Trať Anděl - Palackého náměstí

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Anděl - Palackého náměstí


Souprava vozů T3SUCS ev.č.7270+7271 vypravená na linku 39 u křižovatky Anděl
Souprava vozů T3M ev.č.8016+8014 na lince 23 v zastávce Zborovská
Souprava vozů T3R.P ev.č.8308+8309 na lince 14 v prostoru zastávky Zborovská
Souprava vozů T6A5 ev.č.8639+8640 na lince X-B v Lidické ulici
Souprava vozů T3R.P ev.č.8231+8230 na lince 4 přejíždí Palackého most
Souprava vozů T6A5 ev.č.8625+8626 na lince X-B na Palackého mostě
Souprava vozů T6A5 ev.č.8749+8750 na lince 39 přejíždí Palackého most
Vůz KT8D5 ev.č.9024 vypravený na linku 3 přejíždí Palackého most
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7206+7207 na lince 39 u zastávky Zborovská
Vůz T3R.P ev.č.8311 na lince 4 v zastávce Zborovská
Vůz T3SUCS ev.č.7053 na lince 7 stanicuje v zastávce Zborovská
Vůz T3M2-DVC ev.č.8087 vypravený na linku 7 přejíždí Palackého most
Souprava vozů T3 ev.č.6723+6724 na lince 10 na Palackého mostě
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7030+T3 ev.č.6661 na lince 7 přejíždí Palackého most
Souprava vozů T3R.P ev.č.8333+8334 na lince X-B na Palackého mostě
Vůz T3R.P ev.č.8319 na lince 4 na Palackého mostě
Trať koňské dráhy vedená do dnešní Lidické ulice z Palackého mostu od křižovatky Palackého náměstí ke křižovatce Anděl byla uvedena do provozu 28. června 1883, jako součást tratě Těšnov - Smíchov. K překročení řeky Vltavy využila Palackého most, vybudovaný v letech 1876 - 1878. Do provozu byl uveden 22. prosince 1878. Jenže již v době zprovoznění byla kritizována jeho malá šířka. Projekt z roku 1912 počítal s jednostrannou přístavbou mostu proti proudu řeky, čemuž odpovídá i umístění pomníku Františka Palackého, který měl stát v ose středu rozšířeného mostu. K tomu nakonec nedošlo a most byl 14. února 1945 těžce postižen leteckým bombardováním. Most byl nakonec na obou stranách rozšířen v letech 1950 - 1951 1,76 metru širokými konzolkami, na něž byly umístěny chodníky. Přesto je jeho šířka stále nedostačující. Ale vraťme se zpět k tramvajové trati, která byla v době uvedení do provozu s výjimkou závěrečné části před dnešní Nádražní ulicí dvoukolejná. Pouze v tomto závěrečném úseku vedla k Palackému mostu kolej dnešní Lidickou ulicí, ale kolej z Palackého mostu odbočovala vlevo do dnešní Staropramenné ulice, následně vpravo do dnešní ulice Na Bělidle a teprve poté se připojovala na trať v Nádražní ulici. Celá trať koňky byla elektrifikována k 18. prosinci 1900. V roce 1907 došlo k zásadní rekonstrukci křižovatky Anděl, jejímž následkem bylo zrušení jednokolejné tratě v ulicích Staropramenné a Komenského. Jednokolejný úsek v dnešní Lidické ulici zůstal jednokolejným i nadále, byl však pojížděn obousměrně. Ke zdvoukolejnění zbývajícího úseku Lidické ulice na Smíchově došlo teprve v prosinci roku 1910.

Cestu po tramvajové trati začneme na křižovatce Štefánikovy, Nádražní, Plzeňské a Lidické ulice. Jenže její popis bude příliš jednotvárný. Žádný oblouk na ní nenajdeme a celý traťový úsek je veden v přímém směru. Na počátku Lidické ulice si musí řidič tramvaje dávat velký pozor. Po pravé straně parkují automobily tak blízko tramvajových kolejí, že je to leckdy o jejich zrcátka. Na následující křižovatce s Preslovou a Staropramennou ulicí si zase musíme dát pozor na auta řítící se bez ohledu na hlavní ulici z pravé strany přímo před jedoucí tramvaje. V prostoru mezi touto a následující světelnou křižovatkou s ulicemi Zborovskou a Svornosti je umístěna jediná zastávka na celé trati, Zborovská. Trať za světelnou křižovatkou mírně stoupá, aby komunikace vedené po nábřeží překročila mimoúrovňově až na Palackého most. I na něm se tramvaj dohaduje s automobily o své právo na jízdní pruh. Třebaže se osobní auta do prostoru mezi tramvajové koleje a chodník vejdou celkem spolehlivě, raději si nechávají dostatečný odstup od chodníku a tím zabraňují v plynulé jízdě tramvají až ke křižovatce Palackého mostu s Rašínovým nábřežím kde končí. I tato křižovatka je řízena světelnou signalizací.

Celá trať je vybudována metodou velkoplošných panelů BKV.

Zastávky umístěné na popisované trati:
Zborovská - nácestná zastávka v obou směrech.

Provozované linky na popisované trati:
V denním provozu jsou po trati vedeny linky 4, 7, 10 a 14, v nočním provozu pak linka 54.

Fotocesta po trati Anděl - Palackého náměstí
Tramvajová trať Anděl - Zborovská Tramvajová trať Anděl - Zborovská Tramvajová trať Anděl - Zborovská Tramvajová trať Anděl - Zborovská
Tramvajová trať Anděl - Zborovská Tramvajová trať Zborovská - Palackého náměstí Tramvajová trať Zborovská - Palackého náměstí Tramvajová trať Zborovská - Palackého náměstí
Tramvajová trať Zborovská - Palackého náměstí Tramvajová trať Zborovská - Palackého náměstí Tramvajová trať Zborovská - Palackého náměstí Tramvajová trať Zborovská - Palackého náměstí

Fotografie: © Pražské tramvaje

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024