Rekonstrukce tramvajové tratě Moráň - Albertov

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Rekonstrukce tramvajové tratě
Moráň - Albertov


Ač byl v roce 2010 rekonstruován celý úsek vedený ulicemi Vyšehradskou a Na Slupi ohraničený křižovatkami Moráň a Albertov, původní plány hovořily zcela jinak. Když totiž v roce 2007 vznikal pomyslný balík investičních akcí a aktualizoval se pasport tramvajových tratí, figurovala v něm pouze zmínka o nutné rekonstrukci kolejových protioblouků v prostoru křižovatky Botanická zahrada, kde vznikla lokální porucha vyžadující si větší stavební zásah.

Když se v roce 2009 hledalo vhodné místo pro vyzkoušení nové technologie opravy tramvajových tratí metodou velkoplošných panelů systému Light rail Boegl (LRB), patřil předmětný úsek mezi nejžhavější adepty pro její vyzkoušení. Výrobce však nebyl schopný dodat přesné panely kopírující relativně složité směrové a výškové vedení tratě (opravdu není jednoduché vymodelovat esíčko z protioblouků a s přechodnicemi, a to celé v údolnicovém oblouku), byl nakonec vybrán pro zkoušku úsek v křižovatce Střelničná.

Když ani následně vybraný termín rekonstrukce na podzim roku 2009 nebyl naplněn, protože nedošlo k dohodě s politickou reprezentací, a při vědomí, že úsek je z části tvořen velkoplošnými panely BKV z "úspěšné" série z let 1994 až 1997, přistoupila jednotka Dopravní Cesta Tramvaje (jDCT) k přípravě projektu rekonstrukce tramvajové tratě jako celku pro následující rok. Oprávněnost tohoto rozhodnutí se potvrdila záhy. Úsek v oblouku u Emauzského kláštera se začal rozpadat před očima a musela zde být výrazně omezena rychlost. Navíc 27. června 2010 došlo vlivem teplotní roztažnosti z důvodu vysokých teplot ke vzdutí kolejnice a vyhřeznutí dvou velkoplošných panelů BKV v křižovatce Botanická zahrada. Oprava takto poškozené trati byla vykonána provizorně a na trati byl s okamžitou platností zakázán provoz vozů Škoda 14T a 15T.

Již od prosince 2009 probíhají přípravy na rekonstrukci trolejového vedení. V ulici Na Slupi se nové sloupy staví již v tomto období, v průběhu letních prázdnin dochází postupně k betonování základů pro stožáry trakčního vedení a jejich instalaci ve Vyšehradské ulici. Trolejové vedení ale do zahájení výluky zůstává vesměs na původních stožárech.

Samotná rekonstrukce tramvajové trati započala 1. září 2010 a byla rozvržena do dvou základních etap podle úseků uzavírek. Při první se renovoval úsek vedený ulicí Vyšehradskou, ve druhé úsek vedený ulicí Na Slupi. Při každé etapě byl zachován automobilový provoz ve druhém úseku. První etapa navíc obsahovala podetapu, při které došlo od 3. do 6. září k úplné uzavírce křižovatky Moráň a souvisejících úseků, pro výměnu kolejového rozvětvení.

Již dva dny po začátku rekonstrukce tak byl celý úsek ve Vyšehradské ulici zbavený kolejnic B1 a velkoplošných panelů BKV a zatímco se pracovníci Vrchní stavby přesunuli na kolejové rozvětvení Moráň, externí firma odfrézovávala podkladní vrstvy a očišťovala těleso. V pátek 3. září dochází ještě za provozu tramvají mezi Karlovým a Palackého náměstím k rozebírání dlažby na rozvětvení Moráň a očisťování a odstranění nepojížděné kolejové konstrukce, aby po začátku víkendové výluky ve 20 hod mohla být přes noc konstrukce zcela demontována a odbagrováno podloží v místě napřímení protisměrných oblouků přivádějících trať do Vyšehradské ulice. V průběhu soboty dochází k usazení nových výhybek a rozvozu zbývajících konstrukcí a betonování připravených kolejových polí. Jelikož musí být zachován provoz automobilové dopravy, dochází ke komické situaci, kdy na sebe navazují dva nesouhlasné stavy kolejové konstrukce v místě provizorního přejezdu pro automobily. Osa tramvajové tratě je v tomto místě nově posunuta o cca 1,5m východním směrem, výhybky jsou nově tvořeny blokovými výměnami. Neděle 5. září se nesla v duchu pouze dokončovacích prací na rozvětvení, sváření a dlaždičských prací.

Dne 6. září dochází k odstranění provizorního přejezdu, odfrézování zbytku podkladních vrstev a prvním instalacím nového kolejiva s upevněním W-tram. K 8. září začínají také první betonáže pevné jízdní dráhy. Stejně jako v případě Plzeňské u křižovatky s Mozartovou jsou i zde pro zachování správného rozchodu a převýšení ve směrově i sklonově náročných podmínkách Vyšehradské ulice a pro usnadnění betonáže, pod kolejnice ukládány v nepravidelných intervalech železobetonové pražce.

Průběžná druhá betonáž nad bokovnicemi v následujících dnech umožní položení povrchů a ukončení první etapy k 17. září. V průběhu víkendu 18. a 19. září se práce přesunou na renovaci přejezdu Benátská x Vyšehradská a po něm bude zahájena druhá etapa. Její součástí je též úprava zastávkových ostrůvků a příprava pro možnost úpravy zastávky Botanická zahrada do centra jako zastávkového mysu.

Po rekonstrukci bude celá trať nově tvořena pevnou jízdní dráhou založenou na podkladnicích W-tram s živičným krytem. Pouze úsek na Karlově náměstí je tvořen kolejovým polem na betonových pražcích s krytem z velké žulové dlažby.

Rekonstrukce tramvajové trati bude ukončena k 8. říjnu 2010 kolaudační jízdou a od následného ranního výjezdu 9. října 2010 bude na trati obnoven pravidelný provoz.

Vyšehradská ulice a křižovatka Moráň .:::. 3. září 2010
Za plného provozu tramvají v oblouku od Karlova náměstí na Palackého náměstí probíhalo rozebírání žulové dlažby | 3.9.2010] Za plného provozu tramvají v oblouku od Karlova náměstí na Palackého náměstí probíhalo rozebírání žulové dlažby | 3.9.2010] Za plného provozu tramvají v oblouku od Karlova náměstí na Palackého náměstí probíhalo rozebírání žulové dlažby | 3.9.2010] Demontovaná část kolejové konstrukce křižovatky Moráň | 3.9.2010] Křižovatka Moráň oproštěná od žulové dlažby | 3.9.2010]
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 3. září 2010
Vyšehradská ulice a křižovatka Moráň .:::. 4. září 2010
Ukládání kolejového pole na železobetonových pražcích v prostoru u křižovatky Moráň | 4.9.2010] Rekonstrukce traťového úseku Moráň - Botanická zahrada s odstraněnými velkoplošnými panely BKV a odfrézovanou podkladní vrstvou | 4.9.2010] Rekonstrukce traťového úseku Moráň - Botanická zahrada s odstraněnými velkoplošnými panely BKV a odfrézovanou podkladní vrstvou | 4.9.2010] Rekonstrukce traťového úseku Moráň - Botanická zahrada s odstraněnými velkoplošnými panely BKV a odfrézovanou podkladní vrstvou | 4.9.2010] Pracovníci vrchní stavby se činí a usilovně kompletují a svařují kolejovou konstrukci křižovatky Moráň, která je vybavena novými blokovými výhybkami | 4.9.2010]
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 4. září 2010
Vyšehradská ulice .:::. 9. září 2010
Skládání naohýbaných žlábkových kolejnic systému w-tram ve Vyšehradské ulici | 9.9.2010 Složené přímé kolejnice pro rekonstrukci tramvajové tratě systémem w-tram | 9.9.2010 Rekonstrukce tramvajové tratě ve Vyšehradské ulici | 9.9.2010 Pro zachování správného převýšení ve směrově i sklonově náročných podmínkách Vyšehradské ulici a pro zachování správného rozchodu je pod kolejnice ukládán v nepravidelných intervalech železobetonový pražec | 9.9.2010 Pro zachování správného převýšení ve směrově i sklonově náročných podmínkách Vyšehradské ulici a pro zachování správného rozchodu je pod kolejnice ukládán v nepravidelných intervalech železobetonový pražec | 9.9.2010
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 9. září 2010
Vyšehradská ulice .:::. 17. září 2010
Na Moráni je tramvajová trať již poctivě zadlážděna | 17.9.2010 Zatímco v horní části Vyšehradské ulice je již dokončen i asfaltový kryt vozovky, o kus níže se teprve asfaltuje, o další kus níže se trať vylévá betonem, v další části se teprve výškově upravuje poloha kolejí a na konci je pouze odfrézovaná vozovka... | 17.9.2010 Kolejnice připravené k pokládce | 17.9.2010 Rekonstrukce tramvajové tratě ve Vyšehradské ulici je v plném proudu | 17.9.2010 Na pražce u křižovatky Albertov bude napojena tramvajová kolej zřízená systémem W-tram | 17.9.2010
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 17. září 2010
Vyšehradská ulice .:::. 25. září 2010
Na této křižovatce se zrodila první porucha velkoplošných panelů BKV, která se následně jak nakažlivý mor roznesla takřka po celé trati | 25.9.2010 Odfrézovávání podkladních vrstev pod velkoplošnými panely BKV v křižovatce ulice Vyšehradská x Benátská a Na Slupi, popředí je již dokončená trať od Moráně | 25.9.2010 Tramvajová trať v ulici Na Slupi připravená na podbetonování | 25.9.2010 Podlévání tramvajových kolejí systému W-tram v konečné poloze betonem přímo z domíchávače | 25.9.2010 Vzdálenost, na níž je schopen zcela rozložený dopravník betonu vyslat betonovou směs od domíchávače je takřka neskutečná | 25.9.2010
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 25. září 2010
Vyšehradská ulice .:::. 27. září 2010
Během velmi nepříznivého počasí pracovníci vrchní stavby instalují kolejové těleso systému W-tram v podobě protioblouků na křižovatce ulic Vyšehradská x Botanická a Na Slupi | 27.9.2010 Zatímco v ulici na Slupi se ještě pokládají koleje, ve Vyšehradské ulici již parta vrchního vedení vyvěšuje na výložníky nové trolejové vedení | 27.9.2010 Během velmi nepříznivého počasí pracovníci vrchní stavby instalují kolejové těleso v podobě protioblouků na křižovatce ulic Vyšehradská x Botanická a Na Slupi | 27.9.2010 Během velmi nepříznivého počasí pracovníci vrchní stavby instalují kolejové těleso systému W-tram v podobě protioblouků na křižovatce ulic Vyšehradská x Botanická a Na Slupi | 27.9.2010 Dokončená kolejová konstrukce v křižovatce ulic Vyšehradská x Botanická a Na Slupi vyčkává na zatvrdnutí podkladního betonu | 27.9.2010
 Další fotografie z průběhu rekonstrukce .:::. 27. září 2010



www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024