|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zprovoznění tratě OpletalovaI v roce 2021 se v Opletalově ulici nacházely zbytky tramvajové tratě uvedené do provozu 26. června 1972, jako náhrada za zrušenou trať před odbavovací halou hlavního nádraží. Konkrétně šlo o část zachované tratě v Opletalově ulici s oblouky mířícími k Senovážnému náměstí a část přímé kolejové větve křižovatky mezi oběma částmi Opletalovy ulice.
Postupující výstavba severojižní magistrály včetně přemostění nádraží Praha střed si totiž vyžádala zrušení tramvajové tratě v posledním zbytku tehdejší třídy Vítězného února mezi Národním muzeem a Washingtonovou ulicí, a tedy i tramvajové tratě v Opletalově ulici zřízené v roce 1972. Stalo se tak 25. března 1978. K manipulačním účelům zůstalo zachováno cca 130 metrů kolejí napojených do křižovatky Opletalova, na kterých mohly být odstavovány v případě potřeby především vadné soupravy. Nástupiště bývalé zastávky Bolzanova byla snesena a odstavné koleje byly po čase olemovány obrubníkem a zábradlím. Další období je poznamenáno již jen postupnou redukcí nepojížděných kolejí, spočívající především v postupném odstraňování přestavitelných částí výhybek či celých výhybek. Po roce 1985 se reálně dalo využívat již pouze napojení k dnešnímu Senovážnému náměstí.
V průběhu dalších let se začal prostor kolejí využívat jako parkoviště místního autoservisu. Nakonec byly odstavné koleje 5. srpna 2003 odpojeny a došlo ke snesení trolejové vedení. V té době to vypadalo na definitivní konec tratě v Opletalově ulici. Přesto se během následujících let se čas od času uvažovalo o obnově tramvajového provozu mezi Muzeem a Hlavním nádražím. Až v roce 2021 představy získaly reálné obrysy.
V rámci aktivace došlo k opětovnému napojení na tramvajovou síť obousměrným obloukem z Opletalovy ulice na Senovážné náměstí, v Opletalově ulici byla zřízena nová dvojice zastávek. Součástí je též osazení trakčního vedení, vytápění výhybek a odvodnění nové tramvajové trati. Stavba je plánována jako dočasná s plánovanou dobou užívání 4,5 roku. Začátek úseku je před stávajícím obloukem Senovážné náměstí – Bolzanova, kde došlo k obnovení odbočení do Opletalovy ulice. Za odbočením následuje křížová kolejová spojka souběžných kolejí a napojení do stávající tratě v Opletalově ulici. Tramvajová trať zůstane v úrovni vozovky. Povrch v místě kolejových křížení a rozvětvení bude dlážděný, v navazující části asfaltový. Rozjezdové výhybky vjezdové koleje budou vybaveny elektromagnetickým přestavníkem, ostatní budou stavěcí, případně s vratným zapojením, zamezujícím vjetí tramvaje do trati v protisměru. První radiově ovládaná výhybka #761 byla zřízena na odbočení ze Senovážného náměstí do Opletalovy ulice a druhá #762 radiově ovládaná výhybka na křížové kolejové spojce. Na konci kusých kolejí byly umístěny mobilní sloupy trolejového vedení, jejichž betonové patky slouží zároveň jako zarážedlo.
Konstrukce tramvajové trati je klasická s betonovými pražci ve štěrkovém loži. V maximální možné míře došlo zachování a využití betonové desky v přímé, zřízené při výstavbě tratě v roce 1972. Před ukončením kusých kolejí v Opletalově ulici budou zřízeny vstřícně umístěné provizorní zastávky. Ostrůvky jsou v provedení s povrchem ze žulové dlažby a tzv. lego obrubníky. Zastávky budou vybaveny staničními sloupky pro všechny směry pohybu tramvají a zábradlím. Přístup na zastávky je z nově zřízeného přechodu pro chodce na konci zastávek.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |