|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spojovací kolej Za Ženskými domovy
První místem, kde Ringhoffer předával Elektrickým podnikům nové tramvaje, byla Plzeňská ulice v oblasti Anděla,
kde se křižovala železniční vlečka
s tramvajovou tratí.
Zpočátku bylo stěhování vozů na tramvajové koleje velmi náročné, protože zde neexistovalo žádné kolejové propojení.
Tramvaje se doslova šoupaly pomocí různých dřevěných fošen a plechů, aby nepoškodily dlažbu a v neposlední řadě své podvozky.
Po několik dalších desetiletí se ve Stroupežnického ulici vlastně měnily jen typy přepravovaných tramvají a posunovacích lokomotiv. V souvislosti s výstavbou metra prošla celá oblast přestavbou, tramvajová trať v ulici Za Ženskými domovy byla zdvoukolejněna a znovu zprovozněna 15. května 1980. Na vlečku v původní poloze byla trať napojena levým obloukem od Ženských domovů, ale již v průběhu prosince téhož roku bylo toto propojení zrušeno. Železniční vlečka v prostoru mezi Klicperovou ulicí a smíchovským nádražím byla v té době přeložena o několik metrů východněji, blíže k dnešním výstupům z metra a zrušeno bylo i přímé propojení vlečky s tramvajovou sítí. Jedny z posledních tramvají, které spojovací oblouk využily byly vozy T1 mířící však opačným směrem než obvykle, z pražských tramvajových kolejí do Plzně. Aby bylo možné i nadále předávat nové tramvaje z výrobního závodu ČKD Tatra Smíchov, byla náhradou zřízena nová kolejová spojka odbočující pravou výhybkou z místa, kde byla donedávna výhybka levá, z ulice Za Ženskými domovy do areálu smíchovského nádraží, kde byla propojena se železničními kolejemi. Provoz na nové koleji začal 11. února 1981 a přepravovaly se po něm nejen nové pražské tramvaje, ale v posledních letech existence i vozy T3 určené k odprodeji, nebo šrotaci. Mezi poslední přepravené tramvaje patří vozy typu T6A5, ev.č.8601 a 8602. V zatím blíže neurčeném období roku 2003 došlo ke snesení trolejového vedení nad spojovacím obloukem do areálu nádraží. V létě roku 2004 byla zavařena křížení a srdcovky výhybky spojovacího oblouku, takže "výhybku" již bylo možné využít v hlavním traťovém, tedy přímém směru. V průběhu druhého pololetí roku 2006 byla navíc zlikvidována také část spojovacího oblouku z tramvajových žlábkových kolejnic v areálu Smíchovského odstavného nádraží. V roce 2008 následovalo také snesení výhybky. Zcela nepoužitelný oblouk tak nyní končí na úrovni konce vozovky pod vjezdovými vraty do areálu nádraží. Jeho snesení nyní bude jen pouhou formalitou. I tak končí jedni z mála němých svědků bohaté historie tramvajové dopravy v této oblasti.
Kolejový oblouk byl vybudován klasickou stavbou kolejového svršku ze žlábkových kolejnic upevněných pomocí podkladnic
na příčných pražcích. Kryt koleje tvoří v prostoru vozovky žulová dlažba, po vstupu do areálu nádraží pokračovala žlábková
kolej ve formě otevřeného svršku asi ještě cca 20 metrů, následně byl v přímé přechodový mezikus na klasické železniční
bezžlábkové kolejnice.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |