|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křižovatka Anděl
Křižovatka v těsném sousedství sídla největšího výrobce tramvají na světě - firmy ČKD Tatra Smíchov vznikala tak nějak na
etapy. Po dnešní Štefánikově a Nádražní ulici se první tramvaje - tehdy ještě koňky - rozjely již 16. května 1876. Na tuto trať se od 28. června
1883 připojila druhá trať koňky, která přivedla do této oblasti tramvajovou dopravu dnešní Lidickou ulicí od Palackého mostu.
První elektrickou tramvají, která se v dané oblasti objevila byly vozy soukromé Elektrické dráhy Smíchov - Košíře starosty Matěje Hlaváčka, vedená Plzeňskou
ulicí. Ta zahájila provoz 13. června 1897 - zatím ještě nenapojena na síť koňky. 21. července 1907 odkoupily Elektrické podniky Elektrickou dráhu Smíchov - Košíře od
pozůstalých Matěje Hlaváčka. K 18. prosinci 1900 byla elektrifikována trať koňky v Lidické a Nádražní ulici,
a tramvajová trať po dnešní Štefánikově ulici byla v elektrické trakci uvedena do provozu 17. června 1901. Ke stejnému datu byly zprovozněny i spojovací
oblouky ze Štefánikovy do Plzeňské ulice, které obě tratě propojovaly již od konce roku 1900. V roce 1907 došlo k přestavbě křižovatky Anděl, kdy byla
někdejší trať Matěje Hlaváčka napojena z Plzeňské ulice přímo do dnešní ulice Lidické. Tehdejší uspořádaní křižovatky však neumožňovalo
zřízení kolejových oblouků pro snazší výjezd a zátah tramvajových vlaků vozovny Motol do oblasti smíchovského
nádraží a Hlubočep. Elektrické podniky, které se snažily tento problém v roce 1938 vyřešit byly nuceny nakonec vybudovat novou manipulační trať v dnešní
ulici Za Ženskými domovy, včetně nových křižovatek Ženské domovy
a Na Knížecí. Potřebné oblouky se na křižovatce objevily až po roce 1980, v souvislosti s demolicí původní domovní
zástavby a výstavbou stanice metra B Moskevská - dnes Anděl.
Křižovatka je po kompletní rekonstrukci z roku 1998 - která bohužel neodstranila zákazy potkávaní - vybavena pouze elektricky ovládanými výhybkami s pružnými jazyky a možností přestavování s pomocí
rádiového signálu - šlo o první novodobé výhybky vybavené tímto systémem v Praze;
ev.č. 500 od Palackého mostu, ev.č. 501 od Újezdu, ev.č. 502L a 502P od Motola a 503P a 503L od Smíchovského nádraží. Sjezdové výhybky
jsou také s pružnými jazyky. Kryt křižovatky tvoří pouze žulové dlažební kostky.
V běžném provozu jsou pojížděny oba přímé směry mezi zastávkami Arbesovo náměstí a Anděl na Nádražní ulici a Zborovská a Anděl na Plzeňské ulici. Pravidelně jsou využívány i oblouky mezi zastávkami Arbesovo náměstí a Anděl na Plzeňské ulici a Zborovská a Anděl na Nádražní ulici. K manipulačním účelům - výjezdům a zátahům vlaků vozovny Motol - je využíván poslední ze zbývajících oblouků, mezi zastávkami Anděl.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |