|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provizorní trať přes Letenské sadyPsal se rok 2008 a do pražských ulic, zejména v oblasti Letné, vtrhla s plnou razancí výstavba tunelového komplexu Blanka. Poté, co byl od 13. května 2008 přerušen provoz mezi křižovatkou Hradčanská a Strossmayerovým náměstím, následoval totální kolaps dopravy. První den, kdy byla letenská trať vyřazena z provozu, tramvaje uvázly na objízdných trasách v kolonách jen pomalu popojíždějících automobilů a nabíraly až hodinová zpoždění.
V médiích se začala objevovat prohlášení tehdejších čelních politických představitelů města. Primátor Pavel Bém, tehdy po zasedání krizového týmu uvedl: „V zájmu města je i po dobu stavby Blanky zachovat na Letné stoprocentní zabezpečení provozu MHD, proto jsme se ve prospěch občanů rozhodli, že trať postavíme. Na technicích nyní je vybrat s maximální rychlostí optimální řešení z hlediska dopravy, nákladů i dopadů na okolí. Vybudování přeložky tramvajové trati přes Letnou je nejdůležitějším rozhodnutím. Dočasná tramvajová trať vedená souběžně se staveništěm je drahým opatřením, jehož náklady odhadujeme v této chvíli zhruba na sto milionů korun." Stavbu tratě přivítali zástupci Dopravního podniku, i společnosti ROPID, která MHD v Praze organizuje. „Z našeho pohledu to je způsob, jak dané oblasti pomoci,“ sdělil tiskový mluvčí Dopravního podniku, Ondřej Pečený. Kromě toho krizový tým složený ze zástupců vedení Prahy, magistrátu, republikové i městské policie, Dopravního podniku, Technické správy komunikací a jiných organizací, rozhodl o dalších dopravních opatřeních. Provoz na Letné a v přilehlých ulicích měli neustále sledovat policisté a strážníci. To proto, aby řidiči nevjížděli na koleje a do pruhu vyhrazeného náhradní autobusové dopravě v ulici Milady Horákové. Policie také změnila režim na světelných křižovatkách u Strahovského tunelu a na Letenském náměstí. Tam, kde se přepínaly semafory automaticky, je řídili přímo pracovníci dopravního dispečinku podle aktuální situace. Zatímco však pracovníci Dopravního podniku prověřovali jednotlivé varianty vedení provizorní tratě, politici začali své názory záhy korigovat. Na konci srpna roku 2008 vydalo tiskové oddělení Magistrátu zprávu, v níž se od celého projektu upouští. Stanovisko k tomu tehdy zaujal i tehdejší radní pro dopravu, Radovan Šteiner: „Záměr zřídit po dobu výstavby tunelů Blanka provizorní tramvajovou trať na Letné vyšel z jednání Krizového pracovního týmu primátora hlavního města Prahy, k zajištění plynulosti dopravy po dobu výstavby Městského okruhu. Snahou záměru bylo zajistit občanům hlavního města Prahy maximální možnou pohodlnou dopravní obslužnost v oblasti. Bylo to v reakci na tehdy aktuální dopravní situaci na Letné, po provedení uzávěry TT od Strossmayerova náměstí po Špejchar. Studijní prověření však ukázalo, že tento záměr, bezesporu velmi užitečný, je bohužel realizačně příliš komplikovaný. Nejen z důvodů nutných správních procedur (EIA, územní i stavební řízení), které jsou bohužel příliš dlouhé, ale také z důvodů finanční efektivity, která, z hlediska uvažované doby provozování této provizorní tratě, v závislosti na nutných správních řízeních, se ukázala nevýhodnou.“ Vypracovány byly čtyři varianty vedení provizorní tramvajové tratě o délce cca 1025 metrů, jež se lišily pouze v úvodním vedení zhruba za prostor smyčky Špejchar. Následně přes Letenské sady měla dvoukolejná tramvajová trať pokračovat souběžně s provizorní komunikací pro automobily a napojovat se na trať v ulici Milady Horákové za vyústěním ulice U Sparty.
Jak jsme tedy nastínili, vývoj byl úplně jiný. Do 28. června 2008 byl udržován manipulační provoz pro případ nutného obracení vlaků mezi smyčkou Špejchar a křižovatkou Hradčanská. Na Spartě je ke stejnému datu zprovozněno dočasné obratiště tvořené křížovou kolejovou spojkou, na niž jsou ukončeny vlaky od Strossmayerova náměstí. Dne 1. února 2009 dochází k přerušení provozu tramvají mezi Chotkovými sady a Prašným mostem. Zatímco úsek v Badeniho ulici zůstává "pouze" ležet ladem, úsek v ulici Milady Horákové mezi křižovatkami Hradčanská a Prašný most je ke konci února zcela snesen. Na den přesně rok po ukončení provozu je 28. června 2009 kolejově propojena trať mezi dočasným obratištěm Sparta a smyčkou Špejchar, provoz tramvají je zahájen 1. července 2009. K 3. listopadu 2009 dochází k obnovení provozu až k Badeniho ulici, v prostoru křižovatky Hradčanská je však trať napojena pouze prostými oblouky mezi zastávkami Chotkovy sady a Sparta. Provizorní propojení obou tratí je v provozu do 31. května 2010. Stavební práce na tunelu tou dobou pokročily natolik, že mohla být zahájena výstavba definitivní podoby křižovatky Hradčanská. Konečná podoba křižovatky Hradčanská s rozřazovacími kolejemi od zastávek Hradčanská a prodlouženou rozjezdovou splítkou, včetně zcela upravené tratě přes zastávky Hradčanská je zprovozněna 1. září 2010. No a na to, že na Letné měla existovat provizorní trať, si již nikdo nevzpomene... |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |