Smyčka Sídliště Barrandov

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Smyčka Sídliště Barrandov


Když se v roce 1927 objevily tramvaje na Zlíchově a v Hlubočepích, byla to velká sláva, kterou do dnešních dní připomíná také pomník dosaženého 100 kilometru v síti tramvají. O 66 let později se objevily také na nové tramvajové smyčce Sídliště Barrandov, vzdálené o více jak 3 kilometry dále. A že to byla cesta více než trnitá...

Rodící se tramvajová smyčka Sídliště Barrandov. | 14.6.2003
Souprava tří vozů T6A5 ev.č.8749+8633+8634 vedle soupravy vozů T3R.P ev.č.8373+8364+8365 ve smyčce Sídliště Barrandov při zkouškách energetického systému. | 1.11.2003
Souprava vozů T6A5 ev.č.8728+8646 vypravená na linku 12 vjíždí do smyčky Sídliště Barrandov. | 21.1.2004
Soupravy vozů manipulují ve smyčce Sídliště Barrandov - T6A5 ev.č.8689+8690 na lince 12 na vnější koleji, T3R.P ev.č.8400+8401 na lince 14 na koleji střední a T6A5 ev.č.8665+8666 na lince 20 na koleji vnitřní. |
Souprava vozů T3R.P ev.č.8484+8485 vypravená na linku 12 opouští vnější kolej smyčky Sídliště Barrandov. | 1.7.2006
Vokovické “wany” se na Barrandově objevují zejména na lince 20. Díky kombinaci výluk a uzavření vozovny Vokovice se souprava vozů T3R.PLF ev.č.8280+T3R.P ev.č.8570 objevila ve smyčce Sídliště Barrandov na kobyliském pořadí linky 12. | 29.7.2010
Cvičný vůz T3M ev.č.5519 přijel do smyčky Sídliště Barrandov, jako jedna z mála “tyristorek” má udělenou vyjímku a v rámci výuky může pojíždět barrandovskou trať. | 9.6.2008
Vůz Škoda 14T ev.č.9170 vypravený na linku 12 vjíždí na vnější kolej smyčky Sídliště Barrandov. | 18.4.2009
Souprava tří vozů T6A5 ev.č.8645+8646+8607 vjíždí do smyčky Sídliště Barrandov při zkouškách energetického systému. | 1.11.2003
Souprava vozů T3R.P ev.č.8385+8384 vypravená vozovnou Motol na linku 20, manipuluje na vnitřní koleji smyčky Sídliště Barrandov. | 21.1.2004
Souprava vozů T6A5 ev.č.8677+8678 na lince 12 v prostoru rozjezdových výhybek na vnitřní, střední a vnější kolej smyčky Sídliště Barrandov. | 25.8.2004
Soupravy vozů T6A5 manipulují ve smyčce Sídliště Barrandov - ev.č.8689+8690 na lince 12 na vnější koleji, ev.č. 8737+8734 na lince 14 na koleji střední a ev.č.8665+8666 na lince 20 na koleji vnitřní. | 16.4.2004
Při výluce tramvajové tratě zajišťují náhradní dopravu autobusy na lince X-12, která využívá k manipulaci tramvajovou smyčku, projížděnou opačným směrem, než tramvaje - Karosa B 961.1970.01 ev.č.6362. | 23.6.2004
Zatím zcela vyjímečně se na linkách jezdích na Barandov objevují vozy KT8D5.RN2P, zastoupené na snímku vozem ev.č.9074 vypraveným na linku 14. Důvod je jediný. Linky mířící na Barrandov přes Malou Stranu, a tedy splítku v Letenské ulici, by neměly být obsazovány v pravidelném provozu tímto typem vozů. No a těchto linek je většina (12 a 20). | 8.7.2010
Typově různorodé setkání přináší běžný provoz ve smyčce Sídliště Barrandov v posledních letech, vůz Škoda 14T ev.č.9123 vypravený na linku 12, souprava vozů T6A5 ev.č.8701+8702 vypravená na výlukovou linku 37 a konečně souprava vozů T3R.PLF ev.č.8277+T3R.PV ev.č.8176 vypravená na linku 20. | 4.6.2010
Do smyčky Sídliště Barrandov zavítal také vůz Škoda 15T ForCity ev.č.9227 na cvičné jízdě. | 15.8.2011

Již v počátcích budování barrandovského sídliště v polovině 80. let byly zvažovány varianty dopravní obsluhy vznikajícího sídliště. Z dopravních možností se jako nejlepší jevila kapacitní kolejová doprava tramvajemi. Napojení sídliště na nejbližší tramvajovou trať na Zlíchově se však ukázalo být nelehkým technickým problémem a proto byl projekt tramvajové tratě dočasně odložen a obsluhu sídliště začaly provizorně zajišťovat autobusy. V roce 1988 byl schválen investiční záměr na stavbu tramvajové tratě, po roce 1990 však došlo k útlumu bytové výstavby a tím i ke zpochybnění nákladného projektu. Opět byly prověřovány alternativní možnosti dopravní obsluhy - železnicí, metrem, trolejbusy a autobusy. V roce 1994 schválila rada Zastupitelstva hlavního města Prahy přípravu realizace tramvajové tratě Hlubočepy - Barrandov a 24. října 2001 proběhlo slavnostní položení základního kamene stavby.

Po dvou letech intenzivních stavebních prací přijela 17. září 2003 po půl jedenácté dopoledne do smyčky Sídliště Barrandov první tramvaj, pracovní vůz evidenčního čísla 5521, ve 12:45 jej ve smyčce Sídliště Barrandov následovala souprava vozů T3R.P ev.č.8225+8228 označená jako linka 12, která po trati svezla zástupce novinářů. Následovaly týdny zkoušek, které vyvrcholily v sobotu 1. listopadu 2003, kdy proběhl intenzivní zkušební provoz tramvají zaměřený na zatěžování energetického systému trati. Smyčkou tak ve zhruba dvouminutových intervalech projíždělo deset vlaků složených vždy ze tří vozů. Šlo vlastně o první hromadné využití trojic v Praze, třebaže jen ke zkouškám.

Pravidelný provoz byl ve smyčce Sídliště Barrandov zahájen 29. listopadu 2003. Deponovací kapacita obratiště (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) činí 18 vozů typu T.

Protože je smyčka Sídliště Barrandov smyčkou dočasně koncovou je do ní vjezd možný pouze z jednoho směru z tramvajové trati z centra města. Po výstupu cestujících vjezdová kolej do smyčky odbočí v pravém oblouku, za níž následuje dvojice radiově ovladatelných elektromagnetických výhybek 604L1 na vnitřní kolej smyčky a 604L2 na střední a vnější kolej smyčky, opatřených pružnými jazyky. Vnitřní, střední a vnější kolej smyčky Sídliště Barrandov tak odbočí a v levém oblouku svorně pokračují k závěrečné rovince před budovou sociálního zařízení pro řidiče tramvají. Ke sjezdovým výhybkám, v nichž se nejprve sloučí kolej střední s kolejí vnější, následně i kolej vnitřní s kolejí vnější, ještě koleje vykonají elegantní levý oblouk. Také sjezdové výhybky jsou opatřeny pružnými jazyky. Za druhou sjezdovou výhybkou již smyčka končí a traťová kolej vstupuje do prostoru nástupní zastávky Sídliště Barrandov, umístěné již na tramvajové trati.

Celé obratiště je zřízeno klasickou konstrukcí kolejnic na dřevěných pražcích, kryt obratiště tvoří velké betonové kostky žluté barvy.

Provozované linky na popisované smyčce:
Vnější kolej smyčky patří lince 12, kolej střední lince 14 a o vnitřní kolej se dělí linka 20 s linkou 54 v nočním provozu. Linka 4 jezdící na Barrandov jen v ranní špičce pracovního dne standardně manipuluje na vnější koleji.

Fotocesta po smyčce Sídliště Barrandov
Celkový pohled na konec a počátek smyčky Sídliště Barrandov Za výstupní zastávkou Sídliště Barrandov pokračuje vjezdová kolej do smyčky samotné v pravém oblouku Pravý oblouk vjezdové koleje smyčky Sídliště Barrandov Pravý oblouk vjezdové koleje smyčky Sídliště Barrandov Pravý oblouk vjezdové koleje smyčky Sídliště Barrandov
Pravý oblouk vjezdové koleje smyčky Sídliště Barrandov se blíží k rozjezdovým výhybkám na vnitřní, střední a vnější kolej smyčky Rozjezdová výhybka na vnitřní a vnější kolej smyčky Sídliště Barrandov Rozjezdová výhybka na střední a vnější kolej smyčky Sídliště Barrandov Levé oblouky vnitřní, střední a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov Levé oblouky vnitřní, střední a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov
Levé oblouky vnitřní, střední a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov Levé oblouky vnitřní, střední a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov Levé oblouky vnitřní, střední a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov Levé oblouky vnitřní, střední a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov Levé oblouky vnitřní, střední a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov
Levé oblouky vnitřní, střední a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov Levé oblouky vnitřní, střední a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov přechází do přímé části Přímý úsek vnitřní, střední a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov Přímý úsek vnitřní, střední a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov Vnější kolej smyčky Sídliště Barrandov pokračuje v levém oblouku do sjezdové výhybky se střední kolejí
Vnější kolej smyčky Sídliště Barrandov pokračuje v levém oblouku do sjezdové výhybky se střední kolejí Střední kolej smyčky Sídliště Barrandov pokračuje v levém oblouku do sjezdové výhybky s vnější kolejí Vnitřní kolej smyčky Sídliště Barrandov pokračuje v levém oblouku do sjezdové výhybky s vnější kolejí Sjezdová výhybka střední a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov Sjezdová výhybka vnitřní a vnější koleje smyčky Sídliště Barrandov



www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024