|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
»TREŽ« 2009
|
Naše poslední zastavení se na trati Trenčianské elektrické železnice se uskutečnilo v roce 2008, krátce poté,
co byl zprovozněn motorový vůz 411 901-2 opatřený po velké prohlídce historizujícím provedením vnějšího laku,
který se nám tehdy nepodařilo zastihnout v provozu.
Trenčianská elektrická železnice oslaví v roce 2009 100. let své existence a právě pro důstojné připomenutí tohoto výročí vznikla již v roce 2007 dohoda o obnovení historické podoby laku jednoho z motorových vozů. Je třeba poznamenat, že nátěr vozu nakonec umožnil jeden nejmenovaný fanoušek železničky z Česka, který zaplatil nátěrové hmoty. Přes uskutečněné modernizace vozu v osmdesátých letech, který výrazně změnily jeho vzhled, se provedení laku snažilo v co možná největší možné míře přiblížit historické podobě nátěru vozu. Některé části musely být samozřejmě uzpůsobeny dnešním tvarům vozu, potřebám pravidelného provozu a např. předpisy danému provedení současného označení. Přesto se na vůz podařilo navrátit některé na první pohled nenápadné dobové prvky, spočívající např. v imitovaných tabulkách "TREŽ" na rámu vozu pod dveřmi a malých rudých pěticípých hvězdách na čelech vozu. Díky této historizující drobnosti však postihla vůz ani ne po měsíci provozu s novým lakem aféra. Na příkaz z vyšších míst Železniční spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) musely být hvězdy odstraněny a nahrazeny standardním logem ZSSK. Došlo však k jejich vyrobení z magnetické fólie, což umožňuje jejich snadné nasazení a odstranění na čela vozů v případě nostalgických vlaků. Pro úplnost je třeba dodat, že původní vozy neměly zásuvky mnohočlenného řízení, hvězdy proto byly původně umístěny výše, těsně pod čelními okny. Souběžně s motorovým vozem byla provedena obdobná obnova laku podle historického schématu také u řídícího vozu 911 901-7. K velké lítosti fanoušků však ne proto, aby byl provozován v soupravě s motorovým vozem, protože investice do dlouhodobě neprovozovaného vozidla by byla jen těžko obhajitelná, ale aby sloužil jako osobní vůz. O vůz již dříve projevilo zájem Oravské muzeum P.O.Hviezdoslava pro svou muzejní Oravskou lesní železnici, kde ho hodlalo využít jako běžný osobní vůz. Z řídícího vozu proto bylo odstraněno stanoviště řidiče, označovače jízdenek, spřáhla Compact a oranžový výstražný majáček na střeše. Po dokončení byl vůz na dobou neurčitou od 29. dubna 2008 zapůjčen jako obyčejný vlečný osobní vůz na Oravskou lesní železnici... Rádi bychom touto cestou poděkovali všem pracovníkům TREŽ za poskytnutí cenných informací a umožnění fotografování. |
||||