|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křižovatka Palackého náměstí
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Předposlední podoba křižovatky na Palackého náměstí vznikala na přelomu let 1983 - 1984 a byla vyvolána výstavbou jižního vestibulu stanice metra Karlovo náměstí. V souvislosti se změnou polohy tratě od Moráně, která se nově přizpůsobovala výstupům z metra na Palackého náměstí, tak muselo dojít k úplné přestavbě křižovatky. Křižovatka proto změnila podobu, kterou měla od roku 1968, kdy byla tramvajová trať v ulici Na Moráni obnovena a došlo k jejímu napojení na kolejovou síť obloukem k Výtoni a přímým směrem na Palackého most.
Od 1. září 1984 byl na dva měsíce úplně přerušen tramvajový provoz na náměstí (současně byly trvale zrušeny oblouky z Palackého mostu k Jiráskovu náměstí). Tím se zásadním způsobem zkomplikovaly manipulační možnosti tramvajového provozu v této části Prahy, které byly již tak omezeny po zrušení tramvajové tratě v Resslově ulic v roce 1978. Počínaje 1. říjnem 1984 byl obnoven provoz ve směru Palackého most - Moráň a od 16. října nakonec i po zbývající části křižovatky. Plný provoz s upraveným linkovým vedením začal až 3. listopadu 1985, když zahájila provoz linka B metra.
Po rekonstrukci se křižovatka zařadila mezi ty nejproblémovější, protože přímé vedení tramvajových kolejí z ulice Na Moráni na Palackého most bylo kvůli umístění východů z podchodu metra změněno na esovité. To bylo pro provoz tramvají značně nevhodné, a z bezpečnostních důvodů zde proto byla snížena rychlost jízdy tramvají na 10 km/h. Výsledkem byly dlouhé vyklizovací časy tramvají při průjezdu tímto úsekem, což při zatížení křižovatky 120 tramvajovými vlaky za hodinu, znamenalo průměrný interval půl minuty!
Stále se zvyšující opotřebení komplikované kolejové konstrukce s sebou přinášelo poměrně časté částečné výluky, až byla v roce 2007 uskutečněna dlouho očekávaná a odkládaná rekonstrukce křižovatky. Mezi 18. červencem a 31. říjnem 2007 tak došlo k celkové změně geometrie kolejové konstrukce, a k doplnění chybějících oblouků v relacích Palackého most - Jiráskovo náměstí a Na Moráni - Jiráskovo náměstí. Dřívější provozně velmi nevhodné protisměrné oblouky v relaci Palackého most - Na Moráni, nahradily oblouky s provozně příznivějšími poloměry a delší mezipřímou v místě křížení s tratí vedenou po nábřeží.
V běžném provozu byly pojížděny všechny čtyři směry křižovatky.
Fotocesta po křižovatce Palackého náměstí z let 1984-2007 | ||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |