Když v roce 1910 přijely na Ohradu po - dnes již zrušené -
tramvajové trati v Koněvově a
Husitské ulici první vozy linky 9, byla to jistě veliká sláva. V roce 1912 došlo ke zprovoznění vozovny
Žižkov,
která však svým umístěním na konci jediné tratě neměla příliš manipulačních možností a všechny vlaky tak musely používat jen tu jedinou trať. V roce 1924 došlo ke zprovoznění krátké kolejové odbočky v prostoru
dnešní křižovatky
Želivského, sloužící k obracení tramvajových vlaků. 1. července 1936 byla uvedena do provozu
tramvajová trať
v dnešní Olšanské ulici, která přivedla tramvajové vlaky až na
křižovatku u nákladového nádraží. A teprve 7. října 1937 došlo ke zprovoznění tramvajové tratě v
ulici Jana Želivského, od křižovatky
Želivského, přes křižovatku
Nákladové nádraží Žižkov až k nově vybudované
křižovatce
Ohrada. Tato významná spojovací trať umožnila posílení tramvajové dopravy v oblasti a navíc i zásadní zlepšení manipulačních možností.
Až moc jednotvárnou cestu po vlastně stále přímé tramvajové trati umístěné navíc jen na zvýšeném tělese středního pásu vozovky začneme na
křižovatce ulice Vinohradské
s ulicí Jana Želivského. Zhruba v polovině trasy ke křižovatce
Nákladové nádraží Žižkov je před křižovatkou s ulicí U nákladového nádraží umístěna dvojice zastávek
Mezi Hřbitovy. Bezprostředně za kolejovou křižovatkou
Nákladové nádraží Žižkov je umístěna druhá dvojice zastávek, nazvaná příznačně po celém
prostoru
Nákladové nádraží Žižkov. Tramvajová trať projde středem Basilejského náměstí a na křižovatce s Jeseniovou ulicí je umístěna poslední dvojice zastávek -
Biskupcova. Za ní již trať spěje ke
křižovatce s ulicí Koněvovou, kde naše cesta končí.
Celá trať - s výjimkou kolejových konstrukcí křižovatek - je vybudována metodou velkoplošných panelů
BKV.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Mezi Hřbitovy - nácestné zastávky v obou směrech
Nákladové nádraží Žižkov - nácestné zastávky v obou směrech
Biskupcova - nácestné zastávky v obou směrech
Provozované linky na popisované trati:
V denním provozu je trať v celém svém úseku využívána linkami 10, 16 a 19. V úseku Želivského - Nákladové nádraží Žižkov se připojuje i
linka 26 a v úseku Nákladové nádraží Žižkov - Biskupcova i linka 9. V nočním provozu je celá trať využívána linkou 58 a v úseku Nákladové nádraží Žižkov - Biskupcova také linkou 55.
Fotocesta po trati křižovatka Želivského - křižovatka Ohrada |
|
|
|
|
|
|
|
|
Fotografie: © Pražské tramvaje