Trať v Opletalově ulici

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať v Opletalově ulici


Souprava dvounápravového motorového vozu ev.č.2189 s vlečným vozem ev.č.1169 na lince 7 v Opletalově ulici
Souprava vozů T3 u hlavního nádraží
Washingtonova ulice
Opletalova ulice
Souprava vozů T3 ev.č.6598+6599 jako záložní vlak na kusé koleji Opletalova
Vůz T1 na lince 7 u hlavního nádraží
Opletalova ulice
Opletalova ulice
V Opletalově ulici nalezneme zachovalou, cca 70 metrů dlouhou dvoukolejnou tramvajovou trať, na níž navazují i zachované větve kolejové křižovatky Opletalova. K odpojení kolejí od ostatní sítě došlo až během rekonstrukce křižovatky Senovážné náměstí a navazující tratě v roce 2003. Na křižovatce Opletalovy a Washingtonovy ulice pak nalezneme dva stále stojící sloupy, které kdysi nesly tramvajové troleje...

Neexistence potřebných kolejových oblouků na křižovatce U Bulhara a zároveň požadavek na propojení hlavního nádraží s Prašnou bránou Hybernskou ulicí stály za výstavbou kolejové spojky vedené z Bolzanovy ulice pravým obloukem do dnešní ulice Opletalovy a následně napojené na trať v Hybernské ulici. Spojka v Opletalově ulici byla uvedena do provozu 19. listopadu 1903.

Aby však to však budoucí pokolení s pátráním po historii tramvajových tratí neměla zase tak jednoduché, bylo kolejové spojení Bolzanovy ulice přes Opletalovu do Hybernské zase 17. listopadu 1925 zrušeno. A aby situace nebyla vůbec jednoduchá, tak 18. dubna 1947 bylo propojení Bolzanovy a Hybernské ulice ulicí Opletalovou opět zřízeno. Tentokráte v podobě jednokolejné manipulační spojky. Zdvoukolejnění se dočkala až 26. června 1972, tedy ke stejnému datu, kdy byla do stávající křižovatky Opletalova připojena nová tramvajová trať v další části Opletalovy ulice přivádějící tramvajovou dopravu od Národního muzea. V souvislosti s výstavbou první trasy metra C, severojižní magistrály a také nové odbavovací haly hlavního nádraží, došlo k likvidaci nádherného parku před budovou nádraží a 23. června 1972 musela ustoupit této výstavbě i část tramvajové tratě v přednádražním prostoru zhruba od vyústění Růžové ulice k Bulharu.

Tramvajová trať přeložená do Opletalovy ulice, sloužila dalších šest let tramvajovému provozu. Z původní tratě před hlavním nádražím odbočovala zhruba v místě dnešního nadzemního parkoviště v pohledu od Václavského náměstí levým obloukem do Washingtonovy ulice v pokračování Růžové ulice a následně se pravým zalomila do samotné ulice Opletalovy a jejím středem až k rozšířené křižovatce Opletalova, v níž se připojila nejen k tramvajové trati v Bolzanově ulici, ale navázala na již dříve existující trať v další části Opletalovy ulice.

Další ránu trati zasadil rok 1978, kdy byla 25. března zrušena v celém úseku Muzeum - Bulhar (jak tedy původní část tratě z roku 1897, tak i nová trať z roku 1972). V Opletalově ulici pak zůstalo až do roku 2003 zachováno napojení cca 80 metrů dvoukolejné tratě přiléhající ke křižovatce Opletalova, která zůstala také zachována nadále. K její redukci došlo až v roce 1985, když byly zrušeny tramvajové tratě v centrální části Prahy a větve k Hybernské ulici by již nevedly nikam. Přesto zůstávala zbývající část tratě v Opletalově ulici připojena pouze obloukem k Senovážnému náměstí a sloužila k odstavování vozů. K jejímu odpojení došlo až v roce 2003 v rámci rekonstrukce křižovatky Senovážné náměstí.

Ale přesto zůstala do dnešních dní na svém místě část kolejí, sloužících v posledních letech jen k odstavení vozů, případně jako automobilové parkoviště. Ani na jedné straně již není k ostatní kolejové síti připojená, ale přesto připomíná zlaté časy pražských tramvají, stejně jako zachovalé sloupy, které do roku 1978 nesly na svých bedrech tíhu trolejí.

Pozůstatky tramvajové tratě v Opletalově ulici
Odpojené oblouky odstavných kolejí Opletalova Odpojené oblouky odstavných kolejí Opletalova Dodnes zachovaná část tramvajové tratě v Opletalově ulici Dodnes zachovaná část tramvajové tratě v Opletalově ulici Dodnes zachovaná část tramvajové tratě v Opletalově ulici
Dodnes zachovaná část tramvajové tratě v Opletalově ulici Dodnes zachovaná část tramvajové tratě v Opletalově ulici Dodnes zachovaná část tramvajové tratě v Opletalově ulici Dodnes zachovaná část tramvajové tratě v Opletalově ulici Dodnes zachovaná část tramvajové tratě v Opletalově ulici
Zachovalé sloupy trolejového vedení na křižovatce Opletalova x Washingtonova
Stále stojící sloupy pro trolejové vedení Stále stojící sloupy pro trolejové vedení Stále stojící sloupy pro trolejové vedení Stále stojící sloupy pro trolejové vedení Stále stojící sloupy pro trolejové vedení

Fotografie: © Pražské tramvaje, © Miroslav Křehlík a archiv

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024