|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pohlednice Pražských tramvají...
|
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Brzy po skončení druhé světové války se začalo uvažovat o stavbě dvouúsekové lanovky na Chopok ze severní strany. Chrudimská firma
Transporta, n.p. nabídla výstavbu dvouúsekové lanové dráhy, na základě v roce 1947 zakoupené licence od švýcarské firmy Von Roll
na systém označovaný VR-101.
Typickým znakem tohoto typu lanovek je zavěšení sedaček, kdy cestující sedí bokem ke směru jízdy. Transporta takových licenčních lanovek postavila devět, celkem jich bylo na světě 110. Za jeden dodaný závěs systému VR se platil licenční poplatek 300 švýcarských franků. Pro vzrůstající turistický ruch bylo nakonec rozhodnuto postavit lanovou dráhu i z jižní strany. Vznikl tak zcela unikátní systém čtyřech úseků lanových drah propojující severní a jižní stranu Chopku, jenž byl budovaný a zprovozňovaný postupně. Úseky byly číslovány vzestupně od Jasné přes Chopok. Nejprve se zprovoznění dočkaly spodní úseky na obou stranách hory, ač i ty dělilo od zprovoznění 5 let. Jako první byl zprovozněný I. úsek Koliesko - Luková 23. října 1949 (v provozu do května 1997). Následoval IV. úsek Srdiečko - Kosodrevina uvedený do provozu 19. září 1954 (v provozu do roku 1994) a II. úsek Luková - Chopok zprovozněný 29. srpna 1954 (v provozu do srpna 1997). Před dokončením posledního úseku se vyhrotila spolupráce mezi Transportou Chrudim a švýcarskou strojírnou Von Roll. Jak se později ukázalo, zcela úmyslně nebyla licenční technologie využívaná v souladu se smlouvou, aby došlo k jejímu vypovězení. Poslední III. úsek Kosodrevina - Chopok, uvedený do provozu 29. srpna 1957 (v provozu do února 1998), tak byl dokončen už po vypovězení smlouvy. Lanové dráhy postupně dosloužily a na jejich místě se postupně objevily lanovky nové. Z mezistanice Luková na severní straně, kde byl odbourán vjezd spodního úseku, vznikla zcela unikátní restaurace Von Roll, jejíž součástí je technologické vybavení původní lanové dráhy. Z mezistanice Kosodrevina na straně jižní pak vzniklo Muzeum Von Roll. |
![]() |
||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |