|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jak pražské koleje opouštěly vozy T1
V tomto povídání bych se chtěl vrátit do období let 1974 – 1983, tedy do posledních
devíti let provozu tramvají typu T1 v Praze. Možná se ptáte, proč zrovna začínám
rokem 1974? Tím prvním je skutečnost, že tento rok se stal velkým mezníkem v dějinách
tramvajové dopravy v Praze. Došlo k zahájení provozu metra a vyřazení všech dvounápravových
tramvají z pravidelného provozu. Žezlo nejstarších vozů tehdy převzaly právě vozy T1, jimž
v té době bylo 18 – 23 let. Druhým důvodem je fakt, že rokem 1974 začalo poslední období,
ve kterém byly vozy T1 ještě v podstatě v plné síle. Pokud Vás však zajímá i starší období,
jak se provoz vozů T1 vyvíjel v letech 1951 – 1974 přináší článek
Když Prahu ovládla Téčka.
Provozní období 1974 – 1975
Na linkách 5, 9, 11, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22 a 26 byl uplatněn celonoční provoz, linky 3, 7, 25 a 32 jezdily jen ve špičkách pracovních dní, ostatní linky jezdily denně. Dále tu byly 2 linky rekreační 41 a 42, jezdící jen v sobotu a neděli. Tyto však jezdily jen v sezóně roku 1974 a následující rok už nevyjely. Noviny Večerní Praha o změnách v dopravě informovaly cca 5 týdnů napřed a také zde byla informace, že ve špičce bude vypravováno 771 vozů řady T, z čehož bude 71 vozů T1. My se nyní podíváme, jak toto vypravení, a budeme si všímat vozů T1, vypadalo... První pracovní den, kdy se jezdilo dle nového pořádku, byl 12. květen 1974. Vypravovalo se 506 vlaků se 771 vozy, z čehož vyplývá, že se do sítě vypravovalo 265 souprav a 241 vozů sólo. Ve stavu bylo 838 vozů T3 (ev.č.6009, 6012-6025, 6092 a 6101 – 6922), které jezdily jak sólo, tak i ve dvojicích a dále 114 vozů T1 (z řady ev.č.5001 – 5133 chyběly vozy 5009, 5012 – 5025, 5092 a 5036, 5050 a 5053). Vozy T1 jezdily již od 8. února 1965 pouze sólo a od téhož data byly deponovány pouze ve 3 vozovnách: Kobylisy, Motol a Strašnice. Linky, na kterých byl výhradně provoz vlaků 2xT3: 1, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 25, 29 a 30. Sólo vozy pak obsluhovaly cca polovinu linek a to: 2, 4, 6, 7, 10, 14, 18, 23, 24, 26, 27, 28, 31, 32 a také 41 a 42. Linky s provozem sólo vozů můžeme rozdělit do 3 skupin:
Linky, kde se nasazovaly jen sólo T3 (a vozy T1 vůbec ne):
U linek 2, 18 a 23 bylo „čisté tétrojkové vypravení“ dáno tím, že je nevypravovaly žádné téjedničkové vozovny.
Druhou skupinou linek pak byly s plným provozem 1xT1 (a vozy T3 se tu objevovaly vzácně):
Sečteme-li vozy T1 na těchto linkách a pokud vezmeme v úvahu i okolnost, že některá T1 mohla být nahrazena sólem T3, pak můžeme souhlasit i s výše uvedeným statistickým údajem o vypravených téjedničkách, tj. 71 kusů. Jenže, je zde ještě třetí skupina linek – a tady jezdily sólo T1 a T3 ve smíšeném provozu. To se týkalo linek 7, 10, 24 a 28. V případě linky 7 zjistíme, že 5 sólo vozů vypravovala vozovna Žižkov – tedy T3 a 5 vozů vyjíždělo z Kobylis tedy T1 i T3. U linky 28 je to podobné: 5 sólo T3 z vozovny Pankrác a 4 sólo z vozovny Motol, tudíž T1 i T3. U linek 10 a 24 se toto dohledává hůře – například na lince 24 bylo nasazeno 33 sólo vozů, z nichž bylo 9 z Pankráce (tedy v každém případě T3) a zbylých 24 z vozoven Strašnice a Kobylisy. Tyto vozovny pak vypravovaly T1 i T3 bez provozního rozlišování. Podobné to bylo i u linky 10; sem bylo vypravováno 28 sólo vozů – hloubětínské a žižkovské byly jen T3 a strašnické a kobyliské pak T1 i T3. Dle toho zjistíme, že počet vypravených vozů T1 se mohl vyšplhat k počtu 95-100 vozů. První drobná změna přichází k 29.10.1974, kdy je linka 24 zcela obsazena sólo vozy T3. Tento stav provozu změní pouze na několik dní v roce 1975 konání Celostátní Spartakiády. Vozy T1 v té době zůstávají v podstatě na svých místech, či lépe řečeno, na svých linkách. Jen jejich počet se měnil dle přepravních nároků. Jakýmsi vybočením z řady bylo vypravení celkem 10 vozů T1 ve dnech 23. června a 24. června: 5 vozů jezdilo na posilových spojích (označeny jako X) mezi Florencí a Novým Hloubětínem a 5 dalších vozů pak mezi Florencí a Hloubětínem (dnes smyčka Starý Hloubětín). Obracení na Florenci v té době nebylo nic složitého – jednosměrný objezd od Bílé Labutě do Havlíčkovy ulice a pak vlevo do ulice na Floreci a pak zase vpravo na Sokolovskou.
Provozní období v roce 1976Až do 11. dubna 1976 platilo rozdělení vozů na linky v podstatě stejné jako k 29. říjnu 1974. Následující den však došlo k prvním velkým změnám ve vypravování vozů T1. Od 12. dubna 1976 přestává vypravovat vozy T1 vozovna Kobylisy. Jako dar cestujícím k XV. sjezdu KSČ jsou na linky 10 a 24 nasazeny, zatím částečně, vlaky 2xT3. Celodenní vlaky byly provozovány ve spřažených soupravách, špičkové vlaky pak nadále v sólo vozech T3.
Kromě dvojic na linkách 10 a 24 došlo k dalším přesunům ve vozovém parku:
Poklesl počet vozů T1 na linkách 4, 14 a 32:
Smíšený provoz T1 a T3 na lince 28 se neměnil (4 vozy T1 z vozovny Motol). Pokud spočítáme vypravené vozy T1 na jednotlivých linkách, zjistíme, že jich mohlo být vypraveno maximálně 62. Od 20. září 1976 je zaveden plný provoz 2xT3 na linkách 10 a 24 a od 25. října 1976 se vrací spřažený provoz T3 na linku 16. Rovněž je zaveden částečný provoz 2xT3 na lince 18 (celodenní dvojice, špičkové a noční sólo T3). V souvislosti se zdvojvozněním linky 16 je 6 vozů T1 z této linky převedeno na linku 4, která je tímto opět plně obsazena vozy T1.
Smíšený provoz 1xT1 a 1xT3 se pak vyskytoval na linkách:
Celkem se vypravovalo do sítě maximálně 65 vozů T1. Jinak do konce roku 1976 byly dodány vozy T3 čísel 6923 – 6992, vyřazeny byly vozy T1 čísel 5001 (pro muzejní účely), 5003, 5004, 5008, 5028, 5030, 5031, 5035, 5041, 5045, 5051, 5058, 5060, 5066, 5068, 5069, 5070, 5072, 5074, 5075, 5076, 5082, 5084-5088, 5094, 5095, 5096, 5099, 5104, 5107, 5108, 5122, 5124, 5126, 5127. Vyřazeno bylo celkem 38 vozů T1 a tím jejich počet klesl na 76. Provozní období 1977 - 12. srpen 1978Od 3. ledna 1977 byl zahájen plný provoz sólo T3 na lince 28. Celé její vypravování převzala vozovna Pankrác. Důvodem stažení vozů T1 z této linky byla ztížená průjezdnost podjezdu pod železničním mostem na Výtoni pro tyto vozy. Traduje se však ještě jeden důvod... Poblíž branické trati údajně bydlel nějaký vysoce postavený soudruh, kterému se vozy T1 prostě nelíbily a tudíž si nepřál aby mu tyto vozy jezdily kolem bydliště. Motolské T1 z linky 28 byly přesunuty na linku 32. Do sítě se ve špičkách pracovního dne vypravovalo 64 vozů T1.
Krom toho byl zaveden i plný provoz 2xT3 na lince 18. S platností od 30. dubna byl na lince 27 v rámci rekreačního posílení dopravy zaveden o víkendech provoz 2xT3 (na provoz v sólovozech při zkrácení intervalů se nedostávalo řidičů). V pracovní dny zůstal na lince 27 zachovaný provoz sólovozů T1. Vlaky 2xT3 jsou od toho dne stavěny na linky 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 29, 30 a o víkendech také 27. Plný provoz 1xT3 pak byl uplatněn na linkách 2, 23, 28 a o víkendech i na lince 31. Zcela obsazeny vozy 1xT1 zůstala linka 6 a ve všední dny také na linka 27. Smíšený provoz 1xT1 a 1xT3 pak fungoval na linkách 7, 14, 25, 26, 31 a 32. Další přesun nastal již k 5. května 1977. Toho dne byla zprovozněna trať na Trojské ulici. Některé linky změnily trasu: Vozy T1 zůstaly na svých linkách jako dosud, ale na některé linky se vypravovaly v jiném počtu: Ve špičce pracovního dne bylo vypravováno cca 65 - 68 vozů T1 z celkového počtu 74. V průběhu roku 1977 byly vyřazeny další 2 vozy T1, a sice ev.č.5043 a 5046). O sobotách a nedělích pak jezdily vozy T1 jen na linkách 6, 14, 26. Linky 7, 25 a 32 nejezdily. Nárůst vypravených T1 byl způsoben vyšším počtem vypravovaných souprav 2xT3 a také prodloužením linky 14 do Kobylis. O prázdninách roku 1977 je zrušena kvůli výlukové činnosti linka 7, v rámci prázdninového provozu je spřažena linka 23 a na lince 27 se vypravují vlaky 2xT3 i v pracovní dny. Ve špičkách se vypravuje maximálně 45 vozů T1 a to na linky: Plný provoz T1 je na linkách 6, 14 a 32, na linkách 25, 26 a 31 jezdí vozy T1 v souběhu se sólo T3. O víkendech se vozy T1 vypravují na linky 6, 14, 26 a 31, linky 25 a 32 jakožto špičkové nejezdí. Dne 29. srpna 1977 je na některých linkách ukončen prázdninový provoz. Na linku 27 se vrací provoz sólo vozů T1 a T3. Když 1.9.1977 prázdniny končí, vrací se provoz 1xT3 i na linku 23.
Vlaky 2xT3 k uvedenému dni jezdí na linkách 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 27, 29, 30. Pouze vozy T3 sólo obsluhují linky 7 a 28. Vozy T1 jsou tak na následujících linkách: Od 5. září 1977 se ve špičce vypravuje 66 vozů T1 a tento provozní stav trvá do neděle 6. listopadu. Následujícího dne přicházejí změny, při kterých se zdá, že vozům T1 odzvonilo. V té době se prohlubuje již delší dobu trvající nedostatek řidičů tramvají. Na mnoha linkách se postupně snižuje vypravení a prodlužují se intervaly. Situace by asi nebyla únosná, kdyby nebylo dodávky vozů T3 z roku 1976. Díky tomu se prodloužení intervalů mohlo vykompenzovat nasazením vlaků 2xT3 ve větším měřítku. K 7. listopadu 1977 je zrušen provoz na špičkové lince 3, z linky 13 se stala jednosměrná polookružní linka, která jezdila z Hloubětína přes Můstek, Spálenou a Vodičkovou ulici zpět do Hloubětína. Linka 26 byla přesměrována od Výstaviště na svoji někdejší konečnou na Radošovickou, přičemž mezi Nákladovým nádražím Žižkov a Radošovickou nahradila změněnou linku 13. Na linky 2, 14, 23, 25 a 26 byl nasazen provoz souprav 2xT3. Sólo vozy zůstaly jen na linkách 6, 7, 28 a 31. Vzhledem k tomu, že byly téměř všechny vozy T3 spojeny do dvojic, zůstal čistý tétrojkový sóloprovoz jen na lince 28 (5 vozů z vozoven Pankrác a Střešovice). Linky 6, 7 a 31 byly plně obsazeny vozy T1: linka 6 – 10 vozů (Motol, Strašnice), 7 – 11 vozů (Strašnice, Kobylisy, Motol) a 31 - 14 vozů (Motol, Kobylisy). Celkem zůstalo vypravovaných pouhých 40 vozů sólo (ze 412 vlaků), z čehož bylo 35 vozů T1. Se zavedním dvojic došlo na některých linkách k markantnějšímu prodloužení intervalů – běžný byl špičkový interval delší deseti minut, sedlový interval se blížil hodnotě 14 až 15 minut.
Přibližně od ledna do dubna 1978 bylo víkendové vypravování dvojic na linky 6, 7, 28 a 31 značně proměnlivé. Pamatuji si smíšený provoz solo T1 a dvojic T3 na linkách 6, 7 a 31, na lince 28 pak plný provoz 2xT3. Toto bylo závislé hlavně na potřebě splnění plánu vozokilometrů. Při konání Mistrovství světa v ledním hokeji (konalo se ve Sportovní hale v Holešovicích ve dnech 26. dubna až 14. května) byla posílena doprava do oblasti konečné zastávky Výstaviště Holešovice (tenkrát PKOJF). Zavedeny byly linky 42 a 43 s celotýdenním provozem v sestavě 2xT3 a o víkendech byly také na linku 7 vypravovány vlaky 2xT3. Od května 1978 se pak vypravoval stejný typ vlaku na jednotlivé linky jak ve všední den, tak i o víkendu – sólo T1 na linkách 6 (6 vozů), 7 (7 vozů) a 31 (9 vozů). Linka 28 je obsazena plně sólovozy T3. O sobotách a nedělích se tedy vypravovalo 22 vozů T1. Když začal v roce 1978 prázdninový provoz, nedošlo k žádné změně sestavy vlaku na žádné lince. Vozy T1 zůstaly plně na linkách 6 (7 vozů ve všední den, 6 vozů o víkendech), 7 (7 vozů ve všední den, 6 vozů o víkendech) a 31 (8 vozů ve všední den, 7 vozů o víkendech). Linka 28 byla obsazena 4 vozy T3. Změny přicházejí s otevřením trasy metra A, dne 13. srpna 1978... Provozní období 13. srpen 1978 – jaro 1980
Téjedničkové linky k 13. srpnu 1978: Na linku 7, která k uvedenému datu změnila trasu, byly nasazeny vlaky 2xT3. V první poprázdninový pracovní den, tedy 4. září 1978 je zrušena linka 1. Vypravováno je celkem 413 vlaků a 787 vozů. Mimochodem, tento údaj bude platit až do dubna roku 1981! Téměř všechny vozy T3 byly spojeny do dvojic (sólo T3 byly jen na nočních linkách) a pro denní linky, jezdící sólo zůstaly jen vozy T1; vozy T3 se na nich objevovaly vzácně. Vozů T1 se vypravuje celkem 39: na lince 6 jezdí 10 vozů, na lince 28 jezdí 9 vozů, na lince 31 je nasazeno 14 vozů a 6 vozů bylo nasazeno na lince 32. O víkendech se na tyto linky pak vypravuje 26 téjedniček (7 jezdí na lince 6, 6 na lince 28, 8 na lince 31 a 5 na lince 32) Ze strašnické vozovny vyjíždějí vozy T1 na linky 6 a 28, z motolské pak na všechny sólovky – 6, 28, 31, 32 a z Kobylis pak na linky 31 a 32. S ohledem na další vyřazování vozů T1 klesl jejich inventární stav na 49. (V roce 1978 vyřazeny vozy 5005, 5007 – na měřící, 5026, 5027, 5029, 5032, 5038, 5040, 5044, 5048 – na reklamní, 5049, 5052, 5055, 5057, 5061, 5062, 5064, 5067, 5073, 5077, 5080, 5090, 5106, 5123, 5131.) Protože sólo T1 na lince 31 kapacitně přestávaly vyhovovat, byly od 18. srpna 1978 v pracovní dny nasazeny na tuto linku také 4 vlaky 2xT3. Od 26. října 1978 je na lince 31 zaveden plný provoz 2xT3. Aby toto bylo možné realizovat, bylo nutno soupravy stáhnout z jiné linky a vozy T1 zase přesunout tam. Uvolněných 14 vozů T1 z linky 31 pak je převedeno tak, že deseti je obsazena linka 23 (jezdící z Červeného Vrchu na Vypich), zbylými čtyřmi je pak posílena linka 6. O víkendech pak jezdí 7 vozů T1 na lince 6, 7 vozů T1 na lince 23, 6 vozů T1 na lice 28 a 5 vozů T1 pak na lince 32. V pracovní dny bylo nadále vypravováno 39 vozů T1, o víkendech jich pak jezdilo 25. Od 16. prosince 1978 obnovená linka 4 nahradí zrušenou linku 28 mezi Andělem a Kubánským náměstím, avšak na obou koncích pak byla prodloužena na Radošovickou a k Lihovaru na Zlíchově. Provoz T1 byl na následujících linkách:
Ve všední den se vypravuje celkem 413 vlaků, z toho 750 vozů T3 a 37 vozů T1. Během víkendů působí vozy T1 na stejných linkách jako ve všední dny, s tím že jich je vypraveno maximálně 27. Od Velikonoc (7. dubna 1979) dochází ve víkendovém provozu ke změně: na linku 4 se místo sólovozů vypravují vlaky 2xT3. Na 1. máje 1979 je v dopoledních hodinách linka 6 obsazena sólo vozy T1 a T3. Poté, co skončil zvláštní režim prvomájového provozu, byly ještě v průběhu dne nasazeny na linku 6 opět vlaky 2xT3. V souvislosti s prázdninovým provozem jsou od 2. července 1979 do 2. září 1979 nasazovány vlaky 2xT3 na lince 4 celotýdenně a současně byl zaveden provoz 2xT3 i na lince 2. Sólo T1 zůstaly jen na linkách 1 (4 vozy) a 23 (4 vozy). Toto téjedničkové vypravení pak platilo během prázdnin 1979 ve všední dny i o víkendech. Po prázdninách roku 1979 se vozy T1 v původním počtu vracejí na linky 1 (5 vozů) a 4 (12 vozů). Na lince 2 byl zkrácen interval na 5 minut a počet vozů T1 vzrostl na této lince na 15. Naopak na méně vytížené lince 23 byl provoz omezen na pouhých 5 vozů T1. Dne 8. listopadu 1979 je po více než 2 letech obnoven provoz na Plzeňské ulici. Linky 9 a 15 se vrací na Kotlářku a s nimi je sem převedena linka 4. Počet vozů T1 na jednotlivých linkách zůstal beze změn, ale došlo k přesunům vozů T1 mezi vozovnami: Strašnické vozy T1 i se svými linkami se přestěhovaly na Pankrác a motolské vozy T1, jakož i jejich linky do Vokovic. Provozní období 1980 – 1981Na jaře roku 1980 vyvstala potřeba dojet nesplněné vozokilomery a tak jsou od 7. března do 13. dubna o víkendech na linky 2, 4 a 23 nasazovány soupravami 2xT3. Linka 1 zůstala obsazována vozy T1.Anomálií byla sobota 29. března 1980 – ten den bylo možno potkat vozy T1 i na linkách, kde nikdy normálně nejezdily. Například kolega potkal tento vůz i na lince 22, kde byl nasazen v souběhu s vlaky 2xT3. Existuje foto ze stejného dne, kterak je vůz T1 nasazen na, v té době už tétrojkovou, linku 31. V rámci návozu manifestantů na prvomájový průvod byly jako posily vypraveny vozy T1 také na linky 8 a 31. Od 7. června 1980 je linka 4 v rámci rekreační dopravy o víkendech prodlužována do Hostivaře a vypravovány sem jsou vlaky 2xT3. Toto opatření není však realizováno o spartakiádním víkendu 28. - 29. června 1980.
Vzpomínám si, že vozy T1 zůstaly na lince 4 (plný provoz), po třech letech se na období Spartakiády vrátily na linku 27 (ÚD Hostivař – Hlubočepy; plný provoz T1) a zvláštností bylo jejich vypravení na linku 18 (rovněž plný provoz), kde nikdy před tím ani po tom nejezdily. V souběhu s vlaky 2xT3 jezdily vozy T1 také na lince 26. Ještě stojí za zmínku, že v rámci spartakiádního provozu byla linka 18 o hlavních spartakiádních dnech změněna do podoby Vozovna Pankrác – Park kultury a oddechu Julia Fučíka (dnešní Výstaviště Holešovice) a rovněž byla na Výstaviště Holešovice odkloněna linka 26 (Radošovická – PKOJF). Bližší údaje o přesném vypravení nemám k dispozici. V neděli 29. června 1980, tedy v den konání Spartakiádního průvodu jsou dopoledne zcela obsazeny vozy T1 linky 16 (7 vozů), 18 (9 vozů) a 27 (9 vozů). Odpoledne, po přechodu na „normální spartakiádní provoz“, jezdí vozy T1 na linkách 4, 16, 18 a 27. Linky 1, 2 a 23 nejsou v provozu a linka 26 je obsazena pouze vlaky 2xT3. Když 2. července 1980 začal prázdninový provoz, byly vozy T1 odstaveny. Linky 2, 4, 23 byly obsazeny vlaky 2xT3 a linka 1 tak zůstala jedinou linkou provozovanou vozy solo, ale už se jednalo pouze o vozy T3. Koncem prázdnin roku 1980 bylo předáno do Plzně 6 následujících vozů T1: ev.č.5039, 5056, 5071, 5098, 5105 a 5132, oficiálně vyřazen byl vůz 5125, odstavený po nehodě dne 14. června 1978. Inventární stav vozů T1 se snížil na 42. Dne 1. září 1980 začal opět plný provoz. Linka 1 byla zrušena a vozy T1 byly rozděleny následovně: Ve všední den se vypravovalo z 39 vozů sólo až 37 vozů T1, o víkendech se vypravovalo až 23 téjedniček. Zatímco o linky 2 a 23 se dělily vozovny Střešovice a Vokovice, všech 16 vozů linky 4 vypravovala vozovna Pankrác.
Vozy T1 nyní jezdily na linkách
Z celkového počtu 42 vozů T1 jich bylo ve špičce vypraveno cca 32. O předvánočním víkendu – 20. - 21. prosince 1980 jezdily na všech linkách jen vlaky 2xT3. V únoru 1981 je předáno do Plzně dalších 10 vozů T1 (ev.č.5011, 5034, 5059, 5065, 5089, 5093, 5111, 5112, 5121, 5130; po nehodě byl vyřazen vůz 5129. Počet vozů T1 klesá na 31. Dne 9. února 1981 přestává vozy T1 vypravovat vokovická vozovna a linka 20 je obsazena výhradně vozy T3. K 6. dubnu 1981 je vypravováno 421 vlaků, z toho 55 vozů sólo, z toho cca 26 vozů T1. Sólo vozy k tomuto datu jezdí na lince 11 (16 vozů T3, vše Strašnice), 20 (11 vozů T3, vše Střešovice), 23 (5 vozů T1, Střešovice) a 26 (23 vozů, z toho 21 vozů T1 ze Střešovic a Pankráce). O víkendech jezdí nejvýše 3 vozy T1 na lince 23 a nejvýše 9 vozů T1 na lince 26. O prázdninách roku 1981 byly vozy T1 opět odstaveny a zavládla jednotná výprava 2xT3. Od 30. srpna 1981 se vozy T1 opět vypravují na linky 23 a 26, ale jen v pracovní dny. O sobotách a nedělích se již vozy T1 nevypravují a na jejich místa nastupují vozy T3, kterých je při víkendovém vypravení dostatek. Nastává tu tak trochu paradoxní situace, neboť linky 11, 20, 23 a 26 jsou, jako všechny ostatní linky, vypravovány v soupravách 2xT3. Konec provozu 1982 – 1983
Zatímco vůz 5002 byl vybrán do flotily historických vozů, na ostatní pak čekala v roce 1985 fyzická likvidace.
Reklamní vůz T1 číslo 5201 (ex ev.č.5048) byl vyřazen v roce 1988 a v roce 1990 jej následoval měřící vůz ev.č.5200 (ex ev.č.5007).
Tento přehled si nedělá nároky na dokonalost. Počet vypravených vozů T1 se udává ve většině případů jako maximální možný. Od roku 1976 do 6. listopadu 1977 a pak od roku 1980 bylo stále častějším jeven, že místo sólo vozu T1 byl z různých příčin jako náhrada vypraven vůz T3.
František Zahnáš
Související články: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2023 |