Třebaže první kolejové vozidlo - pražská koňka projela podstatnou částí Myslíkovy ulice 28. června 1883, kdy byl zahájen provoz na trati
Těšnov - Smíchov, koleje v ní byly položeny již od roku 1881. Tehdy totiž pražská obec využila dláždění této komunikace a stavbu budoucího úseku koňky provedla
na vlastní náklady a se značným předstihem raději sama. Snažila se tak vyhnout dalšímu rozkopání
čerstvě dokončené dlažby. Převzetí tohoto
úseku pražskou koňkou bylo stanovenou smlouvou z roku 1882. Tramvajová trať v původní Myslíkově ulici však nedosáhla až úrovně dnešního nábřeží
a křižovatky Mánes. Odbočovala totiž do Náplavní ulice a teprve poté dosáhla nábřeží. Trať následně
převzaly Elektrické podniky a celou ji elektrifikovali k 18. prosinci 1900. K 30. říjnu 1907 byla zrušena návazná část tramvajové tratě v Náplavní
ulici a byla přeložena do nově prodloužené Myslíkovy ulice až na nábřeží. V souvislosti s novou organizací automobilové dopravy v centru Prahy
byla tramvajová trať v Myslíkově ulici 1. září 1931 zrušena a všechny zde provozované linky byly převedeny přes Karlovo náměstí do souběžné
Resslovy ulice. Tato změna se však příliš neosvědčila a tak se v roce 1939 tramvajová doprava dočkala prodloužení své sítě o obnovenou trať v
Myslíkově ulici. Provoz zde byl opět zahájen 1. září. V současné době tramvajové koleje nejvíce využívají
pražští taxikáři, kteří si zde vytvořili
své snad centrální stanoviště a parkují přímo na kolejích.
Cestu po tramvajové trati začneme na křižovatce se Spálenou ulicí zastávkami Myslíkova.
Následuje přímý úsek, který se posléze mění v mírný pravotočivý oblouk, zcela kopírující podobu Myslíkovy ulice. Následuje další přímý úsek ke světelné
křižovatce, s Masarykovým nábřežím. Samotný závěr tramvajové tratě spočívá v prudkém levém oblouku, jímž se trať
slučuje s tratí vedenou po nábřeží.
Celá trať je klasické stavby na pražcích s krytem žulovou dlažbou. Její stav se však více než žalostný, třebaže je Myslíkovou od 26. srpna 2002 opět trvale
vedena tramvajová linka 21. Rekonstrukce se trať zřejmě hned tak nedočká. Ostatně její "zapadlost" je možná tím faktem, který ji - na rozdíl od ostatních tratí v
centru - uchránil před rekonstrukcí svršku na panely
BKV.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Myslíkova -
stálá nácestná zastávka ve směru z centra,
občasná nácestná zastávka ve směru do centra.
Provozované linky na popisované trati:
Před plánovanou změnou linkového vedení v roce 1998 probleskovaly informace, že do Myslíkovy ulice bude z dopravně přetíženého Karlova náměstí převedena linka 3. Na
některých mapách vydaných Dopravním podnikem je více než patrné dodatečné odstraňování jejího již zaneseného průběhu
trasy z této ulice. Jenže ke změně nakonec nedošlo, a trať se své pravidelné linky dočkala až od 26. srpna, kdy se na její koleje nejprve obousměrně, následně již jen
ve směru z centra vrátila linka 21. S ohledem na časté rekonstrukce v jejím okolí je trať navíc často využívána k odklonům tramvajových linek. V nočním provozu se zde
pravidelně můžeme setkat se sólo vozem nočního záložního vlaku, který v zastávce Myslíkova ve směru od Jiráskova náměstí vyčkává na případný operativní výjezd za
pravidelný noční vlak.
Fotocesta po trati Myslíkova - křižovatka Mánes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fotografie: © Pražské tramvaje