T3A

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

T3A


Finančních prostředků na nákup nových tramvajových vozů jistě nemá žádný dopravní podnik nazbyt, a proto jsou na pořadu dne modernizace stávajících, morálně již značně zastaralých vozů T3 (včetně jejich modifikací) s klasickou nehospodárnou elektrickou výzbrojí se zrychlovačem.

Souprava vozů T3 ev.č.6554+6555 s klasickou odporovou výzbrojí vypravená na linku 16 stanicuje v zastávce Palackého náměstí. | 11.4.1976
Vůz T3 ev.č.6554 řazený jako řízený za vozem ev.č.6538 s celovozovou reklamou na automobily Audi a Wolkswagen uhání od Masarykova nádraží k Bílé labuti. | 1994
Vůz T3 ev.č.6554 v soupravě s vozem T3 ev.č.6552 s odporovou výzbrojí, ještě před instalací výzbroje TV-PROGRESS vypravený na linku 4 projíždí křižovatkou Újezd. | 22.7.1998
Žádná změna ve vzhledu, velká změna ve výzbroji - vůz T3A ev.č.6554 tentokráte s výzbrojí Cegelec na lince 2 u smyčky Divoká Šárka. | 20.12.2002
Vůz T3A ev.č.6554 připravený k výjezdu na linku 21 vyčkává na 3. koleji pankrácké vozovny. | 3.2.2004
K ovládání vozu T3A ev.č.6554 s atypickou výzbrojí bylo třeba řidiče speciálně proškolit. Proto se vůz v ulicích objevil také s atypickou linkovou orientací v podobě písmene „L“. | 21.2.2004
Vůz T3A ev.č.6554 vypravený na linku 21 uhání ještě po velkoplošných panelech BKV k zastávce Poliklinika Modřany. | léto 2004
Vůz T3A ev.č.6554 vypravený na linku 6 manipuluje na vnější koleji smyčky Kubánské náměstí. | 1.4.2005
Vůz T3A ev.č.6554 vypravený na linku 7 stanicuje v zastávce Koh-i-noor. | 1.5.2004
Vůz T3 ev.č.6554 řazený jako řízený za vozem ev.č.6538 s celovozovou reklamou na automobily Audi a Wolkswagen vypravená na linku 7 maniůuluje na vnější koleji smyčky Kotlářka. | zima 1993
Vůz T3 ev.č.6554 vypravený vozovnou Motol na linku s odporovou výzbrojí manipuluje na vratném trojúhelníku Laurová. | 1994
Vůz ev.č.6554 již po zabudování výzbroje TV-PROGRESS ve smyčce Dvorce vypravený na záložní vlak X. | 12.12.2001
Žádná změna ve vzhledu, velká změna ve výzbroji - vůz T3A ev.č.6554 s výzbrojí Cegelec na lince 2 ve smyčce Červený Vrch. | 27.12.2002
Vůz T3A ev.č.6554 vypravený na linku 6 manipuluje ve smyčce Kubánské náměstí. | 12.2.2004
Vůz T3A ev.č.6554 vypravený na linku 6 stanicuje v zastávce Kavalírka. | léto 2004
Vůz T3A ev.č.6554 vypravený na linku 6 ve smyčce Kubánské náměstí. | 1.4.2005
Vůz T3A ev.č.6554 vypravený na linku 6 ve výstupní zastávce před zatažením do domovské vozovny Pankrác. | 1.4.2005
Vůz T3A ev.č.6554 vypravený na linku 21 klesá k zastávce Nádraží Braník. | 25.5.2005
I Dopravní podnik hl.m. Prahy se musel rozhodnout, jakým způsobem modernizací se vydá. U prvního modernizačního pokusu v jehož rámci byla do vozu T3 ev.č.6551 dosazena nová výzbroj TV8 a vůz díky ní obdržel nové ev.č. 8201, běžný cestující žádnou změnu nepoznal. Kromě změny výzbroje se jiné modernizační zásahy do vozu neobjevily. Vůz poté párkrát zasáhl i do běžného provozu s cestujícími, ale protože šlo o atypický vůz byl velmi brzy zrušen.

Po dalších modernizačních pokusech na typy T3G, T3M2-DVC, T6A5.3 a T3R bylo rozhodnuto provést nejméně finančně náročnou rekonstrukci vozidla vycházející z poznatků získaných při modernizaci na výše uváděné typy. Základními požadavky bylo umístění nové, úsporné elektrické výzbroje, instalace informačních systémů BUSE a modernizace té části interiéru vozu, která je určena pro cestující.

Z těchto požadavků nakonec vyšla podoba vozu, jakou již známe z pražských ulic pod typovým označením T3R.P. Původně se pro rekonstruované vozy počítalo s tyristorovou výzbrojí firmy ČKD, ale známé problémy tohoto výrobce signalizovaly, že se také žádná dodávka nemusí uskutečnit. Proto byla akceptována nabídka firmy Alstom na vyzkoušení nové výzbroje s IGBT tranzistory, nazvané TV Progress. Pro její zabudování byl vybrán vůz T3 s ev.č. 6554.

Zástavba nové výzbroje proběhla mezi listopadem 1999 a únorem následujícího roku. Když se v roce 2000 vůz s touto výzbrojí vydal po modernizaci do pražských ulic, cestující opět žádnou převratnou změnu vzhledu nepoznal. Při bližším ohledání bylo pouze nápadné odebrání sedačky pro cestující u prostředních dveří. Důvodem odebrání bylo přidání třetího zásobníku písku, určeného k podsypání levého kola první nápravy druhého podvozku. Sedačka, v níž je písek uschován, musela být umístěna asymetricky oproti ostatním sedačkám a proto dvě odebrané sedačky nahradila pouze jedna. Vůz byl zařazen do běžného provozu s cestujícími pod interním označením T3A.

Mezi únorem až dubnem 2001 proběhla úprava výzbroje na digitální mikroprocesorové řízení. Protože se nový typ regulátoru osvědčil, začal být od ev.č.8323 využíván také u vozů T3R.P.

Další změnou elektrické výzbroje prošel vůz mezi lednem až březnem 2002. Do vozu byla tentokráte nainstalována asynchronní výzbroj TV Europulse od firmy Cegelec a vůz byl opatřen novými podvozky opatřenými asynchronními trakčními motory od firmy ČKD Pragoimex. Kotoučová brzda nahradila původní brzdu čelisťovou. Tato přestavba vozu 6554 měla za účel ověření vhodnosti asynchronního pohonu pro pražské podmínky. Opatřen asynchronní výzbrojí TV Europulse jezdil vůz v pražských ulicích ještě následující tři roky. Mezi cestujícími a zejména řidiči se stal doslova noční můrou, jelikož si sluchové orgány musely zvyknout na pištivý zvuk vydávaný asynchronní výzbrojí.

Vzhledem ke stáří vozu a faktu, že při předchozích modernizacích nebyla nijak ošetřena karosérie vozu, vyžádala si pokročující koroze svou daň - 30. května 2005 se vůz vydal z vozovny Pankrác na svou poslední pouť pražskými ulicemi do Opravny tramvají Ústředních dílen DP Praha, aby se podrobil přestavbě na "nultý" pražský vůz typu T3R.P s evidenčním číslem 8300.

Jako epilog k "životu" vozu" ev.č.6554 můžeme snad jen doplnit, že i jeho následovník, vůz T3R.P s evidenčním číslem 8300 se v pražských podmínkách stal dalším průkopníkem. Na jeho čelo byla mezi reflektory v roce 2011 umístěna přídavná zásuvka pro elektrické spojení s "podvozkovým" sněhovým pluhem. Ale to již je jiná kapitola...

Řídící panel na stanovišti řidiče vozu T3A ev.č.6554. | 1.4.2005 Zástěna kabiny řidiče s doplněnými prvky elektrické výzbroje. | 1.4.2005 Interiér vozu T3A ev.č.6554 v pohledu na zadní plošinu. | 1.4.2005 Interiér vozu T3A ev.č.6554 v pohledu ke stanovišti řidiče. | 1.4.2005 Díky asymetrickému umístění sedačky se zásobníkem písku již nebylo místo na druhou sedačku. | 1.4.2005
Odstrojování vozu T3A ev.č.6554 v areálu Opravny tramvají Ústředních dílen. | 7.6.2005 Odstrojování vozu T3A ev.č.6554 v areálu Opravny tramvají Ústředních dílen. | 7.6.2005 Odstrojování vozu T3A ev.č.6554 v areálu Opravny tramvají Ústředních dílen. | 7.6.2005 Odstrojování vozu T3A ev.č.6554 a T3 ev.č.6432 v areálu Opravny tramvají Ústředních dílen. | 7.6.2005 Odstrojování vozu T3A ev.č.6554 a T3 ev.č.6432 v areálu Opravny tramvají Ústředních dílen. | 7.6.2005
Odstrojování vozu T3A ev.č.6554 v areálu Opravny tramvají Ústředních dílen. | 13.6.2005 Odstrojování vozu T3A ev.č.6554 v areálu Opravny tramvají Ústředních dílen. | 13.6.2005 Z vozu T3A ev.č.6554 toho po odstrojení v areálu Opravny tramvají Ústředních dílen kromě laminátového čela a rámu zas tak moc nezbývá... | 30.6.2005 Z vozu T3A ev.č.6554 toho po odstrojení v areálu Opravny tramvají Ústředních dílen kromě laminátového čela a rámu zas tak moc nezbývá... | 30.6.2005 Rám vozu T3A ev.č.6554 v levé části snímku se již začíná stávat vozem T3R.P ev.č.8300, zatímco vůz T3R.P ev.č.8470 vzniká v Ústředních dínách z vozu T3 ev.č.6778. | 25.8.2005


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021