|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dispečerka Pražských tramvají 2007
|
Nebylo... Šlo o první setkání serveru Pražské tramvaje se svými čtenáři ve velkém rozsahu, a proto bylo nutné akci důkladně připravit. Podstatou soutěže se stalo vyhledávání míst, důležitých pro historii pražské tramvajové dopravy. Autorská dvojice Dušan - Petr probírala při osobních setkáních místa, kde budou umístěny hlídky, některá vyřadila, jiná naopak přidala a základní kostra soutěže se začínala rodit. Celá trasa byla zkontrolována, projeta a prochozena. Zbývalo jen stanovit správný termín, za nějž byla nakonec vybrána neděle 22. dubna 2007.
Mezi Dušanem a Petrem proběhly další hodiny diskuzí na ICQ, nespočet telefonátů a emailů. Vlastně na poslední chvíli se vyrábí výherní, účastnické a pamětní listy (jejichž tisk zabezpečil Jára), vymýšlí se informační cedule k jednotlivým stanovištím hlídek, aby soutěžící věděli, čím je významné dané místo.
Samostatnou kapitolou jsou ceny za 1. - 10. místo. Malá FM rádia s potiskem loga Pražských tramvají, zcela to unikátní a jinde nesehnatelná cena. Jejich výrobu byla ochotná v takřka šibeničním termínu zrealizovat až čtvrtá firma. Naopak ta, která se tvářila nejseriózněji se příliš seriózně nechovala. Její obchodní zástupci si nás přehazovali jak horký brambor a nakonec komunikace z jejich strany skončila zcela.
Soutěž se začala přibližovat. Těsně před konáním ze zdravotních důvodů odřekl člověk, s nímž se počítalo na hlídku č.2 a jehož podobizna již byla natištěna na hracích kartách. Autor soutěže seděl po téhle zprávě dlouho v křesle. Ač nekuřák, utápěl se v oblacích doutníkového dýmu, který mu vyráběl parní generátor firmy Prt & kolej. Prý ho to uklidňovalo. Jenže chybějící hlídka byla zásadním problémem, navíc se každý den zvyšoval počet přihlášek. Takovou odezvu autor nečekal. Rozhodl se, že si musí dojít do ledničky pro vychlazenou whisky s ledem. Nohy mu ale díky stresu a přiotrávení se doutníkovým dýmem odmítly sloužit. Dušan netušil, co bude dál, jak se dopraví na nedělní místo startu. Nakonec s pomocí své oddané manželky, pomalu vstává, ale nohy chytá křeč. Dušan se hroutí na zem a při pádu mu hlavou bleskne myšlenka "Soutěž zruším". Vzal do ruky mobilní telefon a začal vytáčet telefonní číslo, které vlastní admin Petr. Doufá, že mu vytočení čísla přinese štěstí a soutěž bude zrušena. Jenže z druhého konce aparátu se ozývalo jen lakonické konstatování "Volané číslo je dočasně nedostupné". Dušan zpoceně usedl zpátky do křesla a z posledních sil vykřikl "To mi Petr udělal schválně. Tušil to, tak si vypnul telefon. Ženo drahá, soutěž tedy musí být!".
Do soutěže se nakonec přihlásilo 28 soutěžních hlídek, čítajících celkem 44 hráčů. Ti museli dle indicií projít postupně všech 7 kontrolních stanovišť - START (zde byl Dušan a Petr), hlídku č.1 na Karlově mostě (základním mužem se zde stal Mr.Cross), hlídku č.2 u někdejších Ústředních dílen Elektrických drah v Holešovicích (vedenou Jirkou K.), hlídku č.3 před vstupem do Kulturního domu Vltavská, jenž si Elektrické podniky postavily jako své sídlo (zde hlídkoval Martyn), hlídku č.4 u bývalé vozovny koňky a následně elektrických drah v Karlíně u zastávky tramvají Urxova (hlavním mužem zde byl Trainzjohny). Hlídka č.5 (vedená Absolutem) rozvinula svůj základní tábor u historického kolotoče a pozůstatků opěrných zdí lanové dráhy na Letnou - za budovou Národního technického muzea, v místě, kde měla první elektrická tramvaj zřízena Františkem Křižíkem svou vozovnu. Cíl se nacházel v areálu vozovny Střešovice, kde je umístěno Muzeum MHD, a zde se opět objevili Dušan s Petrem. Hlídky si vzájemně vypomáhaly, takže na všech stanovištích se objevovaly k základním majitelům hlídek i pomocníci z dalších míst. A zde se velmi významným pomocníkem stal JaHu. O fotodokumentaci akce se postarali MOp a Fibou.
Na každém stanovišti mohli soutěžící plnit dvě otázky, sbírací a sázecí. Nebyly povinné a dost soutěžících raději neriskovalo sázecí část. Zatímco u sbírací otázky, jejíž odpověď se vždy skládala z více částí, soutěžící pouze získávali body (za každou správnou část odpovědi jeden), u otázky sázecí museli ještě před sdělením otázky vsadit 1 - 10 bodů. Pokud odpověděli správně, vsazený počet bodů se jim zdvojnásobil, pokud špatně, naopak o něj přišli. Následně soutěžící obdržel indicii navádějící jej k další hlídce. Pokud potřeboval nápovědu, musel si jí "koupit" za 2 body, pokud mu nepomohla, za další 4 body mohl zakoupit přesnější. No a pokud ani poté netušil, kam má zamířit, za 10 bodů si zakoupil přesnou lokalizaci místa. Za nalezení hlídky bez nápovědy získal tým 5 bodů, s jednou nápovědou 3 body a se dvěma 1 bod.
Během pátečního odpoledne 20. dubna 2007 na mobilní telefony a do emailových schránek soutěžících mířila první indicie, s jejíž pomocí měli hráči nalézt start: Vážení účastníci hry Dispečerka Pražských tramvají. Na místě startu Vás rádi přivítáme v neděli 22. dubna 2007 v 10:00. A kdeže je místo startu? Inu tam, kde DP Praha dlouhá léta přebíral nové tramvajové vozy od jejich tradičního výrobce, sídlícího opodál. V místě startu se nachází poslední zachovalé úrovňové křížení železničních a tramvajových kolejí.
Každý z dorazivších 24 týmů čítajících 37 hráčů, získal za objevení místa startu 25 bodů jako základ pro soutěž. Jeden tým, však místo startu, které bylo u tramvajových zastávek Na Knížecí, hledal u smyčky Sídliště Řepy. Za telefonické přesné sdělení místa startu mu bylo odečteno 10 bodů.
Pokud soutěžící správně vyhodnotil informace nastoupil do linky 12 nebo 20 v zastávce Na Knížecí a vystoupil v zastávce Malostranské náměstí. Na Karlově mostě na něj již čekala hlídka číslo jedna.
Při správném vyhodnocení informací soutěžící nastoupil na Malostranském náměstí do tramvajové linky 12 a vystoupil v zastávce Výstaviště (5 zastávka) a při chůzi po směru jízdy nalezl hlídku č.2 na křižovatce ulic U Výstaviště a Na Zátorách, proti někdejšímu vjezdu do Ústředních dílen a vozovny Centrála. V areálu dnes sídlí Pražská teplárenská a po někdejším tramvajovém ruchu toho již moc nenajdeme. Případně mohl jet do zastávky Nádraží Holešovice (6 zastávka) a při chůzi proti směru jízdy hlídku také nalezl. Zcela nepochopitelně se však množství soutěžících vydalo do areálu vozovny Střešovice….
Správná cesta zavedla soutěžící ze zastávky Nádraží Holešovice linkou 14 ke čtvrté zastávce nesoucí jméno Vltavská. Zde na předmostí Hládkova mostu stojí budova Elektrických podniků, kterou si zbudovaly ve třicátých letech jako své sídlo. Souhrou okolností o něj po roce 1989 nástupnický Dopravní podnik přišel. U hlavního vstupu do budovy stála hlídka číslo 3.
Pokud bylo soutěžícím jasno, vydali se tramvajovou linkou 8 do zastávky Urxova, u níž dodnes stojí budova tramvajové vozovny z pozdějšího, již elektrického, období. Po rekonstrukci a prodloužení dnes slouží jako prodejna luxusních automobilů. V těsném sousedství vedla na náspu tzv. Těšnovka, železniční trať spojující Vysočany přes Palmovku s nádražím Praha - Těšnov. Po náspu zde dodnes najdeme zbytky, včetně zarůstajícího torza nástupiště a polozříceného podchodu pod náspem. Zde tedy stála hlídka č.4.
Ano, prostranství Letenské pláně u Letenského zámečku, kde bylo hledané místo, se stalo opravdovým oříškem. Ze zastávky Urxova bylo dosažitelné linkou 8. Po vystoupení v osmé zastávce nesoucí jméno Letenské náměstí a chůzí Oveneckou ulicí, kde vedla trať první elektrické tramvaje v českých zemích, soutěžící obešli budovu Národního technického muzea, podrobující se důkladné rekonstrukci a našli poslední hlídku č.5 ukrývající se právě zde. V místě se nachází i historický kolotoč a zbytky opěrných zdí lanové dráhy na Letnou ve stráni nad Letenským tunelem.
Ano, znalci poznali hned, že cíl se nachází ve vozovně Střešovice, kam někteří soutěžící zamířili hned z Karlova mostu… Přímé spojení bylo možné linkami 1 a 25, s přestupem se nabízely další kombinace.
Po skončení soutěže někdo zamířil do muzea, někdo do blízké restaurace, kde organizátoři debatili o nesmrtelnosti chrousta a tom, co by se dalo do příštího ročníku zlepšit.
Čtenáři jistě sami odhalí, co je v předchozím textu fikce a co realita, co si autor přibásnil, co zhumornil, a kde se mu písařský brk ani nezačervenal, jak byla všechna slova pravdivá. Dispečerka Pražských tramvají 2007 je za námi a pokud nám hvězdy a soutěžící zůstanou příznivě nakloněni, tak je i další ročník snad před námi...
Dovolte mi, abych touto cestou ještě jednou poděkoval soutěžícím za účast a Dušanovi, Mr.Crossovi, Jirkovi K., Martynovi, Trainzjohnymu, Absolutovi, JaHuovi, Járovi, Mopovi a Fibouovi
za pomoc s organizací a realizací celé akce.