|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Sídliště Barrandov
Když se v roce 1927 objevily tramvaje na Zlíchově a v Hlubočepích, byla
to velká sláva, kterou do dnešních dní připomíná také pomník dosaženého
100 kilometru v síti tramvají. O 66 let později se objevily také na nové tramvajové smyčce Sídliště Barrandov,
vzdálené o více jak 3 kilometry dále. A že to byla cesta více než trnitá...
Již v počátcích budování barrandovského sídliště v polovině 80. let byly zvažovány varianty dopravní obsluhy vznikajícího sídliště. Z dopravních možností se jako nejlepší jevila kapacitní kolejová doprava tramvajemi. Napojení sídliště na nejbližší tramvajovou trať na Zlíchově se však ukázalo být nelehkým technickým problémem a proto byl projekt tramvajové tratě dočasně odložen a obsluhu sídliště začaly provizorně zajišťovat autobusy. V roce 1988 byl schválen investiční záměr na stavbu tramvajové tratě, po roce 1990 však došlo k útlumu bytové výstavby a tím i ke zpochybnění nákladného projektu. Opět byly prověřovány alternativní možnosti dopravní obsluhy - železnicí, metrem, trolejbusy a autobusy. V roce 1994 schválila rada Zastupitelstva hlavního města Prahy přípravu realizace tramvajové tratě Hlubočepy - Barrandov a 24. října 2001 proběhlo slavnostní položení základního kamene stavby. Po dvou letech intenzivních stavebních prací přijela 17. září 2003 po půl jedenácté dopoledne do smyčky Sídliště Barrandov první tramvaj, pracovní vůz evidenčního čísla 5521, ve 12:45 jej ve smyčce Sídliště Barrandov následovala souprava vozů T3R.P ev.č.8225+8228 označená jako linka 12, která po trati svezla zástupce novinářů. Následovaly týdny zkoušek, které vyvrcholily v sobotu 1. listopadu 2003, kdy proběhl intenzivní zkušební provoz tramvají zaměřený na zatěžování energetického systému trati. Smyčkou tak ve zhruba dvouminutových intervalech projíždělo deset vlaků složených vždy ze tří vozů. Šlo vlastně o první hromadné využití trojic v Praze, třebaže jen ke zkouškám. Pravidelný provoz byl ve smyčce Sídliště Barrandov zahájen 29. listopadu 2003. Deponovací kapacita obratiště (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) činí 18 vozů typu T. Protože je smyčka Sídliště Barrandov smyčkou dočasně koncovou je do ní vjezd možný pouze z jednoho směru z tramvajové trati z centra města. Po výstupu cestujících vjezdová kolej do smyčky odbočí v pravém oblouku, za níž následuje dvojice radiově ovladatelných elektromagnetických výhybek 604L1 na vnitřní kolej smyčky a 604L2 na střední a vnější kolej smyčky, opatřených pružnými jazyky. Vnitřní, střední a vnější kolej smyčky Sídliště Barrandov tak odbočí a v levém oblouku svorně pokračují k závěrečné rovince před budovou sociálního zařízení pro řidiče tramvají. Ke sjezdovým výhybkám, v nichž se nejprve sloučí kolej střední s kolejí vnější, následně i kolej vnitřní s kolejí vnější, ještě koleje vykonají elegantní levý oblouk. Také sjezdové výhybky jsou opatřeny pružnými jazyky. Za druhou sjezdovou výhybkou již smyčka končí a traťová kolej vstupuje do prostoru nástupní zastávky Sídliště Barrandov, umístěné již na tramvajové trati.
Celé obratiště je zřízeno klasickou konstrukcí kolejnic na dřevěných pražcích, kryt obratiště tvoří velké betonové kostky žluté barvy.
Provozované linky na popisované smyčce:
Související články: Obratiště Holyně Trať Holyně - Sídliště Barrandov Trať do Slivence Smyčka Sídliště Barrandov pracovní jáma Trať Sídliště Barrandov - Hlubočepy variantní trasování Zastávka Hlubočepy Zastávka Geologická Zastávka K Barrandovu Zastávka Chaplinovo náměstí Zastávka Poliklinika Barrandov Zastávka Sídliště Barrandov Trať Sídliště Barrandov - Hlubočepy Zkušební provoz tramvají zaměřený na zatěžování energetického systému trati na Barrandov Den D tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov 9. srpna 2003 Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov červen-červenec 2003 Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov 20.dubna 2003 Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov prosinec 2002-duben 2003 Výstavba tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov květen-červenec 2002 Projekt tratě Hlubočepy - Sídliště Barrandov |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |