Když byla 31. prosince 1883 uvedena do provozu další trať koňky z Křížovnické ulice na Žižkov, byla součástí jejího ukončení vložená výhybka pro plánované pokračování k Olšanským hřbitovům, v dnešním názvosloví
tramvajových zastávek spíše však k Olšanskému náměstí. Prodloužení však bylo zrealizováno až o deset let později a technická revize byla vykonána 26. dubna 1893. O čtyři roky později se již přímo na dnešní Olšanské
náměstí vydala elektrická tramvaj, součást okružní tramvajové tratě Praha - Žižkov - Královské Vinohrady, nejstarší trať Elektrických podniků. Do provozu byla v úseku
Flora -
Bulhar - Německé divadlo (dnešní Státní Opera) uvedena 18. září 1897. 25. června téhož roku tomu však předcházelo ještě zprovoznění vinohradské části tratě z Flory přes
náměstí Míru k Německému divadlu. Trať koňky i trať elektrické tramvaje zůstaly kolejově odděleny, a teprve poté, co byla síť koňky odkoupena Elektrickými podniky a k 28. říjnu 1901 došlo k elektrifikaci i žižkovské
trati koňky, byly obě tratě propojeny 29 metrů dlouhou spojovací kolejí. Po zahájení provozu na směrově vhodnější trati elektrické dráhy dnešní Koněvovou ulicí od Bulhara na Ohradu byl 4. prosince 1910 vyřazen žižkovský
úsek někdejší koňky z provozu, jako oficiální důvod byly uváděny nepříznivé sklonové poměry a duplicita s novou tratí elektrické tramvaje na Ohradu. Původně měla být trať ihned fyzicky zlikvidována, ale nakonec zůstala
zachována a využívala se jen k příležitostným jízdám. Ke zrušení tratě koňky došlo 28. dubna 1912, ale ze statistik kolejové sítě byl tento úsek vyřazen až v roce 1927. 28. října 1928 bylo na dnešním Olšanském náměstí
zřízeno krátké, následně odbočující prodloužení v trase pozdější tratě v
Olšanské ulici, sloužící jako obratiště. K jeho zrušení došlo 1. července 1936, tedy ke stejnému datu,
k němuž byl zahájen provoz na nové trati v
Olšanské ulici.
Křižovatka je vybavena 1 rozjezdovou elektromagnetickou výhybkou s pružnými jazyky ev.č. 319 od Olšanského náměstí a 1 sjezdovou výhybkou s pružnými jazyky. Křižovatka je klasické konstrukce a její kryt tvoří žulové dlažební kostky.
V běžném provozu jsou pojížděny oba směry křižovatky - jak přímý mezi zastávkami Olšanské náměstí - Olšanská, tak i oblouky mezi zastávkami Olšanské náměstí - Flora.
Fotocesta po křižovatce |
|
|