Trať Nákladové nádraží Žižkov - Olšanské náměstí

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Nákladové nádraží Žižkov - Olšanské náměstí


Vůz T3M2-DVC ev.č.8087 na lince 5 přijíždí do zastávky Nákladové nádraží Žižkov do centra
Vůz KT8D5 ev.č.9008 vypravený na linku 9 v zastávce Nákladové nádraží Žižkov do centra
31. prosince 1883 se v blízkosti dnešního Olšanského náměstí objevila trať koňky z Křížovnické ulice na Žižkov a součástí jejího ukončení byla vložená výhybka pro plánované pokračování k Olšanským hřbitovům, v dnešním názvosloví tramvajových zastávek spíše však k Olšanskému náměstí. Jenže samotné prodloužení bylo zrealizováno až o deset let později a technická revize byla vykonána 26. dubna 1893. O čtyři roky později se již přímo na dnešní Olšanské náměstí vydala elektrická tramvaj, součást okružní tramvajové tratě Praha - Žižkov - Královské Vinohrady, nejstarší trať Elektrických podniků. Do provozu byla v úseku Flora - Bulhar - Německé divadlo (dnešní Státní Opera) uvedena 18. září 1897. Trať koňky i trať elektrické tramvaje zůstaly kolejově odděleny, a teprve poté, co byla síť koňky odkoupena Elektrickými podniky a k 28. říjnu 1901 došlo k elektrifikaci i žižkovské trati koňky, byly obě tratě propojeny 29 metrů dlouhou spojovací kolejí. Po zahájení provozu na směrově vhodnější trati elektrické dráhy dnešní Koněvovou ulicí od Bulhara na Ohradu byl 4. prosince 1910 vyřazen žižkovský úsek někdejší koňky z provozu, jako oficiální důvod byly uváděny nepříznivé sklonové poměry a duplicita s novou tratí elektrické tramvaje na Ohradu. Původně měla být trať ihned fyzicky zlikvidována, ale nakonec zůstala zachována a využívala se jen k příležitostným jízdám. Ke zrušení tratě koňky došlo 28. dubna 1912, ale ze statistik kolejové sítě byl tento úsek vyřazen až v roce 1927. Teprve po více jak čtvrt století od chvíle, kdy se v oblasti ozval klapot koní tahajících vozy koňské tramvaje, začala se částečně realizovat nová tramvajová trať v dnešní Olšanské ulici. 28. října 1928 bylo na dnešním Olšanském náměstí zřízeno krátké, následně odbočující prodloužení v trase pozdější tratě sloužící jako obratiště. K jeho zrušení došlo 1. července 1936, tedy ke stejnému datu, kdy se Olšanskou ulicí konečně rozjely vlaky elektrické tramvaje. Protože tehdy ještě nebyla dokončena tramvajová trať v dnešní ulici Jana Želivského (do provozu byla uvedena 7. října 1937), ale s její stavbou se počítalo, byla trať zakončena kolejovým trojúhelníkem - křižovatkou Nákladové nádraží Žižkov, která sloužila k obracení vlaků linky 7.

V zastávce Olšanská z centra stanicuje vůz KT8D5 ev.č.9029 na lince 9
Vůz KT8D5 ev.č.9011 vypravený mimořádně na linku 26 stanicuje v zastávce Olšanská do centra
Cestu po tramvajové trati začneme na křižovatce ulice Olšanské s ulicí Jana Želivského. V Olšanské ulici, na samostatném zvýšeném středním pásu tramvajové tratě zůstaneme. Bezprostředně za křižovatkou je umístěna první ze dvou tramvajových zastávek, Nákladové nádraží Žižkov. Za zastávkami začíná po pravé straně zvýšeného tělesa zábradlí, které má znemožňovat chodcům přechod přes tramvajovou trať mimo vyhrazená místa. Zábradlí se táhne celou Olšanskou ulicí až k Olšanskému náměstí. Po dodání vozů T6A5, které mají vyklápěcí dveře se zjistilo, že v případě nutnosti nouzového výstupu cestujících mimo zastávku není mezi dveřmi a zábradlím dostatečný prostor. A tak bylo celé zábradlí o cca 25 centimetrů posunuto od kolejí... Středem Olšanské ulice trať pokračuje k druhé zastávce Olšanská, umístěné poblíž Pitnerovy ulice. Stále v přímém úseku a ve středu ulice pak spěje ke křižovatce Olšanského náměstí s ulicemi Jičínskou, Prokopovou a Olšanskou, kde tato ani kilometrová trať končí. Ještě před křižovatkou nejprve protisměrná, levá kolej a po dalších cca 30 metrech i kolej pravá opustí klasickou podobu kolejnic na pražcích a přejde do velkoplošných panelů BKV.

S výjimkou cca 60 metrů dlouhé části tratě, přiléhající ke křižovatce Olšanské náměstí, jenž prošla společně s tratí Olšanské náměstí - Hlavní nádraží v roce 1986 panelizací systému BKV (kolej z centra je takto upravena o cca 30 metrů déle, než-li kolej do centra) je celá trať klasické konstrukce na železobetonových pražcích. Kryt tvoří notně sešlý asfaltový koberec, pouze v místě dvou přejezdů pro automobily trať kryje žulová dlažba.

Vůz KT8D5 ev.č.9014 na výlukové lince X-39 poblíž Olšanského náměstí
Zastávky umístěné na popisované trati:
Nákladové nádraží Žižkov - nácestné zastávky v obou směrech
Olšanská - nácestná zastávka v obou směrech

Provozované linky na popisované trati:
V denním provozu jsou na trati provozovány linky 9 a 26, v nočním provozu pak linka jediná - 55.

Fotocesta po trati křižovatka Nákladové nádraží Žižkov - křižovatka Olšanské náměstí
Tramvajová trať křižovatka Nákladové nádraží Žižkov - Nákladové nádraží Žižkov Tramvajová trať Nákladové nádraží Žižkov - Olšanská Tramvajová trať Nákladové nádraží Žižkov - Olšanská Tramvajová trať Nákladové nádraží Žižkov - Olšanská
Tramvajová trať Olšanská - křižovatka Olšanské náměstí Tramvajová trať Olšanská - křižovatka Olšanské náměstí Tramvajová trať Olšanská - křižovatka Olšanské náměstí Tramvajová trať Olšanská - křižovatka Olšanské náměstí

Fotografie: © Pražské tramvaje a © Absolut

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021