Křižovatka Lazarská

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Křižovatka Lazarská


Vůz T3 ev.č.6776 na lince 14 v křižovatce Lazarská
Souprava T3 ev.č.6652+6668 na lince 24 v prostoru křižovatky Lazarská
Souprava T3R.P ev.č.8346+8347 na lince 18 v prostoru křižovatky Lazarská
Souprava T3 ev.č.6108+6241 na lince 9 v křižovatce Lazarská
Souprava T6A5 ev.č.8640+8641 na lince 22 v křižovatce Lazarská
Souprava T3R.P ev.č.8418+8416 na lince 14 v křižovatce Lazarská
Souprava T3SUCS ev.č.7102+7104 na lince 26 v křižovatce Lazarská
Vůz KT8D5 ev.č.9045 na lince 9 v křižovatce Lazarská
Souprava T3M ev.č.8065+8010 na lince 3 v křižovatce Lazarská
Souprava T3 ev.č.6873+6875 na lince 3 v křižovatce Lazarská
Souprava T3 ev.č.6815+6814 na lince 17 v křižovatce Lazarská
Souprava T3 ev.č.6945+6870 na lince 30 v křižovatce Lazarská
Tramvajová křižovatka ve vyústění ulic Lazarské a Spálené byla ve svém prvopočátku pouhým styčným bodem dvou tratí různých provozovatelů a jiné trakce. Prvenství drží trať koňky, která animální trakcí přivedla kolejová vozidla dnešní Vodičkovou ulicí na zmíněnou křižovatku již 28. června 1886. Trať dále pokračovala obloukem (v dnešním názvosloví mezi zastávkami Lazarská - Karlovo náměstí) do Myslíkovy ulice.

Když Elektrické podniky zahájily 4. února 1898 provoz na své v pořadí druhé tramvajové trati vedené dnešní Spálenou ulicí na Karlovo náměstí, muselo dojít v místě již existující tratě koňky ke kompromisu. Vzhledem k nemožnosti položení dvou kolejí v části tratě, kde již ležely koleje koňky vedly tímto úsekem koleje koňky i elektrické tramvaje jednokolejně. Tratě se zde pouze křižovaly, ale nebyly vzájemně propojeny.

K jejich vzájemnému propojení došlo teprve 18. prosince 1900, když byla původní trať koňky odkoupena Elektrickými podniky a elektrifikována. Úprava křížení tratí spočívala nově v křižování dvou dvoukolejných tratí, spojených oblouky Lazarská - Karlovo náměstí. V této podobě neúplného trojúhelníku křižovatka existovala až do roku 1952, kdy byly 28. května doplněny oblouky dnes tolik důležité pro provoz páteřní linky 9 spojující Václavské náměstí s Národní třídou.

Po kompletní rekonstrukci z roku 1994 je křižovatka vybavena pouze elektricky ovládanými výhybkami s pružnými jazyky. Během rekonstrukce tramvajové trati v okolí Vodičkovy ulice v roce 2001 došlo ke kompletní výměně jednoho z vrcholů trojúhelníku - směřujícího do ulice Lazarské. V roce 2003 se dočkal výměny také vrchol směřující ke Karlovu náměstí. Na obě vyměněné části křižovatky byly instalovány radiově ovládatelné rozjezdové výhybky. V roce 2004 prošel rekonstrukcí také poslední zbývající vrchol křižovatky k zastávce Národní třída. Zde však radiově ovládatelná výhybka instalována nebyla. Evidenční čísla výhybek jsou po této rekonstrukci následující: 259 od Národní třídy, 528 od Vodičkovy a 573 od Karlova náměstí. Všechny sjezdové výhybky jsou opatřeny pružnými jazyky. Kryt křižovatky tvoří žulové dlažební kostky.

Křižovatka Lazarská patří mezi nejzatíženější uzly v pražské kolejové síti. V denním i nočním provozu jsou pojížděny všechny směry křižovatky.

Fotocesta po křižovatce Lazarská
Křižovatka Lazarská Křižovatka Lazarská Křižovatka Lazarská


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021