V sobotu 23. září 2006 se v areálu vozovny
Pankrác uskutečnila mezinárodní soutěž
Jízda zručnosti řidičů tramvají za účasti družstev z Prahy, Plzně, Mostu, Liberce,
Olomouce, Brna, Ostravy, Bratislavy, Košic, Vídně, Drážďan a Berlína.
Hlavním organizátorem celé akce byla ve
jménu Dopravního podniku hl. m. Prahy, a. s. jednotka Provoz Tramvaje, jíž významným způsobem pomohlo zajistit
průběh soutěže oddělení Vzdělávání Tramvaje (bývalá škola Elektrických drah). Toto přátelské soutěžní setkání
řidičů tramvají ze střední Evropy nebylo ojedinělé, ale po delší době se konalo opět v našem hlavním městě,
proto jistě stojí za pozornost přiblížit alespoň některé fragmenty z jeho průběhu.
Soutěž se skládala ze dvou základních částí, teoretické a praktické. Oddělení Vzdělávání - Tramvaje mělo na
starosti zajištění teoretické části, a to jak po stránce odborné, tak i organizační. Dále poskytovalo jednotce
Provoz Tramvaje během akce zázemí ve svých prostorách, pomáhalo s komunikací v německém jazyce se členy
vídeňského, obou drážďanských a berlínského družstva.
Již v předvečer soutěže, v pátek 22. září 2006 proběhlo za účasti dopravního ředitele slavnostní zahájení soutěže.
Poté byli soutěžící seznámeni se soupravami určenými pro praktickou část - soutěžní jízdy. To bylo velmi důležité,
poněvadž v každém městě je dnes složení vozového parku specifické a ovládací prvky i jízdní vlastnosti se více či
méně odlišují. V rámci seznámení s vozem rozhodčí jednotlivým soutěžícím vysvětlili funkci a užití ovládacích
prvků na panelu řidiče v kabině, postup při změně směru jízdy a ovládání tramvaje z pomocného stanoviště na zadní
plošině pro potřeby zpětného pohybu. Zvláštní pozornost bylo potřeba věnovat zejména kolegům z Vídně, kterým bylo
nutné ukázat i způsob nožního řízení, zejména funkce a ovládání brzdového pedálu, jenž byl pro ně neznámý. Dále
byli obeznámeni s postupem při spojování a rozpojování vozů a každý měl možnost projet si část soutěžní trasy,
samozřejmě bez soutěžních disciplín. Pro soutěžní jízdy byly vybrány, i s ohledem na fakt, že se soutěžilo v
areálu vozovny Pankrác, dvě soupravy T3R.P - ev.č.8407+8413 a ev.č.8411+8412.
Teoretická část soutěže
Zajištění teoretické části znamenalo pro oddělení Vzdělávání Tramvaje především vymyslet testové otázky
a vyrobit testy včetně překladu pro německy mluvící soutěžící. To byla poměrně časově náročná práce, která se
často protáhla až do pozdních večerních hodin. Na výběru otázek a sestavování testů se podíleli Pavel Patočka,
Vladimír Pušman, František Zahnáš a Radim Houška. Jaké testy se nakonec podařilo vyrobit, se můžete nyní na
těchto stránkách sami přesvědčit a otestovat si své znalosti.
U soutěží zručnosti bývá pravidlem, že teoretická část se skládá ze tří testů - z pravidel silničního provozu,
nauky o vozidle typu
T3 a historie MHD. Tohoto modelu se tvůrci testů podrželi i tentokrát, avšak nutno podotknout,
že se museli vypořádat s několika problémy. V dřívějších ročnících této soutěže mezi sebou obvykle soutěžila
pouze družstva z československých měst s tramvajovým provozem. Zvětšující se časový odstup od rozpadu
Československa a otevřenost zájemcům z dalších zemí střední Evropy postupně mění situaci při sestavování
jednotlivých testů.
Znalost MHD
U testu z historie MHD bývá častým problémem to, že se stěžejně soustředí na historii pořadatelského města, což
značně zvýhodňuje domácí družstvo. Tomu chtěli autoři v rámci objektivity předejít, proto test obsahoval 20
otázek nejen z historie, nýbrž i ze současnosti MHD, které se týkaly tramvajové dopravy z celého světa, stěžejně
však pochopitelně z ČR, SR, Rakouska a Německa. Test byl nově nazván
Znalost MHD.
Většina otázek byla doplněna fotografiemi, které často tvořily jakousi nápovědu správné odpovědi. Pro rakouské
a německá družstva byl test přeložen do němčiny, slovenská družstva akceptovala češtinu.
Testové otázky:
Znalost MHD
Nauka o vozidle
Test z nauky o vozidle se tradičně soustředil na základní verzi vozu
T3,
eventuálně na variantu
T3SUCS. Z minulosti
je to jediný typ známý pro všechny české a slovenské provozy. Jenže postupem času jejich podíl na vozovém parku
značně klesá a začínají jej nahrazovat rekonstrukce nebo vozy zcela nové. Tím ztrácíme v podstatě jediný
referenční vůz k ověření znalostí, proto se tento druh testu jeví pro další ročníky jako přežitý a měl by se
vypustit či nahradit něčím novým. Pro Němce a Rakušany byl již nyní nepřijatelný. Test z nauky o vozidle proto
psala pouze družstva z České a Slovenské republiky.
Testové otázky:
Nauka o vozidle T3
Pravidla silničního provozu
Ani této fáze soutěže se Rakušané a Němci nemohli, bohužel, zúčastnit. I tak bylo potřeba vyřešit rozdíly v
pravidlech silničního provozu i ve struktuře testů v ČR a SR. Družstva z Košic a Bratislavy si proto s sebou
přivezla vlastní soubor testů, ze kterých jsme náhodně vybrali jeden jako soutěžní. Pro česká družstva byl použit
materiál pro přezkušování pražských řidičů tramvají. Protože však slovenské testy mají jiný počet i jinou skladbu
otázek, byl pro česká družstva sestaven zvláštní test o 27 otázkách (tolik otázek mají testy na Slovensku).
Struktura otázek byla také uzpůsobena slovenským testům, aby obtížnost českých i slovenských testů byla
srovnatelná, a přednostně byly vybrány otázky s problematikou spojenou s řízením tramvaje. Např. všechny
křižovatky soutěžící řešili z výhledu řidiče tramvaje. Škoda, že se organizátorům nepodařilo zajistit i materiály
z Rakouska a Německa, mohl být takto sestaven i test pro německy mluvící kolegy.
Testové otázky:
Pravidla silničního provozu
Pravidla pro hodnocení testů byla stanovena následovně. U testu z pravidel silničního provozu znamenala špatně
zodpovězená otázka 50 trestných bodů, u ostatních testů 20 trestných bodů. S tímto hodnocením šli soutěžící do
praktické části - soutěžní jízdy.
Praktická část soutěže
Soutěžní jízda vedla po objízdné koleji vozovny Pankrác se startem a cílem před budovou oddělení Vzdělávání
Tramvaje a na soutěžící čekalo na trati několik soutěžních disciplín. První z nich byla zastávka MHD. Zde musel
řidič zastavit soupravu přesně dle předpisů, otevřít všechny dveře, nesměl opomenout na signalizaci při zavření
dveří a po návěst odjezd zvoncem pokračovat v jízdě k další disciplíně, kde musel řidič odhadnout, zda projede
zúženým průjezdním profilem. V hale denního ošetření pak proběhla soutěž ve spojování a rozpojování vozů.
Následovaly soutěže v zastavení pantografem na určeném místě na troleji, couvání k překážce v ose koleje a odhad
rychlosti 15 km/h při vypnutém rychloměru. Za každou chybičku či nepřesný odhad obdržel soutěžící trestné body.
Podrobně byla praktická část soutěže popsána v časopisu DP-Kontakt.
Výsledky a vyhodnocení
Již v průběhu praktické části soutěže proběhlo vyhodnocení testové části a výsledky byly předány organizátorům
z jednotky Provoz Tramvaje. Aby soutěžící mohli své výsledky porovnat a zjistit, kde udělali případné chyby,
byly správné odpovědi v předstihu vyvěšeny na nástěnku.
A kdo nakonec zvítězil? Ten kdo získal nejméně trestných bodů. Vzhledem k tomu, že se soutěže účastnila vždy
dvoučlenná smíšená družstva, sčítaly se i trestné body obou soutěžících. Skutečnost, že soutěžící z Rakouska
a Německa psali pouze test ze znalosti MHD, samozřejmě ovlivnila vyhodnocení výsledků celé soutěže. Organizátoři
z jednotky Provoz Tramvaje nakonec sestavili samostatné pořadí pro soutěžící z ČR a SR a samostatné pořadí pro
soutěžící z Rakouska a Německa. Při vyhlašování výsledků se však, bohužel, soustředili výhradně na české a
slovenské soutěžící. Vyhrálo družstvo z Bratislavy, které tak oplatilo porážku našemu družstvu, které zvítězilo
při minulé soutěži právě v Bratislavě. Naše družstvo skončilo druhé. Jak by vypadalo absolutní pořadí, tedy
včetně rakouského a německých družstev, ukazuje připojená tabulka. Klíčem k jejímu sestavení bylo započítání
trestných bodů pouze ze společných disciplín, tedy z testu ze znalosti MHD a soutěžní jízdy.
Věříme, že i přes některé organizační a společenské nedostatky, které se vyskytly, se hostům z ostatních měst
celá akce líbila a že může být letošní ročník považován za úspěšný. Hodnocení celé akce je však především právě
na našich hostech.
Vyřešení testových otázek:
Správné odpovědi
Neoficiální výsledky po započítání trestných bodů ze společných disciplín
Text:
Ing. Vladimír Pušman,
Pavel Patočka a Pražské tramvaje
autoři článku jsou pracovníky oddělení Vzdělávání Tramvaje DP Praha a na organizaci soutěže se aktivně podíleli i v roli rozhodčích