V roce 1940 byla v místě pozdější smyčky postavena odbočná kolej vedoucí ke skládce, zřízené na místě bývalé pískovny. Vyprazdňovaly se tu speciální
tramvajové vozy, které čistily kolejové žlábky. 18. srpna 1967 zahájila provoz samotná smyčka, která byla podle tehdejší koncepce vybavena pracovní
jámou pro opravování vadných vlaků na vnitřní koleji u výstupní zastávky. Zřízena byla i další odstavná kusá kolej. Původní odbočná kolej na skládku
byla upravena, napojena na smyčku a zkrácena. Používala ji pak zejména vrchní stavba - byla tu jedna ze skládek použitých kolejnic. Kolej byla v roce
1988
odpojena a pečlivě zadlážděna. Během rekonstrukce smyčky v roce 1990 byla odpojena a zcela
snesena druhá kusá kolej z roku 1967. Od té doby činí deponovací kapacita smyčky (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) 20 vozů typu T.
Smyčka samotná bezprostředně přiléhá ke kolejové křižovatce, jejíž druhá větev míří do vozovny
Kobylisy.
Do smyčky míří ze zmíněné křižovatky prudký pravý oblouk, následuje výstupní zastávka a ručně přestavovaná výhybka s čepovými jazyky na levé oblouky
vnitřní a vnější koleje smyčky. Zatímco výstupní zastávka je na společné koleji, nástupní zastávky má každá z kolejí samostatné. V nástupních
zastávkách je zřízeno
bezpečnostní zastavovací místo, z nějž se tramvajové vlaky
rozjíždějí se zařazeným jízdním stupněm. Bezprostředně za nástupními zastávkami následuje sjezdová čepová výhybka a levý oblouk ke kolejové
křižovatce
Vozovna Kobylisy.
Smyčka je vybudována klasickou stavbou, vjezdové oblouky jsou zadlážděny žulovými kostkami, oblouky smyčky jsou kryty asfaltovým povrchem. Přímé
části smyčky u výstupní a nástupních zastávek jsou vybudovány z panelů
BKV.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Vozovna Kobylisy - 1 výstupní a 2 nástupní zastávky.
Provozované linky na popisované smyčce:
Dlouhou dobu vnitřní kolej smyčky "vlastnila" linka 14, vnější patřila
lince 5. Obě byly provozované v sólo vozech. Od změny linkového vedení
v roce 1998 smyčku linka 14 opustila, na vnější koleji manipulovala dvojicemi
obsazovaná linka 5 a vnitřní kolej patří lince
25. V nočním provozu byla na vnější
koleji ke spatření linka 53. Od další změny změny
linkového vedení nočních linek k 1. září 2001 je zde ukončena linka 55. V roce 2003 se do smyčky vrátila linka 14 (nyní již ve dvojicích) a manipuluje na vnější koleji, na místo linky 5 .
Fotocesta po smyčce Vozovna Kobylisy |
|
|
|
|