6120, 6151, 6131, 6159 a 6128 (taktéž náležející do první série dodaných vozů v roce 1962), u kterých došlo alespoň k papírovému přečíslování na služební vozy evidenčních čísel 5511 - 5518 (formální přečíslování proběhlo v uvedeném pořadí). I tyto vozy však byly v roce 1985 vyřazené. Naopak zařazen do kategorie služebních tramvají byl v tomto roce vůz ev.č. 6134, jehož se přečíslování opět nedotklo ani formálně.

Potřeba nových služebních vozů stála v roce 1987 za vyřazením provozních vozů ev.č. 6203, 6261, 6279, 6212 a 6278, náležejících do 2. série dodaných vozů v roce 1963, které byly přečíslovány novými evidenčními čísly na manipulační vozy ev.č. 5532, 5534, 5535, 5537 a 5538 (v uvedeném pořadí).
Tyto služební vozy v roce 1989 doplnil vůz ev.č. 6313 (ze třetí série, r.v. 1965), přečíslovaný na nové ev.č. 5531 a v roce 1992 řadu doplnily vozy ev.č.6591 a 6501 (z páté série, r.v. 1966), nesoucí následně evidenční čísla 5533 a 5539. K doplnění číselné řady o poslední chybějící vůz ev.č.5536 již nikdy nedošlo.

Stejně jako vozy ev.č.5511-5518 nebyly ani tyto při převedení do kategorie služebních vozů takřka nijak rekonstruovány. Viditelnou změnou se stalo umístění šikmých bílých bezpečnostních pruhů na čelech vozů. U vozu ev.č.5534 došlo navíc k zaslepení dolní poloviny křídel prostředních dveří, včetně zatření červenou barvou. Nejstarší vozy T3 dojezdily s původními bočními okny dělenými v jejich horní třetině, koženkovými sedáky, oblými směrovými světly a původní podobou skládacích dveří.

Ve vozovnách vozy sloužily zejména k přepravě poškozených vozů po dopravních nehodách, přetahům nepojízdných vozů do a z Ústředních dílen, přepravě náhradních dílů a podobně. Přiřazení jednotlivých vozů vozovnám se nám zatím podařilo určit jen u následujících vozů: ev.č.5531 - Kobylisy, ev.č.5533 - Motol, ev.č.5534 - Pankrác, ev.č.5539 - Vokovice.

Všechny vozy byly do současnosti postupně zrušeny. V roce 1989 to byly vozy ev.č.6134 a 5532, o dva roky později je následoval vůz ev.č.5537 a o další čtyři roky později vozy ev.č.5534, 5535 a 5538. Vyřazení těchto pěti vozů znamenalo zhoršení manipulačních schopností vozoven, a tak, když byl v roce 1996 vyřazen i vůz ev.č.5533, došlo ve stejném roce k přeřazení vozů T3 ev.č.6474 a 6152 na mezi manipulační vozy vozovny Kobylisy ev.č.5552 a Vokovice ev.č.5557.
V roce 1998 byly zlikvidovány zbývající vozy třicítkové řady ev.č.5531 a 5539.

Posledním přírůstkem mezi manipulační vozy byl nový manipulační vůz vozovny Kobylisy, přestavěný z vozu ev.č.6765 v roce 2003 a přečíslovaný na ev.č.5562, náhradou za ve stejném roce vyřazený vůz ev.č.5552. V roce 2008 byl vyřazen vůz ev.č.5562 a v roce 2010 i vůz 5557. V roce 2011 se již tedy v pražských vozovnách nenachází žádné vozovenské manipulační vozy.

Konec pracovního vozu T3 ev.č.5534
Již vyřazený pracovní vůz T3 ev.č.5534 čeká na likvidaci v areálu nádraží ČD Praha - Smíchov. Dosloužil s původní podobou bočních oken vozů T3 a výrazným šrafováním na svém čele. | 21.6.1996 Interiér již vyřazeného pracovního vozu T3 ev.č.5534, který dosloužil s původními koženkovými sedadly. | 21.6.1996 Již vyřazený pracovní vůz T3 ev.č.5534 čeká na likvidaci v areálu nádraží ČD Praha - Smíchov. Dosloužil s původní podobou bočních oken vozů T3. | 21.6.1996 Interiér již vyřazeného pracovního vozu T3 ev.č.5534. | 26.8.1995 Stanoviště řidiče již vyřazeného pracovního vozu T3 ev.č.5534. | 31.8.1995


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021