|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Dlabačov
Jen 24 dní po otevření své kolegyně, smyčky Královka, zahájila 25. června 1948
provoz druhá ze strahovských tramvajových smyček určených k obracení "sportovních" tramvajových vlaků - smyčka Dlabačov.
Obě smyčky jsou v pražské kolejové síti odlišné svým zcela rozdílným kolejovým uspořádáním. Jde o tříkolejné smyčky se samostatnými nástupišti, spojenými nadchody vedoucími na příslušná nástupiště. To, že nejde o "obyčejné" smyčky, naznačoval již používaný termín k jejich označení - tramvajové nádraží. A když ještě připojíme informaci, že smyčka také takřka sousedí se strahovským sportovním stadiónem, dějištěm sokolských sletů i celostátních spartakiád, bude většině čtenářů vše zřejmě jasné. Ano, i smyčka Dlabačov byla vybudována pro návoz a odvoz desítek tisíc návštěvníků a cvičenců těchto sportovních akcí. Na svou dobu šlo skutečně o ideálně vyprojektovanou smyčku důsledně oddělující oba proudy cestujících. Přístupová cesta na a z nástupiště je vedena mimoúrovňově, nadchodem z elegantní železobetonové lávky se schodišťovými přístupy na dvou železobetonových obloucích o světlosti 17 metrů. Lávka překračuje příjezdovou komunikací k tribuně nadjezdem se zcela unikátní hřibovou konstrukcí a svodidly kolem sloupů. Deponovací kapacita smyčky (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) činí 26 vozů typu T. S ohledem na její stáří a celkovou sešlost to nemají různé typy tramvají s průjezdy vůbec jednoduché. Na střední a vnější kolej je zakázán vjezd vozům KT8D5, KT8D5.RN2P T3R.PLF a Škoda 15T, na kolej vnější pak navíc ještě i vozům T6A5. Dlabačov je mezilehlou smyčkou, umístěnou mezi zastávkami Pohořelec a Malovanka, s vjezdem a výjezdem pouze směrem k zastávce Pohořelec. Vjezdová kolej smyčky odbočuje z tramvajové tratě v ulici Dlabačov rozjezdovou radiově ovladatelnou elektromagnetickou výhybkou s pružnými jazyky ev.č. 518. Všechny další výhybky smyčky jsou čepové - s výjimkou sjezdové zpět ze smyčky na trať. Vjezdová kolej do smyčky odbočuje z tramvajové tratě levým obloukem, šikmo překříží protisměrnou kolej a s využitím pravého oblouku se rovnoběžně vyrovná s tramvajovou tratí v Bělohorské ulici a na opěrné zdi stoupá cca 2 metry nad úroveň okolního terénu. Následuje levý oblouk, který kolej dovede pod terénní zářez, v jehož zákrytu se rozvětví na vnitřní a vnější kolej. Vnitřní kolej pak pokračuje podél nástupiště do manipulačního prostoru, vnější se rozvětví ještě na střední. Střední a vnější kolej následně zamíří pod železobetonový nadchod a prostorem nástupišť míří k bodu svého sloučení. Nejprve se spojí střední a vnější kolej, nakonec se připojí kolej vnitřní. Pravým obloukem a sjezdovou výhybkou s pružnými jazyky se pak smyčka připojuje zpět k tramvajové trati mířící okolo Pražského hradu do centra Prahy.
Celá smyčka je klasické konstrukce, s různým krytem povrchu. Vjezdová část je kryta žulovou dlažbou, kterou jsou opatřeny i rozjezdové výhybky ve
smyčce. O zbytek se stará stařičký asfaltový koberec prorůstající trávou všude, kam se podíváte.
Zastávky umístěné v popisované smyčce:
- nástupní zastávka, vnitřní kolej smyčky, 42 metrů před výjezdem ze smyčky do ulice Dlabačov, 20 metrů za schody nadchodu, nástupiště pro dva vlaky 2xT
Provozované linky na popisované trati:
Jde v pravidelném provozu nevyužívanou smyčku. Živo tu tak bývá jen při odklonech tramvajových linek během rekonstrukcí tramvajových tratí
v okolí smyčky.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |