|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výhybkářská stanoviště
Jenže pak přišly povodně roku 2002 a náhle bylo všechno jinak. Při následném zprovozňování tramvajových tratí se prostor zastávek Vltavská stal důležitým přestupním uzlem linek povrchové dopravy nahrazujících metro. Aby nedocházelo k jejich vzájemnému zdržování tramvajovými vlaky, očekávajícími odblokování elektromagnetické výhybky ev.č. 132 na křižovatce Vltavská od Pražské tržnice, byla tato výhybka elektricky odpojena. A aby se řidiči tramvají nezdržovali jejím ručním přestavováním, byla výhybka vybavena táhlem prodlouženým mimo průjezdní profil do prostoru chodníku a pracovníkem, který výhybku přestavuje. V prvních dnech měl tento novodobý výhybkář na místě pouze obyčejnou kancelářskou židličku umístěnou na chodníku a přehazoval a přehazoval. V následujících dnech došlo k instalaci budky sloužící jako jeho kryté stanoviště. A protože se některé situace opakují i po letech, objevoval se i na tomto výhybkářském stanovišti text, tolik oblíbený všemi řidiči tramvají - Výhybka není obsluhována - , tentokráte zpracovaný na počítači a nikoliv psaný rukou na papíru od svačiny jako v dřevních dobách těchto výhybkářských stanovišť. Povodňová situace však stále spěje ke svému lepšímu konci a tak - s ohledem na zprovoznění trasy metra C - bylo stanoviště k 18. listopadu 2002 zrušeno...
Výhybkářská stanoviště se v pražských ulicích objevovala postupně a postupně docházelo k jejich zdokonalování. Zatímco nejprve stál výhybkář jen tak na ulici a výhybku přestavoval v tom samém místě, kde řidič,
později byly na jejich stanoviště umístěny budky různých tvarů, do nichž byly umístěny vývody prodloužených táhel na přestavování výhybek - tudíž výhybkář ani nemusel vstát ze židle, aby výhybku přestavil.
Velice "zábavné" bylo svého času výhybkářské stanoviště u budovy dříve patřící Dopravnímu podniku Praha v Bubenské ulici. Bylo zde umístěno obsazené výhybkářské stanoviště a přesto řidič musel vždy vystoupit
a výhybku si přestavit ručně. Cestující nechápali a jen ti poučenější věděli, že zdejší "výhybkář" pouze zadává signál volno na světelné signalizaci - čočkách - pro odbočující tramvaj... Není-li z označení vlaků patrné, do které kolejové větve bude
pokračovat, musí řidič dát poučenému pracovníkovi návěst o dalším
směru jízdy. Totéž musí řidič učinit i v případě, pokud vlak s označením linky jede po jiné než pravidelné trase. Návěst o dalším směru jízdy se dává tím způsobem, že řidič tramvaje přiloží dlaň pravé ruky na
čelní okno tak, aby sevřené prsty ukazovaly směr další jízdy, t.j. přímo (prsty vzhůru) nebo vlevo (prsty doleva). Návěst o dalším směru jízdy se nemusí dávat v případě, pokud byla pravidelná trasa linky změněna
v průběhu dne služebním příkazem.
Fotografie: © Pražské tramvaje a archiv
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2023 |