Pražský Dopravní podnik se v roce 2001 začal snažit neukázněným řidičům automobilů znesnadnit vjezd
na tramvajové těleso v podélném směru v místech, kde je automobilům vjezd zakázán.
Prvotním impulsem se stalo zatravnění tramvajových tratí
v okolí Pražského hradu. V místech, kde těleso křižuje pozemní komunikace je použita dlažba. A řidiči automobilů žijí
v domnění, že odbočit mají již na tramvajovou trať. A na ní dlažba po pár metrech vždy přechází v trávník. Docházelo
tak k jeho poškozování, vrcholem se stalo jeho naprosté rozježdění vojenskou Tatrou, kterou řídili podnapilí vojáci...
Po zkouškách ve vozovně Pankrác se právě v prostoru zastávky Brusnice proto
objevila první mechanická zábrana, která měla řidičům automobilů zdůraznit, že vjíždí do míst, kam nemají.
Jde o sloupek umístěný mezi tramvajovými kolejemi, z nějž do prostoru obou traťových kolejí míří dvě odklopné závory.
Tramvaj je při průjezdu, jehož maximální rychlost byla povolena do 10 km/h, odtlačila svým nárazníkem.
Původně byla na konci každého ramene závory upevněna pryž, která měla
sloužit ke zmírnění "nárazu" ramene na nárazník tramvajového vozu. Jenže brzy se v pražských ulicích začaly objevovat
tramvaje s černou čárou podél karoserie. Guma zkrátka barvila. A tak se pro závoru umístěnou ve Spálené ulici v prostoru
zastávky
Národní třída vyvinul zcela geniální, ale hlavně naprosto
estetický patent. Na rameno závory byl přišroubován obyčejný smeták... Dlužno podotknout,
že závora byla zatím v provozu zkoušena na již zmiňované Brusnici, v prostoru zastávek Anděl na Nádražní ulici a již ve zmíněné
Spálené ulici.
Faktem je, že zábrana - jejíž výroba jen tak na okraj stála okolo dvaceti tisíc korun a byla na všech místech nesčíslněkrát
poškozena - příliš vjezdu automobilů nezabraňovala. Dala se totiž zcela bez problémů objet (prostor mezi koncem ramene závory
a chodníkovým obrubníkem je pro osobní automobily dostačující a nákladní ji beze skrupulí odtlačí) a původně předpokládaný
efekt se tak zcela minul účinkem. Motoristům sice hrozila za projetí závory ne nevýznamná pokuta, ale na to každý z vysoka kašlal,
protože na situaci dohlížející policista či městský strážník se u závory nikdy neobjevil.
I poslední dožívající závora ze Spáleného ulice byla nakonec demontována a na své případné další využití čeká v areálu
Opravy tramvají Ústředních dílen. No a automobilisty nyní před trávníkem lapají pasti na mamuty,
neboli krátký úsek mezi trávníkem a zpevněnou plochou v podobě otevřeného svršku.