Zatímco pomníky osobností najdete snad v každém městě a větší obci, pomníky tramvajových tratí zas tolik obvyklým jevem nejsou. A přesto i tramvajové tratě v Praze se svými
pomníčky pyšní.
Zlíchovský pomník
V roce 1927 oslavily Elektrické podniky 30. let od svého založení a zároveň se jim podařil husarský kousek. Při stavbě tramvajové tratě do Hlubočep totiž překročily 100. kilometrů
tramvajové sítě. Koncem roku - po vypuštění zrušených tratí ze statistik - však počet kilometrů poklesl na 98,457, ale již v roce 1928 byl stý kilometr překonán definitivně. A protože
se v těch dávných letech rádo slavilo, zbudovaly pod Zlíchovským kostelíčkem Elektrické podniky pomník 100. kilometru kolejové sítě. Stylizovaly jej do podoby většího kamenného
patníku, na nějž umístily kovovou tabulku s textem
100. km dosažený 7. VII 1927 elektr. drahami hl. města Prahy. Pomníček byl odhalen k datu, které je na něm uvedené.
Libeňský pomník
Na libeňském předmostí Libeňského mostu mezi hromadami nepořádku, zarostlý plevelem a skrytý mezi stromy stojí druhý z pražských tramvajových pomníčků. Je zasvěcený - podobně jako ten
zlíchovský - také stému kilometru. Ne však stému kilometru nových tramvajových tratí, ale stému kilometru rekonstrukcí tratí systémem velkoplošných panelů
BKV. Odhalen byl 2. listopadu 1984, a protože tehdy byla podivná doba, do délky 100 kilometrů se mu značně pomohlo. Tehdy totiž bylo zrekonstruováno teprve
50 kilometrů tramvajových tratí uvedeným systémem. Takže se započítala každá kolej zvlášť a 100 kilometrů bylo na světě.
V základové desce pomníčku, která symbolizuje část velkoplošného panelu, je vložena bloková kolejnice B1, kterou ještě před pár lety překrývala kruhová pamětní deska s nápisem
100 km rekonstrukce tramvajových tratí velkoplošnými panely s blokovou kolejnicí, listopad 1984, Dopravní podnik hlavního města Prahy.
Jenže desku někdo ukradl a zřejmě ji prodal do sběrných surovin. A bohužel to nikomu ani tak moc nevadí...
Hlubočepský pomník
Byla středa 24. října 2001, když se krátce před polednem podmračeného a chladného dne na Barrandově objevili významní hosté. Pražský primátor Jan Kasl, náměstek primátora pro
dopravu Martin Hejl, generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy , a.s. Milan Houfek a další. Slavnostně byl poklepán základní kámen stavby tramvajové tratě Hlubočepy -
Barrandov. Základní kámen však na místě poklepání nezůstal. Jeho stanovištěm se nakonec stal prostor u smyčky Hlubočepy, kde - nedaleko od
pomníku zlíchovského - bude budoucím
generacím připomínat, že když se chce a jsou peníze, tak i náročnou stavbu tramvajové tratě lze zvládnout za dva roky. Žulový kvádr s pamětní deskou je umístěn na zděném soklu,
který je obležený černými dlaždicemi. Na samotném kameni je připevněn pamětní štítek.