Osmdesátá léta jsou mnohými vnímána jako období, ve kterém se v Praze střídaly generace tramvajových vozů. Po
vyřazení starých dvounápravových vozů k 5. květnu 1974 přicházely ze smíchovské "fabriky na tramvaje" další nové
vozy
T3, které pomalu nahrazovaly tehdy dvacetileté vozy
T1.
Když započala první modernizace současných vozů T3 na typ T3M,
rozhodoval se Dopravní podnik, jak se staršími vozy T1 naloží. Úplně nejstarší série byla již dříve rekonstruována
s použitím nové vozové skříně na typ T1/T3 (obdoba dnešních rekonstrukcí T3R.PV), zbývající vozy ale stále zůstávaly na obtíž.
V roce 1980 se tak Dopravní podnik Praha rozhodl k odprodeji vozů T1 ev.č.5039, 5056, 5071, 5098, 5105 a 5132 do
Dopravního podniku Plzeň. Zde obdržely ev.č.11, 16 a 12-15 v uvedeném pořadí, přičemž vůz ev.č. 5056 byl pod
plzeňským ev.č.16 veden jen administrativně a byl rozebrán na náhradní díly.
Předávání vozů T1 Dopravnímu podniku Plzeň pokračovalo i v roce 1981, kdy došlo k předání vozů ev.č.5011, 5034,
5059, 5065, 5089, 5093, 5111, 5112, 5121 a 5130. V Plzni obdržely ev.č. 17, 19-27 v uvedeném pořadí.
Ještě před převozem byly vozy deponovány ve vozovně Motol, kde jim byl odstraněn pantograf a informační systém
náležející pražskému Dopravnímu podniku, poté byly odvlečeny a odsunuty vozy typu T3 na manipulační trať v ulici Za Ženskými domovy.
Vozy předávané roce 1980 využily ještě spojovací kolej na vlečku ČKD Tatra Smíchov,
vozy předané v roce 1981, již musely manipulovat s využitím spojovacího oblouku mezi tramvajovou tratí a nádražím Praha-Smíchov.
Následně byly ve smíchovském areálu ČKD naloženy na železniční vozy a odeslány do Plzně.
Při sunutí těchto odstrojených vozů došlo k nejedné nehodě, kdy vozy do sebe narazily. Nejhorší postižení si odnesl
vůz ev.č.5056, a tak můžeme jen spekulovat, zda právě tato nehoda nestála za jeho využitím v Plzni pouze jako zdroje
náhradních dílů pro ostatní vozy T1.
Vzhledem k nepříliš dobrému technickému stavu většiny vozů si jich v Plzni dlouho neužili, jelikož již postupně
dosloužily ve velmi krátkém časovém období od předání do Plzně. V roce 1982 byl vyřazen vůz ev.č.16 (ex Praha ev.č.5056),
který však ani nebyl nasazen do provozu a sloužil jako zdroj náhradních dílů. V roce 1983 byly vyřazeny vozy
11, 12, 14, 17, 19, 21, 24 a 25 (ex Praha ev.č.5039, 5071, 5135, 5011, 5034, 5065, 5111 a 5112), v roce 1984
je následovaly vozy 13, 22, 23, 26 a 27 (ex Praha ev.č.5098, 5089, 5093, 5121 a 5130), v roce 1985 vůz ev.č.15 (ex Praha ev.č.5132)
a v roce 1986 poslední - ev.č.20 (ex Praha ev.č.5059).
Vozy T1 předané v letech 1980 a 1981 Dopravním podnikem Praha Dopravnímu podniku Plzeň |
5011 |
|
|
|
|
5034 |
|
|
|
|
|
|
5039 |
|
|
|
5056 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5059 |
|
|
5065 |
|
|
5071 |
|
|
|
5089 |
|
|
|
|
5093 |
|
|
|
|
|
|
5098 |
|
|
5105 |
|
|
|
|
5111 |
|
|
5112 |
|
|
|
|
|
5121 |
|
5130 |
|
|
|
|
|
5132 |
|