Když byl 5. května 1977 zahájen provoz na sklonově náročné tramvajové trati v
Trojské ulici, byl její součástí
most s ocelovou trámovou konstrukcí o délce 243 metrů. Ačkoliv jeho životnost byla plánována na 20 až 25 let již během třetího roku provozu byly na jeho
konstrukci objeveny trhliny, které začaly ohrožovat bezpečnost dopravy. 10. listopadu 1980 byla proto na mostě (a tím i na celé trati) přerušena doprava.
Jediným řešením byla urychlená náhrada trámové konstrukce mostu staronovým provizoriem, které bylo využito pro silniční dopravu při přestavbě Trojského
mostu a bylo tedy pouze přesunuto po proudu řeky o kus dále. Přestože práce značně komplikovalo zimní období, již 7. března 1981 se podařilo zprovoznit
jednu polovinu nového provizorního mostu - traťovou kolej do centra - a více než rok se po ní jezdilo obousměrně. Druhé koleje na druhé mostovce se
tramvaje dočkaly až 1. července 1982. Na obou předmostích byly zřízeny
křížové kolejové přejezdy, které umožňovaly v případě potřeby vyloučení
provozu na jakékoliv polovině mostu. V roce 1995 byl trojský křížový kolejový přejezd při rekonstrukci tratě nahrazen dvěma jednokolejnými. V roce 1998
byl holešovický křížový kolejový přejezd zrušen zcela a přejezdy na trojské straně tak de facto pozbyly smyslu, protože k jejich praktickému využití pro
jednokolejný provoz na mostě je nyní potřeba instalace povrchové výhybky
Kalifornien na holešovické
straně mostu.
Přejezd se skládá ze dvou samostatných kolejových spojek, kdy první ve směru jízdy na tramvajový most umožňuje přejetí na protisměrnou kolej,
druhý pak naopak při jízdě z tramvajového mostu přejetí z nesprávné na správnou traťovou kolej. Přejezd je vybaven stavěcími výhybkami s pružnými
jazyky. Výhybky první kolejové spojky jsou v běžném provozu pojížděny pouze jako rozjezdové v přímém směru. Výhybky druhé kolejové spojky jsou v běžném
provozu pojížděny pouze jako sjezdové také v přímém směru. Povrchovou úpravu celého kolejového přejezdu tvoří žulové kostky.
Původní
křížový přejezd v osmdesátých letech využívala výluková linka 45 složená ze dvou vozů
T3, spojených záděmi k sobě. Polovinu nového kolejového přejezdu v roce 2000 při opravě
poloviny mostovky na tramvajovém mostě využívala k obracení linka 35 vypravovaná vozy
KT8D5.
Plánek popisovaných přejezdů ve formátu .pdf:
přejezdy Trojský most
legenda k plánku
Fotocesta po levém přejezdu Trojský most |
|
|
|
|
Fotocesta po levém přejezdu Trojský most |
|
|
|
|
Fotografie: © Pražské tramvaje