|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová linka 29
Číslo 29 se mezi pravidelnými linkami pražských tramvají objevilo až v roce 1966. Avšak nositelky čísla 29 se vyskytly
již při konání celostátních Spartakiád.
A tak tedy teprve 4. dubna 1966 je zřízena pravidelná linka 29. Důvodem pro její zavedení je potřeba posílit ve špičkovém období velmi frekventovanou linku 11, jezdící v té době z Černokostelecké do Divoké Šárky (linka 11 jezdila v sestavě motorový vůz + 2 vlečné vozy, od 7. listopadu 1967 pak v sestavě 2xT3), a to v úseku mezi Černokosteleckou a centrem města. Při zavedení linky se přihlédlo i k tomu, že v ranní špičce jezdí více lidí ve směru na Václavské náměstí a odpoledne zase spíše směrem opačným. Linka 29 byla tedy zřízena jako špičková polookružní linka, jezdící v ranní špičce ve směru Černokostelecká - Flora - Jiřího z Poděbrad - Muzeum - Václavské náměstí - Můstek - Prašná Brána - Bulhar - Hlavní nádraží - Muzeum a stejnou cestou do Strašnic zpět na Černokosteleckou. V odpolední špičce se změnil směr obracení v centru: to znamená od Muzea k hlavnímu nádraží, Bulharu, Prašné bráně, na Můstek a přes Václavské náměstí zpět do Strašnic. Na linku byly vypravovány dvouvozové soupravy ve složení obousměrný motorový vůz + vlečný vůz Krasin. Již v listopadu 1966 je na lince 29 zaveden částečný provoz sólo vozů T1 a T3; ještě v souběhu se starými vlaky, ale již od 14. února 1967 patří provoz linky 29 jen sólo vozům T1 a T3. V ranní špičce je od 26. února 1968 linka prodloužena až k Ústředním dílnám Hostivař, od 18. listopadu jezdí k Ústředním dílnám i v odpolední špičce.
Tento provozní stav trvá jen krátce, již 17. leden 1972 přináší další změny, při kterých se oblast Kobylis (s výjimkou vyjíždění a zatahování linky 26) zbavuje starých tramvají. Linka 14 je od tohoto data osazena vozy T1 a je převedena na Výstaviště. Místo ní jezdí přes Libeňský most na Vychovatelnu linky 24 a nově zavedená linka 31. Linka číslo 3 (zatím nadále provozovaná ve starých soupravách motorový vůz + 2 vozy vlečné) je zkrácena do trasy Budějovické náměstí - Výstaviště. Jako náhrada za zkrácenou trojku je linka 29, obsluhovaná vlaky 2xT3, prodloužena do trasy Ústřední dílny - Výstaviště - Pelc Tyrolka - Vychovatelna - Vozovna Kobylisy. Rozsah provozu linky 29 byl nyní rozšířen na celotýdenní - polonoční. Otevření trasy metra IC dne 9. května 1974 přežila linka 29 beze změn. Když je 15. ledna 1975 zastaven kvůli stavbě Severojižní magistrály tramvajový provoz přes Pelc Tyrolku objíždí zrušený úsek linka 29 od Vychovatelny přes Libeňský most a dnešní zastávku Ortenovo náměstí.
Po zprovoznění nové tramvajové trati v Trojské ulici je linka 29 v úseku Park kultury a oddechu Julia Fučíka (Výstaviště) - Ke Stírce převedena od 5. května 1977 právě na její koleje. I po zahájení provozu na trase metra IA v úseku Leninova (Dejvická) - Náměstí Míru 13. srpna 1978 jezdí linka 29 nadále po stávající trase, ale její provoz je rozšířen na nepřetržitý. Noční trasa se shodovala s denní. Zatímco denní vlaky jezdily stále v soupravách 2xT3, noční se vypravovaly ve vozech T3 sólo. Soupravy 2xT3 vyjely na noční linku 29 jen na 24. a 31. prosince 1978, což se opakovalo i o rok později.
Zrušení další tramvajové v centru města v ulici Na Příkopě od 4. července 1985 má za následek zrušení linky 29, kterou již takřka není kudy vést. Do zprovoznění trasy metra IB dne 3. listopadu 1985 je linka 29 na strašnicko-vinohradské straně nahrazena linkou 43 vedenou z Olšanských hřbitovů na Černokosteleckou v sestavě 2xT3. Od vozovny Kobylisy na náměstí Republiky ji nahradila linka 42 vedená v trase Vozovna Kobylisy - Náměstí Republiky - Nový Hloubětín a sestavě vozů 2xT3.
Věnováno Jonášovi
Text: František Zahnáš a redakce
Související články: Tramvajová linka 19 Tramvajová linka 12 Tramvajová linka 15 Tramvajová linka 10 Tramvajová linka 9 Tramvajová linka 35 Tramvajová linka 21 Tramvajová linka 17 Tramvajová linka 3 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 poprvé v provozu Tramvajová linka 24 Dočasný obousměrný provoz po jedné koleji v Zenklově ulici Přestávky řidičů tramvají Projekt organizace pražské MHD 1967 aneb Co by se stalo, kdyby... Praha 1963: Zkoušky »tunelového provozu« Tramvajová linka 8 Tramvajová linka 18 Tramvajová linka 11 Tramvajová linka 7 Statistika nuda je... aneb jak budeme jezdit od září 2016 Tramvajová linka 5 Tramvajová linka 4 V roce 1974 dojezdily v Praze dvounápravové tramvaje Tramvajová linka 1 Tramvajová linka 25 Provoz tramvají během MS v ledním hokeji 1972 Tramvajová linka 2 Jak pražské koleje opouštěly vozy T1 Tramvajová linka 16 Předpisy a přezkoušení DP Praha Tramvajová linka 20 Tramvajová linka 14 Tramvajová linka 30 Tramvajová linka 13 Tramvajová linka 22 Pražská rarita aneb souprava vozů KT8D5 opět v provozu Tramvajová linka 27 Tramvajová linka 26 Tramvajová linka 32 Tramvajová linka 6 Tramvajová linka 31 Když Prahu ovládla Téčka Tramvajová linka 28 Nasazení vozů T3 na linky 9 a 14 v nočním provozu Noční provoz tramvají nejen na Štědrý den a Silvestra Náhradní tramvajová doprava za metro Provoz - archivní data vypravení Povolání: řidič tramvaje Označování vlaků určených k pravidelné přepravě cestujících |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |