Smyčka Bílá Hora

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Smyčka Bílá Hora


Souprava vozů T6A5 #8706+#8616 společně se soupravou vozů T3SUCS #7100+#7122 postávající ve smyčce Bílá Hora jsou v dobré společnosti kostela Panny Marie Vítězné, který je součástí poutního areálu, který vznikl v letech 1704-1730 postupným rozšiřováním kapličky z roku 1622 s kostnicí. Projekt kostelní kopule, ambitů a nárožních kaplí je dílem Jana Blažeje Santiniho. | 1.10.2015

Možná bychom v úvodu vyprávění o smyčce Bílá Hora mohli, s trochou nadsázky vypíchnout, že závěrečný úsek tratě Vypich – Bílá Hora, včetně smyčky samotné, nebyl vybudován na území Prahy, ale obce Řepy, připojené k hlavnímu městu až v roce 1968.

Fotografie s dávkou lidskosti. Před smyčkou Bílá Hora se tak stařenka rozhodla přejít rušnou Karlovarskou ulicí, což jí umožnili nejen řidiči automobilů, ale také řidič soupravy tramvají T3SU #7017+T3 #6945 mířící na lince 22 do výstupní zastávky vnitřní koleje smyčky Bílá Hora. Pozitivní zprávou tedy budiž to, že dávno před tím, než někteří řidiči začali natáčet a zveřejňovat videa, jak během výkonu služby pomáhají chodcům přecházet vozovky, zkrátka lidskost a profesionalita řidičů tramvají existovala. | 27.11.2005
Vůz KT8D5 #9005 vypravený na linku 8 manipuluje v krátkém prostoru vnitřní koleje mezi nástupní a výstupní zastávkou. U konce tramvaje je patrný původní typ zásobníku písku umísťovaný na konečné. | listopad 1993
Vůz KT8D5 #9002 z tzv. předsérie, která se odlišovala zejména designovými zákryty výzbroje umístěné na střeše během vypravení na linku 8 odbavuje cestující ve výstupní zastávce vnitřní koleje. Před čelem tramvaje je patrný mobilní typ zásobníku písku umísťovaný dodnes na konečné. | září 1992
Vůz Škoda 14T Elektra #9155 vypravený na linku 25 manipuluje v prostoru vnitřní výstupní zastávky smyčky Bílá Hora. Na vnější koleji odbavuje cestující souprava vozů T3R.P #8324+#8326 na lince 22. | 8.9.2023
Souprava vozů T3R.PV #8153+T3R.P #8570 zachycená během vypravení na linku 22 ve výstupní zastávce vnitřní koleje smyčky Bílá Hora dokládá, že původní záměr – tedy vypravení vozů T3R.P (T3R.PV) ve vínovo-stříbrném laku jako řízených vozů do souprav s částečně nízkopodlažními vozy T3RP.LF ve stejném laku bylo leckdy pojato svébytně. | 6.4.2017
Souprava vozů T3R.PLF #8261+T3R.P #8566 vypravená na linku 22 manipuluje na vnější koleji smyčky Bílá Hora. | 3.10.2008
Souprava vozů T3 e.č.6796+#6892 vypravená na linku 22 zachycená na vnější koleji smyčky Bílá Hora. | 15.10.2008
Aby došlo k minimalizaci výpadku spoje noční linky například po technické závadě či dopravní nehodě, stával v nočním provozu v Myslíkově ulici tzv. záložní vlak, označený symbolem X, který vyrazil vypadlý spoj urychleně nahradit. Nejprve se na tomto vlaku periodicky střídaly zástupci všech vozoven, po zprovoznění trati na Barrandov a nutnosti vypravování pouze vlaků, které na Barrandov mají vjezd povolen, se tento vlak stal doménou motolské vozovny a vozů T6A5. Stejně jako v případě vozu #8701, který dorazil do smyčky Bílá Hora jako náhrada spoje linky 57 a v mrazivé noci doplněné sněhovým popraškem vyčkává na čas odjezdu. | 13.1.2004
Na vnitřní koleji smyčky Bílá Hora manipuluje vůz Škoda 14T Elektra vypravený na linku 22. | 11.5.2007
Setkání dvou souprav T6A5 #8673+#8674 a #8749+#8750 na pro ně netradičních linkách 22 a 8. | 17.8.2000
Souprava vozů T3 #6921+T3SUCS #7099 vypravená na linku 22 zachycená ve výstupní zastávce vnitřní koleje smyčky Bílá Hora. | 29.12.2010
Informace denního tisku hltá během krátké pauzy na konečné řidič soupravy vedené vozem T3 #6852 vypravené na náhradní linku 43, která spojovala Bílou Horu s Nádražím Braník. | 5.7.1979
Tramvajovou současnost smyčky Bílá Hora tvoří linky 22 a 25, zde ve složení vozů T3SU #7012+#7013 na lince 22 a T3SUCS #7082 na lince 25. | 30.8.2003
Souprava žižkovských vozů T3SUCS #7100+#7122 vypravená a linku 22 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Bílá Hora. | 1.10.2015
Souprava strašnických vozů T3R.PV #8173+#8174 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Bílá Hora během vypravení na linku 22, pod dohledem vokovické soupravy vozů T3R.P #8331+#8332 na lince 25 na vnější koleji. | 26.2.2018
Vůz KT8D5.RN2P #9072 vypravený na linku 25 manipuluje na vnější koleji smyčky Bílá Hora. Díky umístění zastávek v levém oblouku není možné vyklopit plošinu pro nástup imobilních cestujících a zastávky ve smyčce tak nelze využít jako bezbariérové. | 27.2.2007
Slávistický vůz KT8D5 #9019 vypravený na linku 8 na vnitřní koleji smyčky Bílá Hora. | březen 1995
Vůz KT8D5 #9008 s celovozovou reklamou na firmu Herlitz, která na voze vydržela do listopadu 1995 během svého vypravení na linku 8 nabírá první cestující v nástupní zastávce vnitřní koleje smyčky Bílá Hora. | srpen 1994
Zatímco před lety pražským kolejím dominovaly vozy z produkce smíchovské Tatry, v posledních letech je zřejmá převaha vozů z plzeňské Škody. Ve smyčce Bílá Hora se tak setkaly vozy Škoda 15T ForCIty #9269 na lince 22 a #9317 na lince 25. Ten je navíc následovaný vozem Škoda 14T Elektra #9123 vypraveném také na linku 25. | 25.8.2024
V nástupní zastávce vnější koleje odbavuje cestující souprava vokovických vozů T3SUCS #7176+#7177 vypravená na linku 22. | 10.12.2004
Souprava vozů T3SUCS #7196+#7197 na lince 8 opouští nástupní zastávku vnitřní koleje smyčky Bílá Hora a vjíždí do Karlovarské ulice. | 25.1.2003
Sólo vůz T3SUCS #7191 vypravený vokovickou vozovnou na linku 25 opouští vnější kolej smyčky Bílá Hora a vjíždí do Karlovské ulice. | 20.5.2007
Dnes se již jen můžeme domýšlet, co se na místě stalo, že souprava vozů T3 vedená vozem #6898 nasazená na linku 22 zastavila v Karlovarské ulici ihned po výjezdu ze smyčky Bílá Hora. Pak řidič někam odešel, v kabině není a první dveře jsou otevřené. Okolo ladně projíždí rozšiřovanou Karlovarskou ulicí Trabant a v pozadí dělníci připravili výstražné petrolejové lampy na večerní označení staveniště. | 18.5.1978
Vůz KT8D5 #9009 vypravený na linku 8 zachycený ve výstupní zastávce vnitřní koleje smyčky Bílá Hora. | červen 1998
Souprava vozů T3 #6825+#6852 odbavuje cestující ve výstupní zastávce smyčky Bílá Hora. V pozadí je patrný cvičný vůz, snažící se dostat do stísněného prostoru smyčky. | 4.10.2007
V nástupní zastávce vnitřní koleje smyčky Bílá Hora odbavuje cestující vůz KT8D5 #9015 na lince 8. | 3.4.2003
Ve výstupní zastávce vnější koleje smyčky Bílá Hora zachycený vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9306 vypravený na linku 22. | 24.5.2015
V prostoru výstupní zastávky vnitřní koleje manipuluje vůz Škoda 14T Elektra #9116 vypravený na linku 22. | 29.3.2007
Ve smyčce Bílá Hora došlo k setkání vozu Škoda 15T ForCity Alfa #9355 vypraveného vozovnou Motol na linku 22 se sólo vozem T3R.P #8341 (ex T3 #6785) zatahujícím do vozovny Vokovice z noční linky 97. | 8.5.2016
Do prostoru výstupní zastávky jednokolejné smyčky Bílá Hora, zřízené v prostředí typické pražské periferie přijela na zde typické lince 22 souprava vozů staré stavby vedená motorovým vozem #3021. | 1966
V jednokolejné smyčce Bílá Hora s ikonickým stromem vyčkává souprava vozů T3 vedená vozem #6437 na lince 22 na svůj čas k odjezdu. | 1967
V ještě jednokolejné smyčce Bílá Hora s ikonickým stromem vyčkává vůz T3 #6306 na lince 22 na svůj čas k odjezdu. V pozadí se plnou rychlostí roztočil kolotoč s dětmi a v nástupní zastávce nabírá řidič autobusu své první cestující před odjezdem na trasu linky. | 12.3.1972
Souprava vozů T3R.PLF #8264+T3R.P #8564 barevně sladěná do decentního vínovo-stříbrného laku, který značil částečně nízkopodlažní vůz v čele soupravy manipuluje jako linka 22 na vnitřní koleji smyčky Bílá Hora. | 14.11.2017
Souprava vozů T3SUCS #7088+#7089 na lince 22 manipuluje na vnější koleji smyčky Bílá Hora ve společnosti vozu KT8D5 #9030, který byl jako jediný zkušebně vybaven digitálními transparenty BUSE místo standardních střešních budníků. | 25.1.2003
Modernizace vozu T3SU #7007 na vůz nesoucí nové typové označení T3G a #8200 vypravovala domovská vozovna Strašnice zejména na záložní vlak X odstavený ve smyčce Olšanské hřbitovy. Na snímku zavítal do smyčky Bílá Hora jako záložní vlak za pravidelnou linku 22. | 13.8.2001
Souprava vozů T3R.PV #8151+#8152 zachycená během vypravení na linku 22 na vnitřní koleji smyčky Bílá Hora. | 24.11.2017
Souprava žižkovských vozů T3R.P #8234+ev..8235 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Bílá Hora během vypravení na linku 25. | 8.9.2023
Vůz KT8D5 #9014 vypravený na linku 25 manipuluje na vnější koleji smyčky Bílá Hora. Vůz je již přelakován do barev vozů T6A5. | 27.2.2027
V poměrně krátkém období byly do smyčky Bílá Hora vedeny všechny spoje linky 22 a druhá z břevnovských linek byla ukončena na Vypichu. Toto provozně nepříliš vydařené období, kdy při výpadku linky 22 byla Bílá Hora bez dopravní obsluhy zachycuje snímek souprav vozů T6A5 #8706+#8616 a #8723+#8722 právě na lince 22, která obsadila obě koleje smyčky Bílá Hora. | 1.10.2015
Reklama na erotický magazín. To do té doby Praha nezažila. Vůz KT8D5 #9018 a linka 8 ve smyčce Bílá Hora. | květen 1994
Vůz KT8D5.RN2P #9106 vypravený na linku 22 v novém korporátním laku Pražské integrované dopravy manipuluje na vnější koleji smyčky Bílá Hora. | 30.5.2024
Setkání částečně nízkopodlažních zástupců tramvajových vozů ve smyčce Bílá Hora. Na vnější Vůz KT8D5.RN2P #9075 vypravený na linku 25 manipuluje na vnější koleji smyčky Bílá Hora a na vnitřní koleji pak souprava vozů T3R.PLF #8264+T3R.P #8564 vypravená na linku 22. Díky umístění zastávek v levém oblouku není možné vyklopit plošinu pro nástup imobilních cestujících a zastávky ve smyčce tak nelze využít jako bezbariérové. | 27.11.2005
Vůz T3SUCS #7232 na lince 25 zachycený v nástupní zastávce vnitřní koleje smyčky Bílá Hora. | 30.8.2003
Vůz KT8D5 #9026 vypravený na linku 8 zachycený na vnitřní koleji smyčky Bílá Hora. | září 1997
Sólo vůz T3 #6736 vypravený na linku 25 opouští vnitřní kolej smyčky Bílá Hora a najíždí na trať v Karlovarské ulici. | 10.12.2004
Souprava vozů T3R.PLF #8273+T3R.PV #8161 vypravená na linku 22 opustila smyčku Bílá Hora a krátkým jednokolejným úsekem ve vozovce Karlovarské ulice dospěla k rozjezdové výhybce do smyčky, umístěné na protisměrné koleji. | 9.7.2011
K Bílé Hoře se tramvaje z Břevnova přibližovaly postupně, do oblasti Vypichu se tramvaje dostaly po posledním prodloužení tramvajové tratě od Břevnovského kláštera vznikající Bělohorskou ulicí 1. srpna 1928. Tehdy zde tramvaje obracely na smyčce, která byla zřízena na opačné straně komunikace, než ji najdeme dnes. Tato možnost kvalitní a rychlé přepravy do centra města vyvolala velmi rychle poptávku po stavebních pozemcích v okolí.

Stavět se tak začalo i v oblasti Bílé Hory a místní obyvatelé se dožadovali prodloužení tramvajové trati až na Bílou Horu. Jenže vše zhatila finanční recese, která postihla tehdejší i Elektrické podniky. Tento stav byl způsoben velkou finanční krizí na konci dvacátých let 20. století. V roce 1930 si Elektrické podniky zajistily alespoň koncesi na dopravou autobusovou. Jenže ani k jejímu zprovoznění se neměly, a tak bez koncese, kterou získal až takřka o rok později, začal v úseku podnikat Jan Holub. Vypukl doslova nesmiřitelný konkurenční boj, který Elektrické podniky donutil k zahájení provozu na vlastní autobusové lince od prosince 1932. Nesmiřitelný boj, přinášející pro cestující jistě příjemnou snahu o snižování ceny jízdného na úkor konkurence z obou stran skončil až v roce 1937.

V tomto roce totiž začala stavba dvoukolejného prodloužení na Bílou Horu a 17. října zde byl zahájen provoz. Trať byla v celé délce dvoukolejná. Protisměrné koleje s osovou vzdáleností 8,9 metrů mezi Vypichem a Malým Břevnovem oddělovalo vysázené stromořadí. Trať byla v tomto úseku vedena na samostatném tělese jižně od vozovky Bělohorské ulice. Následující úsek tratě byl veden středem zužující se komunikace. Na konci tratě byla vybudována jednokolejná smyčka na prostranství před kostelem Panny Marie Vítězné.

Jistě není bez zajímavosti, původní projekt počítal s následnou dostavbou jižní vozovky Bělohorské ulice, a proto byly sloupy trakčního vedení umístěny na jižní straně od tratě v takové vzdálenosti, aby bylo možné v případě potřeby doplnit jižní vozovku, bez překládání sloupů. Po dostavbě vozovky by se tak trať ocitla ve středu komunikace. Jižní vozovka však byla nakonec postavena až v roce 1985...

V letech 1974–1975 proběhla první velká rekonstrukce zdejší tramvajové tratě. Začala 20. května 1974 a původně se počítalo, že skončí na počátku prosince téhož roku. Nakonec se však protáhla až do dubna roku 1975, a provoz byl obnoven 1. května 1975. Během rekonstrukce byl vykácen zbytek stromořadí mezi protisměrnými kolejemi a trolejové vedení bylo zavěšeno na sloupy trakčního vedení s výložníky, umístěné mezi koleje se sníženou osovou vzdáleností na cca 4 metry.

V úseku od Falcké ulice ke smyčce Bílá Hora se poloha tratě takřka nezměnila. Koleje byly uloženy na železobetonové pražce se zákrytovými panely. Ve smyčce Bílá Hora byla zprovozněna předjízdná kolej.

V době svého zprovoznění na konci třicátých let minulého století byla tramvajová trať Vypich – Bílá Hora ukončena na volném prostranství před areálem kláštera. I přes postupný rozvoj území nedošlo dosud k přesunu tramvajové smyčky, případně k jejímu vhodnému zakomponování do veřejného prostoru. K této skutečnosti přispívá i celkové zanedbání údržby tohoto prostranství také v souvislosti se stále odkládanou realizací rekonstrukce Karlovarské ulice.

Tramvajové obratiště tak v současné době neodpovídá požadavkům 21. století. Problematické je především umístění nástupních i výstupních zastávek pro cestující v levém oblouku, kdy řidič tramvajové soupravy není schopen pohledem do zpětného zrcátka zkontrolovat pohyb cestujících v prostoru dveří při výstupu a nástupu. Aby nedocházelo ke kolizi hrany nástupišť s průjezdným průřezem tramvajové soupravy, je zastávkový obrubník umístěn v dostatečné vzdálenosti od samotného vozidla. Velká vzdálenost obruby nástupiště od vozidla tak nutí cestující sestoupit z nástupiště do kolejiště a nastupovat z úrovně kolejí. Využití zastávek pro cestující pohybující se na invalidním vozíku je v podstatě nemožné.

Proto se již před léty v rámci připravované rekonstrukce Karlovarské ulice mezi Falckou ulicí a hranicemi města Prahy prověřovalo přesunutí smyčky do různých lokalit, nejen například do prostoru autobusového obratiště, ale také do prostoru Mohyly na Bílé Hoře, řešilo se také prodloužení tramvajové trati ulicí Na Bělohorské pláni k ulici U Boroviček, případně až ke Slánské ulici. Jednání počítala také s variantou ponechání obratiště na svém místě, ale přesunem nástupních a výstupních zastávek před obratiště, do Karlovarské ulice.

Přesto v roce 2023 proběhla pouze další výměna ojetých kolejnic v obloucích smyčky, spojená také s výměnou obou výhybek umístěných ve vozovce Karlovarské ulice.

Deponovací kapacita smyčky v prostoru odstavných kolejí činí 13 vozů typu T.

Konstrukce tratě:
Celá tramvajová trať je vybudována klasickou metodou žlábkových kolejnic na příčných pražcích, zákryt v prostoru výhybek tvoří velká žulová dlažba, ve zbylém prostoru pak asfaltový koberec.

Popis tratě:
Smyčka Bílá Hora začíná ve vozovce Karlovarské ulice v rozjezdové radiově ovládané výhybce #665, která je vložena v křižovatce ulic Karlovarská a Zličínská. Za výhybkou obě koleje smyčky odbočí ze středu vozovky pravými oblouky, kterými překříží jízdní pruh pro automobily do prostoru mimo pozemní komunikaci. Obě koleje se napřimují a následují výstupní zastávky vnitřní a vnější koleje smyčky. Ještě v prostoru výstupní zastávek obě koleje pokračují levými oblouky do prostoru nástupních zastávek vnitřní a vnější koleje smyčky, které jsou také umístěny v provozně nepříznivých levých obloucích. Výjezd ze smyčky zabezpečuje světelná signalizace. Z prostoru mimo pozemní komunikaci se obě koleje levými oblouky dostávají do středu Karlovarské ulice a ve sjezdové výhybce se slučují do traťové koleje. Ta se po 40 metrech jednokolejného přímého úseku připojí k protisměrné koleji a Karlovarskou ulicí pak již pokračuje standardní dvoukolejná trať.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Výstupní zastávka vnitřní koleje na samostatném tělese v obratišti Bílá Hora, 42 metrů za vjezdem do obratiště z Karlovarské ulice, nástupiště pro jeden vlak 2xT. Bílá Hora
    - výstupní zastávka vnitřní koleje na samostatném tělese v obratišti Bílá Hora, 42 metrů za vjezdem do obratiště z Karlovarské ulice, nástupiště pro jeden vlak 2xT
  • Výstupní zastávka vnější koleje na samostatném tělese v obratišti Bílá Hora, 47 metrů za vjezdem do obratiště z Karlovarské ulice, nástupiště pro jeden vlak 2xT. Bílá Hora
    - výstupní zastávka vnější koleje na samostatném tělese v obratišti Bílá Hora, 47 metrů za vjezdem do obratiště z Karlovarské ulice, nástupiště pro jeden vlak 2xT
  • Nástupní zastávka vnitřní koleje na samostatném tělese v obratišti Bílá Hora ve směru k zastávce Malý Břevnov, 10 metrů před výjezdem z obratiště do Karlovarské ulice, nástupiště pro jeden vlak 2xT. Bílá Hora
    - nástupní zastávka vnitřní koleje na samostatném tělese v obratišti Bílá Hora ve směru k zastávce Malý Břevnov, 10 metrů před výjezdem z obratiště do Karlovarské ulice, nástupiště pro jeden vlak 2xT.
  • Nástupní zastávka vnější koleje na samostatném tělese v obratišti Bílá Hora ve směru k zastávce Malý Břevnov, 10 metrů před výjezdem z obratiště do Karlovarské ulice, nástupiště pro jeden vlak 2xT. Bílá Hora
    - nástupní zastávka vnější koleje na samostatném tělese v obratišti Bílá Hora ve směru k zastávce Malý Břevnov, 10 metrů před výjezdem z obratiště do Karlovarské ulice, nástupiště pro jeden vlak 2xT.
  • Provozované linky na popisované trati:
  • Linka 22 (vnější kolej)
  • Linka 25 (vnitřní kolej)
  • Linka 97 (vnější kolej)
  • Fotocesta po smyčce Bílá Hora
    Počátek smyčky Bílá Hora v rozjezdové radiově ovládané výhybce #665 umístěné ještě ve vozovce Karlovarské ulice. Za rozjezdovou výhybkou obě koleje smyčky odbočují pravým obloukem do prostoru mimo komunikaci. Za pravými vjezdovými oblouky se koleje napřimují do prostoru výstupních zastávek smyčky. Prostor výstupních zastávek vnitřní a vnější koleje smyčky Bílá Hora. Prostor výstupních zastávek vnitřní a vnější koleje smyčky Bílá Hora. na jeho konci koleje přechází do levých oblouků.
    Prostor výstupních zastávek vnitřní a vnější koleje smyčky Bílá Hora. zejména u vnitřního výstupiště je patrný značný odskok obrubníků, pro bezkolizní průjezd vozů KT8D5.RN2P Levé oblouky vnitřní a vnější koleje smyčky B9lá Hora v prostoru mezi výstupní a nástupní zastávkou. Levé oblouky vnitřní a vnější koleje smyčky B9lá Hora v prostoru mezi výstupní a nástupní zastávkou. Levé oblouky vnitřní a vnější koleje smyčky B9lá Hora v prostoru mezi výstupní a nástupní zastávkou. Prostor nástupních zastávek vnitřní a vnější koleje smyčky Bílá Hora zřízených v levém oblouku.
    Prostor nástupních zastávek vnitřní a vnější koleje smyčky Bílá Hora zřízených v levém oblouku. Prostor nástupních zastávek vnitřní a vnější koleje smyčky Bílá Hora zřízených v levém oblouku. Prostor nástupních zastávek vnitřní a vnější koleje smyčky Bílá Hora zřízených v levém oblouku. Za nástupními zastávkami se obě koleje sbližují v levých obloucích. Smyčka Bílá Hora koní ve sjezdové výhybce ve vozovce Karlovarské ulice.


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025