T6A5 těžké začátky

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

T6A5
těžké začátky


První souprava vozů T6A5 ev.č.8601+8602 vyfotografovaná ve vozovně Motol. Do provozu s cestujícími zasáhne jako sedmá svého typu od 14. prosince 1995. | 26.6.1995
Premiéru na pražských kolejích však měl vůz T6A5 ev.č.8602. Představen byl u příležitosti slavnostního zahájení provozu modřanské tratě. Vůz se tehdy ještě nepohyboval po kolejích vlastní silou a byl vlečen za vozem T3M ev.č.8081. Poté se však ještě vrátil do výrobního závodu na provedení úprav. | 26.5.1995 Novotou zářící vůz T6A5 ev.č.8602 byl do smyčky Sídliště Modřany na výstavku u příležitosti zahájení provozu na modřanské trati potupně dovlečen za vozem T3M ev.č.8081. | 26.5.1995 Novotou zářící vůz T6A5 ev.č.8602 byl do smyčky Sídliště Modřany na výstavku u příležitosti zahájení provozu na modřanské trati potupně dovlečen za vozem T3M ev.č.8081. | 26.5.1995 Podruhé byl „cestujícím“ vůz T6A5 představen u příležitosti tramvajového průvodu u příležitosti 120 let pražské MHD. Tehdy byl novinkou, která průvod uzavírala. | 23.9.1995 První souprava vozů T6A5 ev.č.8602+8601 vyfotografovaná ve vozovně Motol. | 26.6.1995
Souprava vozů T6A5 ev.č.8603+8604 vypravená na linku 4 vjíždí do zastávky Jana Masaryka. | 11.11.1995
Souprava vozů T6A5 ev.č.8603+8604 vypravená na linku 4 ve výstupní zastávce Kubánské náměstí. | 11.11.1995
Na počátku roku 1995 jsme v pražských ulicích potkávaly maximálně, co se výzbroje týče, zastaralé vozy typu T3 a jejich modifikací, doplněné necelými pěti desítkami vozů KT8D5. Jenže ty, díky svým rozměrům, způsobovaly dopravci spíše vrásky na čele. Do toho se jak zjevení z nějakého západního města při slavnostním zahájení provozu modřanské tratě objevil vůz T6A5...

Není cílem této vzpomínky zmapovat celou historii pražských vozů T6A5, jejichž čas se po dvou desetiletích služby Pražanům pomalu začíná naplňovat, ale spíše si jen připomenout, střípky z počátku provozu.

Vozů T6A5 Dopravní podnik nakoupil celkem 150, během tří sérií dodávek. První osmdesátka (ev.č.8601-8680) dorazila v roce 1995, o rok později se přidala padesátka (ev.č.8681-8730) a v roce 1997 vše uzavřela poslední dvacítka vozů (ev.č.8731-8750) přidělená, jako jediná do vozovny Žižkov, oproti předešlým dodávkám do vozovny Motol.

Poté, co byl vůz ev.č.8602 Pražanům představen, zase se vrátil do výrobního závodu, a konečná předávka proběhla 24. června 1995, ještě společně s prvním vozem ev.č.8601. Dodávky byly rozloženy do konce roku 1995, přičemž v jeho samotném závěru (zřejmě nutnost dodání do konce roku) bylo v prosinci dodáno 27 vozů. Takže v podstatě každý pracovní den více než jeden kousek.

S cestujícími se do ulic jako první vydala souprava vozů ev.č.8605+8606 na 4. pořadí linky 4 v sobotu 11. listopadu 1995. Hodiny ukazovaly 4:35. V 5:00 vyjela na 6. pořadí linky 4 souprava vozů ev.č.8607+8608 a medailové pozice uzavřela výjezdem v 5:35 na 11. pořadí linky 4 souprava vozů ev.č.8603+8604. Pro zajímavost, první dodaná souprava začala cestující přepravovat 14. prosince téhož roku, jako sedmá souprava v pořadí.

Posledním vozem prvním série, který byl zařazen do provozu s cestujícími, se stal vůz ev.č.8629. Předaný byl sice 30. října 1995, ale díky nedostatku náhradních dílů se stal zdrojem náhradních součástek pro ostatní vozy a do provozu zasáhl až 9. června 1997.

V průběhu let byly i vozy první série postupně sjednocovány s vozy dalších sérií, u čelních vozů docházelo k náhradám ručního řadiče za novější typ, doplněn byl informační systém pro cestující (vnitřní a boční transparenty), upravena hrazda zpětného zrcátka přidáním malého horního zrcátka, docházelo k úpravám dveřních křídel proti sevření cestujících, atp.

Souprava vozů T6A5 ev.č.8603+8604 vypravená na linku 4 ve výstupní zastávce Kubánské náměstí. | 11.11.1995
Souprava vozů T6A5 ev.č.8607+8608 je v provozu třetí den. Na hrazdě zpětného zrcátka ještě chybí malé pomocné horní, za bočními okny se ukrývají klasické papírové boční orientace, transparenty BUSE zatím umí jen číslo linky a vše doplňují standardní cílové orientace. I takové byly počátky provozu vozů T6A5. | 11.11.1995
Souprava vozů T6A5 ev.č.8607+8608 je v provozu třetí den. Kromě vozů samotných nás jistě zaujme podoba zastávky Slavia. Původní skříňky na jízdní řády, smaltované čočky s čísly linek na označníku zastávky... | 11.11.1995 Souprava vozů T6A5 ev.č.8607+8608 je v provozu třetí den. Kromě vozů samotných nás jistě zaujme podoba zastávky Slavia. Původní skříňky na jízdní řády, smaltované čočky s čísly linek na označníku zastávky... | 11.11.1995
Souprava vozů T6A5 ev.č.8607+8608 je v provozu třetí den. Na hrazdě zpětného zrcátka ještě chybí malé pomocné horní, za bočními okny se ukrývají klasické papírové boční orientace, transparenty BUSE umí zatím jen číslo linky a vše doplňují standardní cílové orientace. I takové byly počátky provozu vozů T6A5. | 11.11.1995
V počátcích provozu vozů T6A5 byly v interiéru mechanické označovače jízdenek. Za nimi je patrný ještě bílý lak zástěny stanoviště řidiče, který byl, díky vandalům, následně upraven do šedivé barvy | 12.11.1995 Souprava vozů T6A5 ev.č.8603+8604 vypravená na linku 4 projíždí křižovatkou Palackého náměstí. Elektronický informační systém zatím v podstatě nefunguje, přestože je úspěchem již alespoň zobrazování nějaké cílové zastávky (ač tedy směrově špatné)... | prosinec 1995
Zkušební jízda soupravy vozů T6A5 ev.č.8616+8615 byla Dopravnímu podniku předána 16. srpna 1995. | 6.9.1995 Zkušební jízda soupravy vozů T6A5 ev.č.8616+8615 byla Dopravnímu podniku předána 16. srpna 1995. | 6.9.1995
S každým novým typem tramvaje je třeba zaškolit nové řidiče. A tak se instruktor Zdeněk Hájek (vlevo) snaží vštípit Lubošovi Fialovi (uprostřed) ovládaní nového typu vozu, který v jejich případě zastupoval vůz ev.č.8606. že se to zcela jistě podařilo, dokládá i to, že Luboš dlouhou řadu let sám předával vědomosti novým žákům jako instruktor. | podzim 1995 A během jedné takové jízdy instruktor cvičné jízdy s vozem T6A5 ev.č.8646 řeší, jak projet Myslíkovou ulicí přes zaparkované auto v profilu. | 22.10.1996
Na technickobezpečnostní zamířily do Ústředních dílen vozy T6A5 ev.č.8611, 8622, 8624, 8628, 8630, 8632, 8634, 8635, 8637, 8639, 8641, 8644, 8645 a 8647. V čele je souprava vozů ev.č.8622+8611. Vůz ev.č.8611 ještě nemá reklamní polepy. | 19.12.1995
Na technicko-bezpečnostní zkoušky zamířily do Ústředních dílen vozy T6A5 ev.č.8611, 8622, 8624, 8628, 8630, 8632, 8634, 8635, 8637, 8639, 8641, 8644, 8645 a 8647. V čele je vůz ev.č.8628. | 19.12.1995 Souprava vozů T6A5 ev.č.8601+8602 v zastávce Hlavní nádraží. | 21.3.1996 Souprava vozů T6A5 ev.č.8604+8603 zachycená v Antonínské ulici u zastávky Vltavská při zkušební jízdě. | září 1995 Ještě takřka nová souprava vozů T6A5 ev.č.8605+8606 vypravená na linku 3 stoupá po zhruba stejně staré trati v Modřanech. | 17.3.1996 Vůz T6A5 ev.č.8610 na zkušební jízdě ve smyčce Sídliště Řepy. Po velkém poškození čelního vozu z jeho soupravy (ev.č.8609) byl vůz dlouhodobě bez parťáka do soupravy. Protože zpočátku nejenže nebylo povoleno vypravovat s cestujícími sólo vozy T6A5, ale dokonce i spřahovat vozy k sobě číselně nepatřící, nebyl vůz příliš využíván. To se změnilo poté, co došlo k vážnému poškození vozu ev.č.8725 a byla tak vytvořena souprava vozů ev.č.8725+8610. Zároveň u vozu ev.č.8610 došlo k několikadennímu zkušebnímu sólo provozu na noční lince. | září 1995
Jedinými soupravami první série vozů T6A5 z první série, u kterých nebylo od počátku dodržováno postupné číselné řazení byly soupravy ev.č.8611+8613 a ev.č.8612+8614. Na soupravě ev.č.8611+8613 byla totiž použita celovozová reklama firmy ČKD. Proč však nebyl lak aplikován například na vozy ev.č.8611 a 8612 již zůstane navždy nezodpovězenou otázkou.  | 28.2.1996
Souprava voz T6A5 ev.č.8611+8613 ještě s polepy obou vozů. | 6.4.1996 Zadní vůz T6A5 ev.č.8613 ještě s informačními polepy. Ve spodní části karoserie je výrazně viditelný počínající reznutí. Bolístka první série vozů T6A5 a také důvod, proč vůz ev.č.8613 rychle o polepy přišel. Během opravy laku... | 6.4.1996 Na zadním voze soupravy vozů T6A5 ev.č.8611+8613 textové polepy příliš dlouho nevydržely... | 12.1.1999
Vůz TA65 ev.č.8611 po sundání textových polepů v Ústředních dílnách. | leden 2002 Zadní vůz T6A5 ev.č.8613 již bez informačních polepů. | jaro 1999 „Zadní“ vozy od předchozí reklamní soupravy vytvořily dlouholetou soupravu ev.č.8612+8614. Teprve poté, co došlo k přelakování vozů ev.č.8611 a 8613 do standardního barevného schématu, byly vytvořeny číselně po sobě jdoucí soupravy ev.č.8611+8612 a ev.č.8613+8614. | 15.12.1995
Při najíždění zkušebních kilometrů se vozy T6A5 spřahovaly do náhodných dvojic, což dokládá souprava vozů ev.č.8612+8615. Ač je fotka trochu rozmazaná, s odstupem let získává i ona dokumentační hodnotu. | 23.9.1995 Souprava vozů T6A5 ev.č.8615+8616 vyjela s cestujícími do ulic poprvé 16. listopadu 1995. | 22.11.1995 Novotou zářící vůz T6A5 ev.č.8616 na zkušební jízdě. | září 1995
Čtvrt roku je v provozu souprava vozů T6A5 ev.č.8619+8620. | 14.5.1996 Souprava vozů T6A5 ev.č.8617+8618 ve smyčce Sídliště Modřany. | 17.3.1996 Souprava vozů T6A5 ev.č.8623+8627 na zkušebních jízdách. | prosinec 1995
Souprava vozů T6A5 ev.č.8633+8634 na Karlově náměstí během zkušebních jízd. S cestujícími souprava vyjede až 16. března 1996. | 2.2.1996 Jak už to bývá, vždy jeden z nových vozů padne za oběť kanibalismu. Stejná situace se ve své podstatě opakuje s dodávkou jakéhokoliv nového typu tramvaje. Na začátku je nedostatek náhradních dílů pro opravy provozovaných vozů, na konci zcela zkanibalizovaný vůz, který byl na počátku odstaven třeba kvůli malicherné závadě. Jak vidíte, na voze T6A5 ev.č.8629 tak pouhým pohledem z venku 11 měsíců po dodání chybí část sběrače, poloautomatické spřáhlo, dveřní křídlo, hrazda zpětného zrcátka... No a to raději nechtějme vědět, co chybělo  pod pokličkou. Vůz tak nakonec s cestujícími vyjel až 9. června 1997. | 12.9.1996 Souprava vozů T6A5 ev.č.8633+8634 u Letenského tunelu. | 10.5.1996
Do smyčky Divoká Šárka vjíždí souprava vozů T6A5 ev.č.8634+8633. Zakrytá spřáhla a tzv.„malý font“ čísel použitých pro zobrazení linky provázela počátek provozu vozů tohoto typu. Otočené řazení vozů (tedy vyšší evidenční číslo v čele) bylo v počátcích provozu vyvoláno prohazováním pozice vozů, aby se oba vozy soupravy dostaly rovnoměrně do pozice čelního vozu a s ohledem na blížící se náhradu hliníkových lišt sběrače uhlíkovými došlo i k jejich opotřebení. | 14.5.1996
Vůz T6A5 ev.č.8635 ve smyčce Sídliště Řepy na zkušební jízdě.  | 30.1.1996 Souprava vozů T6A5 ev.č.8639+8640 projíždí Karlovým náměstím na zadní sběrač. Během zkušebních jízd se testovala jízda na oba sběrače. | 2.2.1996 Souprava vozů T6A5 ev.č.8640+8639 | 3.7.1996
Souprava vozů T6A5 ev.č.8641+8642 je v provozu šestý den. | 28.2.1996 Poslední měsíc roku 1995 bylo předáno 27 vozů T6A5. Ty byly odstaveny například i v areálu vozovny Střešovice. | 10.2.1996 Poslední měsíc roku 1995 bylo předáno 27 vozů T6A5. Ty byly odstaveny například i v areálu vozovny Střešovice. | 10.2.1996 Poslední měsíc roku 1995 bylo předáno 27 vozů T6A5. Ty byly odstaveny například i v areálu vozovny Střešovice. | 10.2.1996
Vůz T6A5 ev.č.8645 na zkušební jízdě. | 31.3.1996 Souprava vozů T6A5 ev.č.8653+8654 na náměstí Republiky. | 10.5.1996 Vůz T6A5 ev.č.8678 během zkušební jízdy projíždí Tešnovem. | 1.4.1996
Setkání čelních vozů poslední soupravy první a první soupravy druhé série pražských vozů T6A5. | 2.8.1996

Jak o nových vozech psal tehdejší tisk?
Článek z deníku Večerník Praha z 17.5.1995 ve formátu .pdf
Článek z deníku Express z 12.6.1995 ve formátu .pdf
Článek z deníku Večerník Praha z 12.9.1995 ve formátu .pdf
            Článek z deníku Express z 24.10.1995 ve formátu .pdf
            Článek z deníku Zemědělské noviny z 13.11.1995 ve formátu .pdf
            Článek z deníku Večerník Praha z 14.11.1995 ve formátu .pdf
            Článek z deníku Dobrý Večerník z 25.11.1995 ve formátu .pdf
            Článek z deníku Dobrý Večerník z 25.1.1996 ve formátu .pdf

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024