Ne vždy jsou tramvajové tratě či tramvajové provozy zrušeny bez jediné památky. Někdy dříve někdy později jsou vybudovány
památníky na tyto neodmyslitelné dopravní tepny měst či vesnic. Ostravsko je známo povahou hornického revíru, který byl
propleten sítí železničních vleček a tramvajovými tratěmi ať už normálněrozchodnými či úzkorozchodnými...
V naší reportáži se podíváme na pomníčky, které byly vybudováni k připomenutí skutečnosti, že okolo místa jejich umístění
vedla trať, pro budoucí generace. Přibližme si tedy nejen samotné památníčky, ale také něco málo o historii tratě, na jejíž
pamatku byl pomník zřízen. Přiblížíme si i dvě místa, která neleží přímo v Ostravě, ba dokonce ani v České republice, ale
jsou vzdálena, co bychom kamenem dohodili.
Svinov
U nové odbavovací haly železniční stanice jsou hned tři pomníky. Až do roku 1978 zde byl dobový přestupní terminál několika
tramvajových tratí (Svinov – Klimkovice, Svinov – centrum a Svinov – Kyjovice). Jedná se o pamětní desky v podobě kolejí
neznámého rozchodu s rytinou tratě a doby ve které byly v provozu.
U severní části budovy je pomník připomínající trať Svinov – Ostrava, která byla v provozu v letech 1907 – 1978.
Radvanice
V roce 2005 u příležitosti 700 let založení obcí Radvanic a Bartovic byl vybudován památník připomínající existenci úzkorozchodné
tramvaje, která těmito dvěma obvody v minulém století projížděla. V místě její skutečné trasy je tedy dnes památník, sestávající
ze čtyřmetrového kolejového pole o rozchodu 760 mm vsazeného do chodníku a doplněného o informační tabuli.
Ostrava, centrum
V nově rekonstruované pěší zóně na ulici 28. října mezi Masarykovým a Smetanovým náměstím byl vybudován památník připomínající
historii městské dopravy v těchto místech. Tvoří jej dvě krátké kolejové pole které byli vsazeny do původní kamenné dlažby
(dobová kamenná dlažba byla nalezena při rekonstrukci pod asfaltem), jedno je o úzkém rozchodu (760mm) a druhé o normálním
rozchodu (1435mm) dále pak replika zastávkového označníku s popisem a lavička. Vybudován právě zde byl proto, že tato část dnešní
ulice 28. října je jediné místo v Ostravě, kde se v průběhu doby vystřídaly všechny trakce. V roce 1894 parní tramvaj, 1. května 1901
zde projela poprvé elektrická tramvaj normálního rozchodu, od roku 1950 zde normálněrozchodné tramvaje vystřídaly úzkorozchodné
tramvaje, které zde v roce cca 1960 nahradil moderní dopravní prostředek – trolejbus. Do roku 1967 byla ulice samozřejmě využívaná
i dopravou autobusovou, jak městskou tak i příměstskou. V onom roce 1967 se z této ulice stala pěší zóna a MHD odtud zmizela úplně.
Bohumín
Úzkorozchodnou trať připomíná na třídě Edvarda Beneše v Bohumíně od roku 2001 sedmimetrové kolejové pole, které pochází ze 40. let
od bývalého mostu přes Olši v Karviné. Dále v ulici Studentská, kde vedla trať k vozovně, jsou do obrubníků vytesány kilometrovníky
označují vzdálenost tratě. A na konci ulice pak budovy samotné vozovny. Jeden kilometrovník (0,6) byl ponechán na konci třídy Edvarda
Beneše u křižovatky s ulicí Okružní.
Ve Starém Bohumíně pak trať na náměstí připomíná dlažba, která přesně kopíruje tramvajovou trať. Při detailním pohledu lze odhalit,
že různě položené kostky vytvářejí v chodníku pomyslné rozdvojení, stejně jako se v minulosti rozcházely koleje, tj. výhybna. A před
samotnou konečnou naproti dnešní městské nemocnice stojí budova druhé vozovny.
Opava
Přestože rozsahem byly tramvaje v Opavě malým provozem, jejich provoz připomínají dva památníčky. Jeden na Dolním náměstí a druhý v
Hrnčířské ulici. Vždy se jedná o krátké kolejové pole (760mm) zasazené do okolní dlažby, na Dolním náměstí pak mezi kolejnice dosazena
tabulka s textem těmito místy projížděla tramvaj doplněna o heraldický znak města a v ulici Hrnčířské
pak na hlavě jedné z kolejnic plechová destička s textem zpomínka na tramvaje v Opavě 1905 – 1956.
Cieszyn (Těšín) [PL]
Dne 26. května 2013 byl odkryt na Cieszyńskim rynku (Těšínském náměstí) pomník po malém provozu tramvají Český Těšín – Cieszyn.
Skládá se z originálu kolejnic, které prošly restaurátorskýma rukama a tabulky informující o tom, že v tomto místě byla zastávka
elektrické tramvaje. Do dnešních dnů se v Cieszynie zachovala i budova tehdejší vozovny na ul. Dojazdowej.
Tomuto provozu se věnuje samostatný článek.
Text: Burák