|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pohlednice Pražských tramvají...
|
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Po druhé světové válce vznikl v Nízkých Tatrách zcela unikátní systém čtyřech úseků lanových drah propojující severní a jižní stranu Chopku,
budovaný a zprovozňovaný postupně.
Úseky byly číslovány vzestupně od Jasné přes Chopok. Nejprve se zprovoznění dočkaly spodní úseky na obou stranách hory, přestože i ty dělilo od zprovoznění 5 let. Jako první byl uveden do provozu I. úsek na severní straně, Koliesko - Luková 23. října 1949 (v provozu do května 1997). Následoval IV. úsek Srdiečko - Kosodrevina uvedený do provozu 19. září 1954 (v provozu do roku 1994) a II. úsek Luková - Chopok zprovozněný 29. srpna 1954 (v provozu do srpna 1997). Poslední III. úsek Kosodrevina - Chopok, byl uvedený do provozu 29. srpna 1957 (v provozu do února 1998). Z mezistanice Luková na severní straně, kde byl odbourán vjezd spodního úseku, vznikla unikátní restaurace Von Roll, jejíž součástí je technologické vybavení původní lanové dráhy. Na straně jižní zůstávala technologická část původní mezistanice Kosodrevina bez využití, zatímco občerstvení v přízemí budovy sloužilo nadále. Po letech nevyužívání bylo v průběhu roku 2014 zprovozněno v prostoru poháněcí části horního úseku Muzeum lanové dráhy Von Roll. Zatímco technologie pohonu dolního úseku (zrušeného v roce 1994) byla rozebrána, z technologie úseku horního zůstalo zachováno vše, včetně prvního sloupu, k němuž jsou napnuta lana, na nichž jsou zavěšeny dva osobní a dva nákladní vozíky. Během návštěvy si tak prohlédnete stanici, která vypadá, jak když z ní před pár minutami odešli poslední cestující i zaměstnanci. |
![]() |
||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |