Tramvaje v Sofii

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Tramvaje v Sofii


Vůz T4D ev.č.1020 | 9.-10.3.2006 Vůz T4D ev.č.1020 | 9.-10.3.2006 Vůz T4D ev.č.1021 | 9.-10.3.2006 Vůz T4D ev.č.1021 | 9.-10.3.2006 Vůz T4D ev.č.1021 | 9.-10.3.2006
Setkání vozů T4D ev.č.1028 a ev.č.1075 | 9.-10.3.2006 Vůz T4D ev.č.1023 | 9.-10.3.2006 Setkání protijedoucích vozů T4D ev.č.1039 a ev.č.1130 | 9.-10.3.2006 Vůz T4D ev.č.1039 | 9.-10.3.2006 Souprava vozů T4D ev.č.1047+1018 | 9.-10.3.2006
Souprava vozů T4D ev.č.1047+1018 | 9.-10.3.2006 Souprava vozů T4D ev.č.1047+1018 | 9.-10.3.2006 Vůz T4D ev.č.1094 | 9.-10.3.2006 Vůz T4D ev.č.1094 | 9.-10.3.2006 Vůz T4D ev.č.1094 | 9.-10.3.2006
Vůz T4D ev.č.1130 | 9.-10.3.2006 Vůz T4D ev.č.1130 | 9.-10.3.2006 Reklamní souprava vozů T6A2 vedená vozem ev.č.2001 sponzorovaná zřejmě Mr.Crossem z Pražských tramvají :-) | 9.-10.3.2006 Reklamní souprava vozů T6A2 vedená vozem ev.č.2001 | 9.-10.3.2006 Vůz T6A2 ev.č.2006 | 9.-10.3.2006
Vůz T6A2 ev.č.2008 | 9.-10.3.2006 Vůz T6A2 ev.č.2010 | 9.-10.3.2006 Vůz T6A2 ev.č.2011 | 9.-10.3.2006 Vůz T6A2 ev.č.2025 | 9.-10.3.2006 Z rodinného domku rovnou do vozu T6A2 ev.č.2025... i taková zákoutí skrývá Sofia | 9.-10.3.2006
Vůz T6A2 ev.č.2026 | 9.-10.3.2006 Vůz T6A2 ev.č.2029 | 9.-10.3.2006 Vůz T6A2 ev.č.2029 | 9.-10.3.2006 Všudypřítomný nepořádek, potulní psi, oprýskané domy - i to je kolorit tramvajové dopravy v Sofii s vozem T6A2 ev.č.2029 | 9.-10.3.2006 Z rodinného domku rovnou do vozu T6A2 ev.č.2030... i taková zákoutí skrývá Sofia | 9.-10.3.2006
Setkání soupravy vozů T6A2 ev.č.2031+2032 se soupravou vozů T6A2 s řízeným vozem ev.č.2014 v podzemní stanici | 9.-10.3.2006 Souprava vozů T6A2 ev.č.2031+2032 v podzemní stanici | 9.-10.3.2006 Vůz T6A2 ev.č.2035 | 9.-10.3.2006 Vůz T6A2 ev.č.2036 | 9.-10.3.2006 Vůz T6A2 ev.č.2040 | 9.-10.3.2006
Souprava vozů T6A2BG ev.č.2041+2042 | 9.-10.3.2006
Hlavním městem Bulharska je s počtem jednoho milionu obyvatel Sofie. Zdejší hromadnou dopravu zajišťuje kromě autobusové dopravy také elektrická trakce tvořená metrem a sítí tramvajových a trolejbusových linek.

Hloubená trasa metra má osm moderně vybavených stanic, další tři v centru se plánují. Vede z centra města do sídliště Obelia na severu města. Nasazovány jsou zde čtyřvozové soupravy 81-71 z let 1989 a 1990. Ve zkušebním provozu se objevuje i nová čtyřvozová souprava, tvořená vždy párem průchozích dvouvozových jednotek spojených kloubem.

Trolejbusová doprava je zastoupena řadou Ikarus 280 v modrém barevném provedení. Tento typ je použit i v autobusové dopravě doplněn o Mercedes Connecto, případně autobusy světové provenience.

Sofijský tramvajový systém se skládá ze čtrnácti linek provozovaných na tratích o dvou rozchodech - 1009 mm, na kterém jezdí 12 linek a na rozchodu 1435mm tvořeném pouze 2 linkami. Vozidla jsou ve standardním nátěru ve dvou barevných kombinacích - oranžové s dolním bílým pruhem a oranžovo-modré s černým pruhem.

Na úzkém rozchodu se setkáme s několika verzemi vozů Sofia T8M-700 a T8M-900 místní výroby ve dvoučlánkovém a tříčlánkovém provedení. Jízda těmito vozy je pro našince opravdovým zážitkem. Vzduchové brzdy a za mohutného bouchání postupně se zavírající dveře u nás nevidíme. Pro Čecha lze přirovnat zavíraní dveří k Ikarusu. U tříčlánkových vozidel máte podle houpání stěn občas pocit, že se střední článek musí každou chvíli rozložit.
Mezi podstatně modernější tramvaje patří vozy české výroby typu T6A2. Těch bylo mezi lety 1990 - 1991 dodáno 40 kusů. V roce 2000 pak ještě 17 dalších modernějších vozů typu T6A2BG. Z německého Halle byly v roce 2001 odkoupeny vozy T4D, provozované na úzkém rozchodu 1009mm. V poslední době jsou nasazovány pouze na linku 8.
Na dvou linkách o standardním rozchodu 1435 mm se můžeme setkat s vozidly T6B5, které se svou šířkou a průjezdným průřezem rovnají vozům KT8D5. Tyto vozy doplňují podstatně starší vozy Duewag původem z Bonnu, které patří k tomu nejlepšímu, s čím se na sofijských kolejích můžeme setkat. Jízda dvoučlánkovými, tříčlánkovými, či sólo vozy s vlekem je opravdu tichá ve srovnání s rozdrnčenými a mnohem novějšími vozy české výroby, o vozech místní výroby nemluvě.
První zástupcem vozoven na normálním rozchodu je vozovna Iskr od roku 1987. Nalezneme v ní kromě funkčních vozů i spoustu odstavených vozů, které na venkovních plochách reziví, případně jsou využívány jako zdroje náhradních dílů. S některými z nich se v budoucnu počítá jako s muzejními vozy, vše však vázne na financích. Vozovna Krasna Poliana byla na standardní rozchod rekonstruovaná v roce 2001. Tehdy byla délka tratí na úzkém rozchodu 169 km, na normálním 39 km.
Tramvajový svršek nepatří k nejkvalitnějším, ale v porovnání se stavem uličního prostoru a okolních objektů je ve velmi dobrém stavu. Běžně je však možné spatřit propadlé panely BKV či jednojazykové výhybky.
V současné době provádějí v Sofii rekonstrukce tříčlánkových tramvají podobným způsobem jako v České republice, dodáním středního nízkopodlažního článku. Vozy dále dostávají nové sedačky, mají modernizovaný interiér a kouřová skla.

Souprava vozů T6A2BG ev.č.2041+2042 | 9.-10.3.2006
Souprava vozů T6A2BG ev.č.2041+2042 se prodírá sofijskou dopravní zácpou | 9.-10.3.2006 Souprava vozů T6A2BG vedená vozem ev.č.2043 | 9.-10.3.2006
Souprava vozů T6A2BG vedená vozem ev.č.2043 míří DO DEPA - tedy do vozovny :-) z podzemní stanice | 9.-10.3.2006 Interiér vozu T6A2BG ev.č.2055 na okenních sloupcích jsou umístěné označovače jízdenek | 9.-10.3.2006
Stanoviště řidiče vozu T6A2BG ev.č.2055 | 9.-10.3.2006 Odstavený vůz Sofia 101 ev.č.174 | 9.-10.3.2006
Vůz Sofia T8M-900 ev.č.302 | 9.-10.3.2006 Tříčlánkový vůz Sofia 1300 ev.č.311 | 9.-10.3.2006
Dvoučlánková Sofia 100 ev.č.403 | 9.-10.3.2006 Vůz Sofia T6M-700 ev.č.702 v podzemní stanici | 9.-10.3.2006
Reklamou opatřený vůz Sofia T6M-700 ev.č.714 | 9.-10.3.2006 Vůz Sofia T6M-700 ev.č.715 v podzemní stanici | 9.-10.3.2006
Vůz Sofia T6M-700 ev.č.715 v podzemní stanici | 9.-10.3.2006 Reklamním nátěrem opatřený vůz Sofia T6M-700 ev.č.722 | 9.-10.3.2006
Vůz Sofia T6M-700 ev.č.806 | 9.-10.3.2006 Vůz Sofia T6M-700 ev.č.813  | 9.-10.3.2006
Podvozek na úzkém rozchodu | 9.-10.3.2006 Pracovní vůz ev.č.84 | 9.-10.3.2006
Vůz Sofia T8M-900M ev.č.925 | 9.-10.3.2006 Vůz Sofia T8M-900M ev.č.925 | 9.-10.3.2006 Vůz Sofia T8M-900M ev.č.932 | 9.-10.3.2006 Vůz Sofia T8M-900M ev.č.936 při setkání s vozem Sofia T6M-700 ev.č.830 | 9.-10.3.2006 Modernizovaná tramvaj ev.č.4027 | 9.-10.3.2006
Signalizace postavení výhybky v sofijském provedení | 9.-10.3.2006 Smyčka na úzkém rozchodu | 9.-10.3.2006 Ve vozovně odstavený vrak tramvaje ev.č.551 bude možná jednou muzejním exponátem | 9.-10.3.2006 Vůz T6B5 ev.č.4101 provozovaný na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 Souprava vozů T6B5 vedená vozem ev.č.4102 provozovaná na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006
Souprava vozů T6B5 vedená vozem ev.č.4102 provozovaná na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 Vůz T6B5 ev.č.4105 provozovaný na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 Vůz T6B5 ev.č.4107 provozovaný na rozchodu 1435 mm míjí kolejovou spojku | 9.-10.3.2006 Souprava vozů T6B5 vedená vozem ev.č.4110 provozovaná na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 Souprava vozů T6B5 s řízeným vozem ev.č.4112 provozovaná na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006
Souprava vozů T6B5 vedená vozem ev.č.4113 provozovaná na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 Souprava vozů T6B5 vedená vozem ev.č.4113 provozovaná na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 Souprava vozů T6B5 vedená vozem ev.č.4114 provozovaná na rozchodu 1435 mm dokazuje ve stísněných poměrech sofijské uličky impozantnost vozů tohoto typu | 9.-10.3.2006 Souprava vozů T6B5 vedená vozem ev.č.4119 provozovaná na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 Souprava vozů T6B5 vedená vozem ev.č.4120 provozovaná na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006
Souprava vozů T6B5 vedená vozem ev.č.4121 provozovaná na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 Souprava vozů T6B5 vedená vozem ev.č.4121 provozovaná na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 Vůz T6B5 ev.č.4129 provozovaný na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 POZOR souprava vozů T6B5 ev.č.4130+4132 provozovaná na rozchodu 1435 mm ZNAČNĚ VYBOČUJE :-) | 9.-10.3.2006 Řízený vůz T6B5 ev.č.4132 provozovaný na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006
Vůz T6B5 ev.č.4122 provozovaný na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 Vůz T6B5 ev.č.4103 provozovaný na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 Vůz T6B5 ev.č.4119 provozovaný na rozchodu 1435 mm v improvizované myčce | 9.-10.3.2006 Vůz Duewag GT6 ev.č.4233 provozovaný na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006 Vůz Duewag ev.č.4413 provozovaný na rozchodu 1435 mm | 9.-10.3.2006

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024