Trať Senovážné náměstí - Lazarská

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Senovážné náměstí - Lazarská


Výstavba podchodu v centrální části Václavského náměstí přinesla unikátní stavbu přemostění místa samotné stavby pro možnost zachování provozu tramvají ve všech směrech. Snímek zachycuje napojení mostní konstrukce do Jindřišské ulice, kdy ze všech stran ke středovému křížení bylo nutné vybudovat nájezdové rampy, neboť samotný most byl umístěn ještě nad úrovní vozovek. Na snímku sjíždí souprava vozů T3 vypravená na linku 5 právě do Jindřišské ulice. | 1968

Stěžejní tramvajová trať v centru Prahy se řadí mezi nejstarší tramvajové tratě. Její první návrhy spadají ještě do údobí existence tzv. Anglicko-české společnosti pro koněspřežnou dráhu, ale skutečné realizace se dočkala až v roce 1883 jako součást tramvajové tratě z Těšnova, Havlíčkovou ulicí, přes Václavské náměstí do Lazarské, Myslíkovou ulicí, přes Palackého most na Anděl a ke Smíchovskému nádraží.

Vůz KT8D5 #9047 vypravený na linku 17, kterou na Senovážné náměstí zavály odklony. | 23.7.2005
V dobách běžného provozu lehkých dvounápravových vozů poměrně častá události v podobě vykolejení. Mimo koleje se vydala i souprava vozů #2258+#1519 vypravená na linku 18 na tehdejším náměstí Maxima Gorkého (dnešním Senovážném náměstí). Pokud nebyl vůz příliš daleko od kolejí, nakolejení zpět se většinou povedlo jen s pomocí stavěcího klíče. | 9.4.1972
Souprava vozů T6A5 #8747+#8748 vypravená na linku 24 vjíždí obloukem Jindřišské ulice ze Senovážného náměstí do zastávky Jindřišská. Oba sběrače měla souprava na troleji z důvodu dlouhodobého měření spotřeby energie.| 27.7.2014
Souprava vozů T3 vedená vozem #6590 vypravená na linku 9 vjíždí do zastávky Jindřišská, která v té době nebyla ve směru do centra opatřena ani nástupním ostrůvkem a nastupovalo se z přímo vozovky. | 1992
Souprava vozů T3R.P #8342+#8343 vypravená na linku 14 odbavuje cestující v zastávce Jindřišská. | 16.5.2004
Unikátní záběr ze střechy kostela svatého Jindřicha a Kunhuty v Jindřišské ulici na práci pokrývačů přináší nečekaně také něco dopravního. Kromě odjíždějící soupravy motorového a vlečného vozu je více než patrná odbočná nákladní kolej do Edisonovy trafostanice (rozvodny) v Jeruzalémské ulici. Sloužila od 12. prosince 1928 pro přepravu transformátorů a dalších elektrických zařízení. Odpojena a zrušena byla k 17. říjnu 1953, rozvodna samotná sloužila původní funkci až do 90. let 20. století. | 1950
V zastávce Jindřišská odbavuje cestující souprava vozů T3R.PV #8159+#8160 vypravená na odkloněnou linku 19 mířící na Kotlářku. | 31.7.2006
K zastávce Jindřišská přijíždí souprava vozů #2257+#1511 vypravená na linku 18. Snímek zobrazuje podobu Jindřišské ulice v blízkosti Jindřišské věže, kde byl pouze úzký chodník. | 13.1.1974
Souprava vozů T6A5 #8621+#8622 vypravená na linku 9 právě odbavuje cestující v zastávce Jindřišská, která byla během rekonstrukce stálé zastávky odsunuta až k Růžové ulici. | 2.11.1996
Obloukem, v němž se Jindřišská ulice spojuje s výjezdem ze Senovážného náměstí, projíždí souprava vozů T3 #6918+#6954 na lince náhradní dopravy 30. | 31.7.20064
Jindřišskou ulicí míří motorový vůz #349 na vyhlídkové jízdě. | 26.4.2004
K Jindřišské věži míří po levé koleji vůz koňské dráhy pravděpodobně #24. | konec 19. století
Souprava vozů T3M #8052+#8047 vypravená na linku 24 míří Jindřišskou ulicí k Václavskému náměstí. | 23.7.2005
Vůz KT8D5 #9010 vypravený na odkloněnou linku 17 míří Jindřišskou ulicí k Václavskému náměstí. | 23.7.2005
Souprava vozů T3M vedená vozem #8100 míří Jindřišskou ulicí na lince 24 k Václavskému náměstí. | 1993
Jednokolejným úsekem tramvajové trati v Jindřišské ulici projíždí na lince 9 souprava vozů T3 vedená vozem #6188. | 24.7.1995
Vůz KT8D5 #9023 vypravený na náhradní linku za zatopené metro označenou pro cestující jako X-B míří Vodičkovou ulicí na Václavské náměstí. | 7.9.2002
Dočasně Jednokolejným úsekem v Jindřišské ulici projíždí po protisměrné koleji v prostoru někdejší zastávky Václavské náměstí směr Vodičkova sólo vůz T3 #6805 vypravený na linku 14. | 1994
Pohled ze stavební parcely na rohu Jindřišské ulice a Václavského náměstí na staveniště podchodu pod středem náměstí. Z mostní konstrukce nad staveništěm, sjíždí sólo vůz T1 vypravený na linku 24 a vydává se Jindřišskou ulicí dál na cestu Prahou. | 1968
Při výstavbě podchodu pod středem Václavského náměstí nebylo možné na tak dlouhou dobu přerušit provoz tramvají. Proto nad samotným místem stavby vznikl provizorní most, který umožňoval provoz tramvají zachovat. Snímek z nadhledu nám zobrazuje vozy T1, vyčkávající od Jindřišské a Vodičkovy ulice na průjezd soupravy motorového vozu a dvou vlečných vozů dolů k Můstku. | 1968
Po mostní konstrukci, na níž je umístěna křižovatka tramvajových kolejí překonává budovaný podchod ve středu Václavského náměstí souprava dvounápravových vozů vedená motorovým vozem #2269 na lince 18 mířící do Radlic. | 1967
Souprava vozů T3 s řízeným vozem #6556 vypravená na linku 15 opustila křižovatku na Václavském náměstí, kde probíhá příprava přeložek inženýrských sítí v rámci výstavby základů mohutné mostní konstrukce budoucí nadzemní křižovatky a vjíždí mezi ocelové nosníky právě oné mostní konstrukce do Vodičkovy ulice. Mostní konstrukce umožní zachovat provoz obou významných tramvajových tratí přes Václavské náměstí i během stavby podchodu. | 1967
Souprava vozů T6A5 #8691+#8692 vypravená na linku 14 překonává Václavské náměstí. | 6.10.2006
Přes Václavské náměstí míří z jednokolejného úseku souprava vozů T3 #6742+#6743 vypravená na linku 24. | 24.7.1995
Souprava vozů T3 vedená vozem #6546 míří na lince 9 k zastávce Vodičkova. Zastávka Václavské náměstí v tomto směru byla v době pořízení fotografie  umístěna ještě před křižovatkou s Václavským náměstí. A že šlo tehdy opravdu o rušnou křižovatku dokládají semafory patrné v křižovatce. No a obchodní dům se ještě jmenuje Družba... | březen 1990
Přes Václavské náměstí do Jindřišské ulice projíždí souprava vozů T6A5 #8615+#8616 na lince X-B nahrazující po povodních zatopené metro. | 7.9.2002
Vůz Škoda 14T Elektra #9111 (v současnosti #9171) vyjíždí ze zastávky Václavské náměstí a na lince 9 překonává Václavské náměstí. | 2014
Do zastávky Václavské náměstí vjíždí sólo vůz T3R.P #8381 vypravený na linku 14. | 27.7.2014
Ze zastávky Václavské náměstí vyjel vůz T3 #6148 vypravený na linku 14, aby po pár metrech zastavil u světelné signalizace. Ta ovládala provoz na jednokolejné trati v Jindřišské ulici. Začínala se až za Václavským náměstím, ale aby tramvaje vyčkávající na signál volno neblokovaly provoz na náměstí, měly světelnou signalizaci ještě před ním. Za povšimnutí jistě stojí i to, že také zastávka Václavské náměstí spadala do kategorie ostrůvkových. | 1996
V prostoru zastávky Václavské náměstí zachycený vůz T3 #6816 vypravený na linku 14. | 24.7.1995
Havárie vody s sebou odnesla spoustu materiálu a pod tramvajovou tratí se objevila kaverna. Její likvidace opět znamenala přerušení provozu tramvají na páteřní pražské trati. | 28.1.2005
Souprava vozů T3 #6838+#6839 na odkloněné lince 17 stanicuje v prostoru původní podoby zastávky Václavské náměstí od Vodičkovy, kdy zastávka byla opatřena nástupním ostrůvkem. | 21.10.2000
V zastávce Václavské náměstí stanicuje sólo vůz T3M #8102 najíždějící z vozovny Hloubětín na špičkovou linku 21. | 9.8.2006
Když se zřítila část domu, musely tramvaje z bezpečnostních důvodů na několik dní páteřní pražskou trať opustit. | 20.7.2006
Souprava vozů T6A5 #8731+#8732 vypravená na náhradní linku za přerušený provoz metra XA míří k zastávce Václavské náměstí. | 7.7.2012
Souprava motorového vozu #412 a vlečného vozu ev.ř.1201 vypravená na tehdejší historickou linku 91 míří Vodičkovou ulicí okolo proluky, která byla letitým strašákem centra Prahy. | 16.5.2004
Sólo vůz T3R.PLF #8282 zajišťující nízkopodlažní garantovaný spoj na řetězené dvojlince 14 a 24 míří jako linka 24 k Vodičkově. | 27.7.2014
V roce 1980 proběhla rekonstrukce tratě do konstrukce velkoplošných panelů BKV. Celý úsek se rekonstruoval neskutečného čtvrt rok mezi 30. lednem a 25. dubnem 1980 a protože v té době byla stále ještě v provozu trať na Václavském náměstí, byly na stropní desku podchodu a současně místo křížení s tou tratí panely použity až  současně s likvidací křížení obou tratí v roce 1982. | 1980
V roce 1980 proběhla rekonstrukce tratě do konstrukce velkoplošných panelů BKV. Celý úsek se rekonstruoval neskutečného čtvrt rok mezi 30. lednem a 25. dubnem 1980 a protože v té době byla stále ještě v provozu trať na Václavském náměstí, byly na stropní desku podchodu a současně místo křížení s tou tratí panely použity až  současně s likvidací křížení obou tratí v roce 1982. | 1980
Souprava dvounápravových vozů #2281+#1521 vypravená na linku 18 míří Vodičkovou ulicí okolo prodejny kuchyňských potřeb k zastávce Vodičkova. | 3. 4. 1974
K zastávce Vodičkova míří souprava vozů T3SUCS #7236+#7147 vypravená na linku 9. | 27.7.2014
K zastávce Vodičkova míří souprava vozů T3R.P #8378+#8379 vypravená na linku 14. | 23.7.2005
K zastávce Vodičkova míří vůz KT8D5 #9039 vypravený na linku 9. | 2014
V zastávce Vodičkova zastavil muzejní vůz T1 #5001 jakou součást Průvodu tramvají ke 120. výročí jejich provozu. Píše se rok 1995 a jak je i z fotky patrné, ušmudlané centrum Prahy je takřka liduprázdné. Zastávka Vodičkova je tvořena nástupním ostrůvkem, automobily ostrůvek objíždí po vlastní vozovce před tzv. Dívčí školou. | 12. 8. 1995
Setkání dvou čtrnáctek v zastávce Vodičkova. | 2. 3. 1968
K zastávce Vodičkova míří vůz Škoda 14T Elektra #9145 vypravený na linku 9. | 2014
Souprava žižkovských vozů T3SUCS #7228+#7229 vypravená na linku 9 odbavuje cestující u nástupního ostrůvku zastávky Vodičkova. Na soupravě je při podrobnějším zkoumání patrné, že zatímco zadní vůz má pantograf již opatřen tzv. dvojlištou, přední je ještě v původním provedení. | 1996
Okolo protisměrné zastávky Vodičkova míří k zastávce stejného jména ve svém směru jízdy vůz KT8D5 #9018 vypravený na linku 23. Ta v té době byla běžnou linkou a vozy KT8D5 se na ní standardně neobjevovaly. Proto v tzv. budníku číslo této linky nebylo na plátně vytištěno a v případě nasazení vozů na takovou linku bylo nutné do budníku zasouvat za sklo standardní zadní plastové orientace z vozů T3. Vůz je navíc nad čelním nárazníkem vybaven zkušebními zásuvkami, které umožnily propojit dva vozy KT8D5 do soupravy ovládané z jednoho řidičského stanoviště. | 2014
V Praze bývalo i v minulosti živo. Křižovatka Vodičkovy, Jungmannovy a Lazarské ulice nejen s několika kočáry a koňmi taženými povozy, ale také s vozem koňky #64 mířícím k Václavskému náměstí. | konec 19. století
Obloukem z Vodičkovy do Lazarské ulice projíždí na lince 24 souprava vozů T3 vedená vozem #6338. Takřka celá trať mezi křižovatkami Lazarská a Senovážné náměstí byla vybudována metodou velkoplošných panelů BKV. Jedinou výjimku tvořily oblouky, jimiž tramvaj projíždí. S ohledem na jejich poloměr se ukázalo jednodušší zachovat zde běžnou konstrukci koleje na příčných pražcích. | 1993
Lazarská ulice v pohledu ke Spálené s čilým provozem koňky a přeložením kolejí do středu značně rozšířené ulice po zboření tzv. Masných krámů. | 1898
Souprava vozů T3SUCS #7262+#7263 vypravená na linku 9 míří Lazarskou ulicí k zastávce Vodičkova. | 18.5.2005
V zastávce Lazarské směrem k Václavskému náměstí stanicuje vůz KT8D5 #9002 vypravený na linku X-B nahrazující zatopené metro po povodních. | 7.9.2002
Dlouhodobá souprava vozů T6A5 #8611+#8613 opatřená celovozovou reklamou na ČKD Tatra byla rozpojena až poté, co vozy byly přelakována do základního barevného standardu. Pak vznikly soupravy #8611+#8612 a #8613+#8614. Druhá z nich vypravená na linku 30 vjíždí do zastávky Lazarská. | 31.7.2004
V zastávce Lazarská odbavuje cestující souprava vozů T3SU #7018+T3SUCS #7029 vypravená na odkloněnou linku 23. | 14.5.2004
Souprava dvounápravového a vlečných vozů na lince vjíždí od Myslíkovy ulice do Lazarské již po zavedení pravostranného provozu. V křižovatce probíhá geologický průzkum pro stavbu metra. Tehdy byla možnost realizace linky metra na dosah. | 1939
Podoba zastávky Lazarská v centrální části Prahy. Nástup přímo z vozovky do střešovického vozu T3SUCS #7084 vypraveného na linku 14. | 1992
Souprava vozů vypravená na linku 9 v čele s vozem T3 #6230 překonává křižovatku Senovážné náměstí a vjíždí do Jindřišské ulice na trať zřízenou od roku 1980 v konstrukci velkoplošných panelů BKV. | cca 1995
Souprava vozů T3SUCS #7242+#7243 vypravená na linku 9 opustila zastávku Jindřišská. | 16.5.2004
Fotografie vozu T3 #6598 vypraveného na linku 14 dokumentuje, jakým způsobem vypadaly zastávky Jindřišská. Ta ve směru z centra, v níž vůz stanicuje, byla před kostelem svatého Jindřicha a Kunhuty opatřena nástupním ostrůvkem a cestující  z chodníku překonali jízdní pruh vozovky. Zastávka ve směru do centra umožnila nástup přímo z vozovky. Automobily zde sice měly zakázaný i v té době vjezd a úsek objížděly přes Senovážné náměstí, ale k parkování vozovku zvesela využívaly. Označník zastávky se skrývá u průchodu mezi Cukrovarnickým palácem a Jindřišskou věží. | 1992
V zastávce Jindřišská odbavuje cestující souprava vozů T6A5 #8663+#8664 vypravená na linku 9. Na označníku zastávky nás mohou zaujmout hluboké skříňky pro vývěs jízdních řádů. Důvodem tohoto provedení bylo jejich osvětlení. | 25.4.1996
Do zastávky Jindřišská vjíždí sólo vůz T3R.P #8381 vypravený na linku 24. | 27.7.2014
Do zastávky Jindřišská, vplouvá kaluží vody vůz KT8D5 #9003 vypravený na linku 3. Ve střešním budníku můžeme vidět původní, tzv. inverzní číselné označení linky, které podobou navazovalo na čelní číselné cedule vozů T3. | 1993
Souprava vozů T3SUCS #7278+#7279 vypravená na odkloněnou linku 20 odbavuje cestující v zastávce Jindřišská přímo pod Jindřišskou věží. | 1.5.2006
K zastávce Jindřišská vjíždí vůz KT8D5 #9021 vypravený na linku 3. | 2014
Souprava v čele s vozem T3 #6248 vypravená na linku 3 míří po trati zřízené velkoplošnými panely BKV podél dělícího ostrůvku Jindřišské ulice a vyústění Senovážného náměstí k Václavskému náměstí. V místě, kde parkují automobily je dnes trojúhelníkově rozšířený chodník. Na čelním voze nás zaujme jen dvojdílné čelní sklo, které byla na vozy T3 dosazováno z výroby do #6327. | cca 1990
Po trati zřízené velkoplošnými panely BKV burácí k zastávce Jindřišská souprava vozů T6A5 #8645+#8646 vypravená na linku 14. | 31.7.2006
Křižovatku s ulicí Nekázanka překonává souprava vozů T3 #6873+#6875 na lince náhradní dopravy 34 mířící k Václavskému náměstí. | 26.6.2024
Do zastávky Jindřišská míří stejnojmennou ulicí po trati zřízené od roku 1980 velkoplošnými panely BKV souprava vozů T3R.P #8392+#8393 vypravená na linku 14. | 23.7.2005
Jindřišskou ulicí okolo budovy hlavní pošty míří vůz KT8D5 #9039 vypravený na linku 23 k zastávce Jindřišská. | 2014
Souprava vozů T6A5 #8748+#8747 vypravená na linku 24 projíždí okolo budovy hlavní pošty v Jindřišské ulici. | 23.7.2006
Jindřišskou ulicí ke křižovatce s Panskou ulicí přijíždí souprava dvounápravových vozů na lince 18 vedená vozem #2262. Místo knih v obchodě v současnosti zakoupíte jídlo. | 22. 3. 1973
Sólo vůz T3SUCS #7258 vypravený na odkloněnou linku 7 opustil Václavské náměstí a míří k Jindřišské. | 23.7.2005
Sólo vůz T3 #T3 6741 vypravený na linku 14 odbavuje cestující v zastávce Václavské náměstí od Jindřišské. Ta byla původně zřízena před samotným náměstím a nastupovalo se z vozovky. O alespoň náznaku nějaké bezbariérovosti se nám mohlo jen zdát. | 1993
Souprava vozů T3R.P #8314+#8315 vypravená na linku 3 opustila Václavské náměstí a Jindřišskou ulicí pokračuje k cíli své cesty. | 23.7.2005
Václavské náměstí se stalo v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století svědkem velkých stavebních událostí. V letech 1967 a 1968 byl na křižovatce s Vodičkovou a Jindřiškou ulicí stavěn první pražský velkoprostorový podchod. Během stavebních prací byla tramvajová doprava převedena na křižovatku umístěnou na mostní konstrukci na samotným místem stavebních prací. Jižní vestibul stanice metra Můstek se na podchod napojit až v roce 1978. | 1968
Pohled do rušné Jindřišské ulice s vozy staré stavby. | 1966
Přes Václavské náměstí přejíždí souprava dvounápravových vozů #2119+#1540 na lince 18 stíhaná vozem T3 na lince 24. | 3.4.1974
Vůz T1 #5071 vypravený na linku 24 opustil zastávku Václavské náměstí a projíždí mezi ocelovými nosníky budoucí mostní konstrukce, tedy místem, kde probíhá příprava přeložek inženýrských sítí v rámci výstavby základů budoucí nadzemní křižovatky přes budovaný podchod ve středu Václavského náměstí. Výstavba konstrukce umožní zachovat provoz obou významných tramvajových tratí přes Václavské náměstí, kde se setkává celkem 13 linek. Mostní provizorium bude v provozu od 12. července 1967 do 30. června 1968. Tak bude možné bez zásadních problémů podkopat celou křižovatku a zřídit i potřebné výstupy do budoucích zastávkových prostorů. Stavbu podchodu tak cestující mohli sledovat za jízdy tramvají takříkajíc v přímém přenosu. | 1967
Vůz KT8D5.RN2P #9092 vypravený na linku 3 překonává Václavské náměstí při cestě do stejnojmenné zastávky. | 2014
Vůz KT8D5 #9037 vypravený na linku 9 překonává Václavské náměstí. | 2014
Přes Václavské náměstí míří do stejnojmenné zastávky souprava vozů T3M #8010+#8035 vypravená na linku 24. | 24. 7. 1995
Souprava žižkovských vozů T3SUCS #7212+#7213 vypravená na linku 9 překonává po výjezdu z jednokolejného úseku v Jindřišské ulici Václavské náměstí. | 24.7.1995
Vůz KT8D5.RN2P #9069 vypravený na linku 3 míří přes Václavské náměstí k Jindřišské. | 6.10.2006
Výuka nových řidičů probíhá nejen na sólo vozech, ale také na soupravách. V počátcích provozu jediného cvičného vozu s výzbrojí TV Progres bylo nutné do pozice řízeného vozu zapojovat běžný osobní vůz, jak dokládá souprava cvičného vozu T3R.P #5516 a běžného vozu T3R.P #8392 přijíždějící do zastávky Václavské náměstí. | 3.7.2006
Ze zastávky Václavské náměstí vyjela souprava vozů T3 #6650+#6651 vypravená na linku 9, aby po pár metrech zastavila u světelné signalizace. Ta ovládala provoz na jednokolejné trati v Jindřišské ulici. Začínala se až za Václavským náměstím, ale aby tramvaje vyčkávající na signál volno neblokovaly provoz na náměstí, měly světelnou signalizaci ještě před ním. Automobily pak měly i stavební úpravou nařízeno z Vodičkovy ulice odbočovat pouze vpravo na Václavské náměstí. | 1995
Rekonstrukce tramvajové trati v roce 2014 vynechala nejen úsek Palackého -  Václavské náměstí (zde došlo pouze k obměně kolejnic a předláždění), ale i úsek přes samotné Václavské náměstí. Zde zůstaly zachovány velkoplošné panely BKV, ač i ony prošly výměnou. Snahy o obnovení provozu tramvají na Václavském náměstí byly již tehdy zřejmé, a proto zde zůstala tato konstrukce tramvajové trati, která vydržela na místě dalších deset let. Rok 2024 přinesl její konec. | 29.4.2014
Souprava tří dvounápravových vozů v čele s motorovým vozem #2101 vypravená na linku 14 odbavuje cestující v zastávce Václavské náměstí. V čele nástupního ostrůvku zaujme nepříliš rozšířené provedení označníku. | okolo 1972
DO zastávky V8lavské náměstí vjíždí vůz KT8D5 #9041 vypravený na linku 3. | 2014
Vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9266 vypravený na linku 3 odbavuje cestující v zastávce Václavské náměstí. | 2014
Vodičkovou ulicí míří na Václavské náměstí pod dohledem dispečera souprava tramvají t3M #8042+#8091 vypravená na linku 3. Dispečerský dohled na místě byl vyvolaný nedávným zřícením části přilehlého domu během rekonstrukce a následným opatřením statika, kdy úsekem mohla vždy projet pouze jedna tramvaj sníženou rychlostí a v úseku nebylo možné míjení protijedoucích tramvají. | 25.7.2006
Vůz T6A5 #8661 vypravený na linku 14 míří Vodičkovou ulicí k zastávce Václavskému náměstí. | 27.7.2014
Souprava vozů T3 #6882+#6881 na lince náhradní dopravy 34 při jízdě Vodičkovou ulicí opustila konstrukci tratě z velkoplošných panelů BKV a vjela na úsek zrekonstruovaný v roce 2001 klasickou metodou kolejnic na příčných pražcích se zákrytem z velké žulové dlažby. | 26.6.2024
Souprava vozů T3SUCS #7214+#7169 vypravená na linku 9 projíždí ve Vodičkově ulici místem, kde skončila rekonstrukce trati v roce 2001 a začala rekonstrukce v roce 2014. | 27.7.2014
V roce 1980 proběhla rekonstrukce tratě do konstrukce velkoplošných panelů BKV. Celý úsek se rekonstruoval neskutečného čtvrt rok mezi 30. lednem a 25. dubnem 1980 a protože v té době byla stále ještě v provozu trať na Václavském náměstí, byly na stropní desku podchodu a současně místo křížení s tou tratí panely použity až  současně s likvidací křížení obou tratí v roce 1982. | 1980
Vůz Škoda 14T Elektra #9148 vypravený na linku 14 míří Vodičkovou ulicí k Václavskému náměstí. | 2014
Souprava vozů T3R.P #8454+#8455 vypravená na linku náhradní dopravy 30 míří k zastávce Vodičkova. | 31.7.2006
První faceliftovaný vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9326 během svého krátkého působení v motolské vozovně míří na lince 9 k zastávce Vodičkova. Vůz byl následně předán do vozovny Vokovice. | 2014
Vůz KT8D5.RN2P #9069 vypravený na linku 3 opouští u Palackého ulice úsek zrekonstruovaný v roce 2001 a při cestě k zastávce Vodičkova najíždí na velkoplošné panely BKV. | 2014
Souprava vozů T3SUCS #7272+#7275 vypravená na linku 9 míří Vodičkovou ulicí na Václavské náměstí. | 23.7.2005
Vůz KT8D5 #9028 vypravený na linku 3 mířící na Lehovec odbavuje cestující v zastávce Vodičkova. | 1995
Sólo vůz T3R.P #8324 odbavuje v zastávce Vodičkova cestující na lince 14. | 27.7.2014
V zastávce Vodičkova ve směru k Lazarské zastavila u nástupního ostrůvku souprava vozů T3 vypravená na linku 24 a vedená vozem #6991. V protisměrné zastávce naopak cestující odbavuje žižkovská stálice na lince 9 s řídícím vozem T3SUCS #7223. | 1996
Ještě dlouhou cestu do konečné zastávky Divoká Šárka má před sebou souprava vozů T3 #6860+#6861, která na lince náhradní dopravy 34 zastavuje v první zastávce tzv. vídeňského typu v Praze, v zastávce Vodičkova. | 28.6.2004
Rekonstrukce tramvajové trati v roce 2014 s sebou přinesla zvětšení poloměru oblouku mezi Lazarskou a Vodičkovou, včetně doplnění přechodnic a mazníků, které snižují opotřebení trati a hluk z provozu tramvají. | 29.4.2014
Obloukem z Lazarské do Vodičkovy ulice projíždí vůz KT8D5 #9034 vypravený na linku 3. | 2014
Souprava vozů T3 #6962+#6509 vypravená na linku 24 projíždí obloukem mezi zastávkami Lazarská a Vodičkova na křižovatce ulic Lazarská, Vodičkova a Jungmannova. | 26.6.2004
Motolská souprava vozů T3 #6509+#6492 vypravená na linku 9 s pozůstatky celovozové reklamy Test the West míří Lazarskou ulicí ke stejnojmenné zastávce. Reklamu na tuto značku cigaret vozidla v období dvou let mezi listopadem 1992 a 1994. Od března 1994 však již byla byl textových nápisů. | červenec 1994
Výluky v sítí tramvají v době bez elektronických transparentů přinášely odklony tramvají do úseků, kde jejich čísla působila exoticky. Souprava vozů T3SUCS #7240+#7241 vypravená na linku 12 vjíždí do zastávky Lazarská. | 1.5.2006
Sólo vůz T3R.P #8226 vypravený na linku 3 odbavuje cestující v zastávce Lazarská, zatímco jej předjíždí netrpělivý řidič automobilu. Jev, který ač zákone zakázán, můžete v tomto místě pozorovat několikrát za den. | 27.7.2014
Souprava vozů T6A5 #8611+#8613 vypravená na linku 9 a v počátcích provozu opatřená celovozovou reklamou na výrobky ČKD Tatra stanicuje v zastávce Lazarská. | 28.2.1996
Občasnou zastávkou Lazarská, určenou pro stanicování nočních vlaků, projíždí sólo vůz T6A5 #8716 vypravený na linku 24. | 27.7.2014
Vůz Škoda 14T Elektra #9126 vypravený motolskou vozovnou na linku 9 dokončuje lové odbočení ze Spálené do Lazarské ulice a míří k zastávce Lazarská. | 27.7.2014
Souprava hloubětínských vozů T3M vedená vozem #8053 vypravená na linku 3 odstanicovala v Lazarské a míří stejnojmennou ulicí ke křižovatce se Spálenou ulicí. Na čele vozu zaujme linková orientace, kdy z plechové cedule vypadla bílá vnitřní deska a číslo linky je tedy takřka nečitelné. | květen 1992

První kolejový úsek tratě však vznikl již v roce 1881, kdy pražská obec na vlastní náklady položila v Myslíkově ulicí koleje. Obec využila dláždění vozovky a stavbu budoucího úseku koňky provedla raději se značným předstihem, aby bylo zamezeno dalšímu zbytečnému stavebnímu ruchu v dohledné době. Politická pochůzka po celé navrhované trati koňské dráhy se konala 18. září 1882 a o necelý rok později 28. června 1883 zahájila provoz. V celém popisovaném úseku byla dvoukolejná, s tím že uprostřed části Lazarské ulice, která byla podstatné širší, než jak ji známe dnes (měla vlastně charakter náměstí) stály tou dobou tzv. Masné krámy (jatky), které trať koňky objížděla z obou stran.

Od 20. května 1884 se na Václavském náměstí trať křižovala s tratí koňky vedenou po Václavském náměstí od Můstku k Muzeu. Šlo zřejmě o jediné místo v Praze, kde se dvě tramvajové tratě za celou dobu své existence pouze křižovaly, bez kolejového propojení oblouky, tedy bez možnosti přejezdu z jedné tratě na druhou.

Další existence trati se obešla bez významných stavebních změn. Teprve v létě 1895 došlo vzhledem k výstavbě nového domu v Lazarské ulici ke zrušení koleje ve směru na Smíchov (s ohledem na tehdejší levostranný provoz tedy dnešní koleje na Václavské náměstí). Před křižovatkou se Spálenou ulicí byla v Lazarské vybudována výhybna. Po dokončení stavby zmíněného domu bylo doporučeno v létě 1897 obnovení zrušené koleje. Společenstvo novoměstských řezníků však proti koleji "z bezpečnostních důvodů" protestovalo. Výstavbou domu se totiž průjezdný profil jižně od Masných krámů poněkud zúžil. Spor se táhl až do roku 1898, kdy byl jako bezpředmětný ukončen. Masné krámy byly totiž mezitím zbořeny. Trať tak byla jako dvoukolejná přeložena do středu upravené Lazarské ulice.

Ač v našem textu se věnujeme úseku mezi křižovatkami Lazarská a Senovážné náměstí, musíme, kvůli kontextu zamířit i o kousek dál. V blízkosti námi sledované tratě koňky se ve Spálené ulici objevily koleje v pořadí druhé tramvajové tratě vybudované přímo pražskými Elektrickými podniky. Trať byla zprovozněna 4. února 1898 a do Spálené ulice přivedla Ječnou ulicí přes Karlovo náměstí elektrické tramvaje z dnešního náměstí Míru. Trať byla s výjimkou krátkého úseku mezi křižovatkami Lazarská a Myslíkova dvoukolejná. Ve zmíněném úseku se tramvaj musela uskromnit na jednu kolej, neboť zde nezbylo místo pro zřízení druhé koleje pro elektrickou tramvaj. Obě tratě se jen křižovaly, kolejově propojené nebyly. Druhá kolej elektrické tramvaje byla v křižovatce zřízena 18. prosince 1900 společně s elektrifikací tratě koňky, kdy se obě tratě zároveň kolejově propojily. Zároveň od 14. května téhož roku tehdejší trať koňky křižovala na Václavském náměstí elektrifikovanou někdejší trať koňky od Můstku k Muzeu, která touto přestavbou prošla rychleji.

Počínaje 24. lednem 1926 se na Havlíčkově, dnešním Senovážném, náměstí připojila dvoukolejnými trojúhelníky nová tramvajová trať z Bolzanovy ulice.

Od 12. prosince 1928 byla u Jindřišské věže připojena nákladní odbočka do Edisonovy trafostanice (rozvodny) v Jeruzalémské ulici. Byla určena k dopravě transformátorů a dalších elektrických zařízení. Edisonova transformační stanice v Jeruzalémské ulici, navržená architektem F. A. Librou v roce 1926, patří k prvním větším realizacím funkcionalistické architektury v centru Prahy.

Zatímco nákladní odbočka do rozvodny v Jeruzalémské ulici byla odpojena a zrušena k 17. říjnu 1953, rozvodna samotná sloužila původní funkci až do 90. let 20. století, kdy se rozhodlo o přesunutí technologie trafostanice do suterénu za účelem uvolnění a rekonstrukce nadzemních podlaží pro komerční účely.

Křižovatka Lazarská, která od vzniku tratě umožňovala jízdu pouze k Myslíkově ulici, byla v roce 1965 doplněna o oblouky k Národní třídě a stala se tak plnohodnotným trojúhelníkem. Doplnění bylo vyvoláno potřebou na zlepšení manipulačních možností při stále častějších a dlouhodobějších výlukách tramvajových tratí v centru Prahy. Traťový úsek ve Spálené ulicemi mezi tehdejšími křižovatkami Perštýn a Lazarská byl totiž v období 13. března 1961 – 9. května 1974 využíván pouze k manipulačním účelům.

Poměrně neutěšená dopravní situace ve středu Václavského náměstí byla na počátku výstavby vůbec prvního halového podchodu nejen v Praze, ale i v tehdejším Československu pod Václavským náměstím u křižovatky Vodičkovy a Jindřišské ulice. Podchod o ploše 3000 metrů čtverečních s desítkou schodišť na povrch umožňoval výstupy do mnoha směrů. Dva výstupy mířily také přímo na ostrůvky tramvajových zastávek.

Se stavbou se začalo 25. listopadu 1964 kolektorem, do kterého se překládaly inženýrské sítě. Hloubení více než osmimetrové stavební jámy, které se teprve dotklo hromadné dopravy, pak začalo v květnu 1967, tedy 19 měsíců před dokončením. Protože se však ve středu náměstí křížily dvě významné tramvajové tratě (8 tramvajových linek v podélném směru 3, 7, 11, 19, 20, 22, 28 a 29 a dalších 5 v příčném směru 14, 15, 18, 21 a 24), celkem tedy 13 linek, bylo nutné provoz tramvají zachovat. Z tohoto důvodu bylo od 12. července 1967 na Václavském náměstí zřízeno mostní provizorium ve tvaru mostního kříže pro tramvaje, na které byla přeložena celá křižovatka s Vodičkovou, respektive Jindřišskou ulicí. Tak bylo možné bez zásadních problémů podkopat celou křižovatku a zřídit i potřebné výstupy do budoucích zastávkových prostorů. Stavbu podchodu tak cestující mohli sledovat za jízdy tramvají takříkajíc v přímém přenosu. Mostní provizorium bylo v provozu do 30. června 1968. Po jeho likvidaci byl pravidelný provoz tramvají již na stropní desce podchodu obnoven 29. července 1968.

Rekonstrukce tratě do konstrukce velkoplošných panelů BKV proběhla mezi 30. lednem a 25. dubnem 1980. Touto technologií však nebyl proveden oblouk mezi zastávkami Lazarská a Vodičkova přejezd přes Václavské náměstí v místě stropní desky podchodu a současně křížení s tramvajovou tratí na Václavském náměstí. Dne 13. prosince 1980 byla zrušena tramvajová trať na Václavském náměstí a současně s likvidací křížení obou tratí v roce 1982 byly velkoplošné panely BKV položeny i na stropní desku podchodu. A protože v roce 1985 následovalo zrušení tramvajové tratě mezi Perštýnem a náměstím Republiky zůstala tramvajová trať v ulicích Vodičkově a Jindřišské jedinou centrální tratí, jejíž vyřazení z provozu vždy znamená kolaps tramvajové dopravy takřka v celé Praze.

V centru města vrcholila v roce 1994 výstavba podzemního kolektoru a v Jindřišské ulici, kde se do kolektoru hloubily vstupní šachty, překážely tramvajové koleje. Proto bylo požadováno přerušení tramvajového provozu mezi zastávkami Václavské náměstí a Jindřišská na několik měsíců. Jenže to by, s ohledem na necitlivé zrušení okolních tratí v minulých letech, znamenalo kolaps tramvajové dopravy v celé Praze a změny tras 9 tramvajových linek. Bylo proto rozhodnuto o výstavbě provizorní jednokolejné trati, která se začala budovat v rámci rekonstrukce křižovatky Lazarská od 8. října 1994. Provoz na ní byl zahájen 11. listopadu téhož roku s tím, že její provoz byl plánován na maximálně dobu jednoho roku.

Jednokolejka byla dlouhá cca 250 metrů a z většiny využívala traťovou kolej Jindřišská - Václavské náměstí (ve směru z Václavského náměstí tedy protisměrnou) se dvěma vybočeními k chodníku u obou výhybek. Tato vybočení byla vynucena nutností zvětšení prostoru pro stavbu kolektorových šachet.

Zřízení jednokolejky s sebou neslo zrušení zastávky Václavské náměstí směr Vodičkova v poloze před samotným náměstím, kde se do tramvaje nastupovalo z vozovky a její přesunutí za náměstí k pasáži Světozor. Tento stav byl následně prohlášen za trvalý. Protože se výstavba kolektoru protahovala, byl provoz na jednokolejné trati ukončen až 24. září 1996. Dvoukolejný provoz byl obnoven 2. listopadu 1996. Od 14. prosince 1996 začaly tramvaje zastavovat v první pražské zastávce tzv. vídeňského typu, která byla zřízena ve Vodičkově ulici směr Lazarská. Ke stejnému datu byly v zastávkách Jindřišská obousměrně zřízeny zastávkové mysy.

V roce 2001 vyvrcholily snahy o omezení provozu automobilů ve Vodičkově ulici mezi Palackou ulicí a Václavským náměstí zřízením pěší zóny s provozem tramvají. Tlak orgánů památkové péče na přizpůsobení povrchu tratě v tomto úseku její poloze na území Pražské památkové rezervace stál na počátku rekonstrukce svršku ve zmíněném úseku, provedené mezi 9. červnem a 15. srpnem roku 2001.

Nová konstrukce byla zřízena ze žlábkových kolejnic na železobetonových pražcích ve štěrkovém loži, které je uložené v jakési vaně zřízené s využitím antivibračních a odhlučňovacích rohoží z komůrkové elastomerové pryže z boku opřených o speciální betonové prefabrikáty ve tvaru písmene L. Zákryt tělesa tratě byl zřízen z velké žulové dlažby. Zbývající úseky tratě mezi křižovatkami Lazarská a Senovážné náměstí byly pouze repanelizovány velkoplošnými panely BKV, oblouk standardní konstrukce mezi zastávkami Lazarská a Vodičkova prošel obnovou. Při ní zůstaly využity původní dřevěné pražce.

Mezi 5. srpnem a 20. zářím 2003 proběhla rekonstrukce křižovatky Senovážné náměstí, ve směru od Lazarské byly tramvaje ukončeny na povrchové kolejové spojce umístěné v zastávce Jindřišská.

Od 31. ledna do 10. února 2005 byla trať mimo provoz kvůli havárii vody, která způsobila podemletí tratě v prostoru zastávky Václavské náměstí a vytvoření kaverny. O rok později se pak nejezdilo mezi 16. a 26. červencem kvůli zřícení části rekonstruovaného domu U Myšáka ve Vodičkově ulice. Kvůli snížení zátěže zde byla po obnovení provozu do ukončení prací na rekonstrukci domu snížena rychlost projíždějících tramvají a vyvěšen absolutní zákaz jejich potkávání.

S výjimkou úseku zrekonstruovaného v roce 2001 se technický stav kolejí zbývajících úseků stával postupně nevyhovujícím, což v roce 2010 vedlo k havárii trati v oblouku mezi Lazarskou a Vodičkovou. Tu se podařilo dočasně vyřešit opravou, ale vážné poruchy se projevovaly i na dalších místech, zvláště u křižovatky s Růžovou ulicí, kde byla dlouhodobě omezena rychlost na 20 km/h.

Přípravy rekonstrukce tratě, datující se až do roku 2009 však byly nepoměrně náročnější než u tratí na okrajích města. Na konci června 2014 měla být po dvouleté výluce znovu otevřena stanice metra Národní třída, která byla mimo provoz z důvodu výstavba obchodního centra Quadrio. Bezbariérový výstup ze stanice ústí výtahy k tramvajovým zastávkám Lazarská, kde se však do tramvají nastupovalo z vozovky a o bezbariérovosti se proto nedala hovořit. Bylo tedy třeba rozšířit chodníky v prostoru zastávek až ke kolejím, zřídit zastávkové mysy.

Když byla 26. dubna 2014 konečně zahájena rekonstrukce tramvajové tratě, nebyla zavedena náhradní doprava, protože nebylo kudy. Těžiště prací bylo nejprve soustředěno na Václavské náměstí, do Lazarské a Vodičkovy ulice. Začátkem června se stavební práce přesunuly do Jindřišské. Trať, která byla před rekonstrukcí téměř kompletně z velkoplošných panelů BKV, byla nově realizována systémem W-tram. Panely zůstaly pouze v místě přechodu Václavského náměstí, na stropní desce podchodu, kde tímto řešením zůstala zachována možnost pro napojení novostavby tratě v horní části Václavského náměstí s pokračováním do Vinohradské ulice. V části Lazarské a Vodičkovy ulice došlo k rozšíření osové vzdálenosti kolejí z 3 na 3,5 metru. Zároveň byl zvýšen poloměr oblouku mezi Lazarskou a Vodičkovou, včetně doplnění přechodnic a mazníků, které snižují opotřebení trati a hluk z provozu tramvají.

V úseku zrekonstruovaném v roce 2001 proběhla střední údržba tramvajové tratě, kdy byly vyměněny kolejnice, trať byla podbita a místo původní hrubé dlažby byl zřízen kryt z dlažby hladké. Dle původních plánů měla zastávka Vodičkova ve směru k Václavskému náměstí zůstat ve formě ostrůvku, ale Městská část Praha 1 projevila přání zřídit i zde mys. Protisměrná zastávka Vodičkova pak byla přestavěna z vídeňské zastávky také na zastávkový mys. Zároveň byla před křižovatkou s ulicí Omladinářů zřízena občasná zastávka Lazarská pro přestup mezi nočními linkami.

V polovině května 2021 proběhla médii informace, že město plánuje výstavbu odstavných kolejí pro historické tramvaje ve spodní části Václavského náměstí, pro jejichž výstavbu se mělo využít probíhající rekonstrukce této části náměstí. Celková délka kolejí měla být cca 175 metrů, dosahovat měly od Vodičkovy ulice přibližně na úroveň budovy hotelu Ambassador. Napojeny měly být pouze ve směru do Vodičkovy ulice. Koleje se nejprve měly spojit do jedné a následně měly být jednokolejným obloukem zaústěny do Vodičkovy ulice. Pokud by hypoteticky v budoucnu byla trať na spodní části Václavského náměstí prodloužena dále na Hradební korzo, jak uvažují některé vize, a zprovozněna pro pravidelný provoz, pak by tento oblouk byl zrušen a trať napojena dvoukolejně, a to pouze směr na trať v horní části Václavského náměstí. K realizaci projektu však nakonec nedošlo.

Od 29. června 2024 ale začala stavba tramvajové trati v horní části Václavského náměstí, která výrazně na několik měsíců ovlivní provoz na námi sledované trati. V úseku přes Václavské náměstí dojde k odstranění velkoplošných panelů BKV a vznikne zde kolejová křižovatka napojující jak od Senovážného náměstí, tak od Lazarské tuto novou trať. Protože budou koleje tramvajové trati na Václavském náměstí od sebe netradičně více vzdáleny, budou křižovatku tvořit v podstatě dva prokřížené trojúhelníky.

Konstrukce tratě:
Na tramvajové trati se vystřídají celkem tři konstrukce. Od Senovážného náměstí až k Václavskému náměstí je trať zřízena v současnosti nejvyužívanější metodou W-tram s asfaltovým zákrytem. Přes samotné Václavské náměstí trať pokračovala do konce června 2024 v konstrukci velkoplošných panelů BKV. Ve Vodičkově ulici je trať až po křižovatku s Palackého ulicí zřízena standardní konstrukcí kolejnic na železobetonových pražcích ve štěrkovém loži se zákrytem z velké dlažby. Zbývající úsek od Palackého ulice až po křižovatku Lazarská je opět vybudován metodou W-tram v asfaltovém zákrytu.

Popis tratě:
Naši cestu po tramvajové trati začneme v prostoru křižovatky Senovážné náměstí. Trať, zřízená konstrukcí W-tram s asfaltovým zákrytem míří do Jindřišské ulice krátkým přímým úsekem, za nímž následuje mírný levý oblouk, přivádějící koleje do zúženého prostoru mezi chodníky, které dosahují z obou stran až ke kolejím. Jsou zde zřízeny zastávky Jindřišská. Poté, co trať mine Jindřišskou věž, pokračuje přímým úsekem mezi chodníky k následujícímu mírnému levému oblouku, kterým se na křižovatce s Růžovou ulicí stočí do středu Jindřišské ulice. Chodníky se od kolejí na obou stranách vzdálí a vzniká tak teoretický prostor pro jízdní pruhy automobilů z obou stran. Trať v přímém úseku překoná křižovatku s ulicí Nekázanka. V přímém úseku následují křižovatky s ulicemi Panská a Politických vězňů a trať míří k Václavskému náměstí. Stočí se mírným levým obloukem a změní svou konstrukci na velkoplošné panely BKV. Po překonání Václavského náměstí trať zamíří do Vodičkovy ulice. Zde jsou umístěny zastávky Václavské náměstí a tramvajová trať opět změní svou konstrukci a pokračuje na železobetonových pražcích s krytem z velké dlažby. Trať je vedena u pravého chodníku, na němž je umístěna zastávka v našem směru. Protisměrná zastávka je zřízena na rozšířeném chodníku, v podobě připomínající tzv. vídeňskou zastávku. Až ke křižovatce s Palackého ulicí je trať umístěna u pravého chodníku, za jejím vyústěním se vzdálí do středu vozovky a vrací se do konstrukce W-tram s asfaltovým zákrytem. Následují ještě křižovatky s ulicemi V Jámě a Školská a trať se dostává do prostoru zastávek Vodičkova. Obě zastávky jsou zřízeny formou zastávkových mysů, kdy je nástup do vozů možný přímo z chodníků, jejichž obruby jsou protaženy až ke kolejím. Nejprve je zřízena zastávka protisměrná, trať se stáčí pravým obloukem a následuje zastávka v našem směru. Až do rekonstrukce tratě v roce 2014 šlo o první tzv. vídeňskou zastávku v Praze. Trať v mírném pravém oblouku zamíří přes malé náměstíčko vzniklé na křižovatce Vodičkovy a Jungmannovy ulice k ostřejšímu pravému oblouku do Lazarské ulice. Po jeho dokončení se trať napřímí a přes křižovatku s Vladislavovou ulicí zamíří do prostoru zastávek Lazarská. Ty jsou opět zřízeny formou zastávkových mysů.Za zastávkami následuje křižovatka s ulicemi Omladinářů (zleva) a Magdaleny Dobromily Rettigové (zprava). Druhá změněná ulice navede cestující k bezbariérovému vstupu do stanice metra linky B Národní třída. V protisměru je pak za první zmíněnou (ve směru jízdy před) ulicí Omladinářů zřízena občasná zastávka Lazarská. Ve formě zastávkového mysu slouží v případě potřeby pouze pro zajištění přestupů mezi vlaky nočních tramvajových linek. Naše cesta se dostává do prostoru kolejové křižovatky v prostoru Lazarské a Spálené ulice, kde naše cesta končí.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Jindřišská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Václavské náměstí, na Senovážném náměstí v pokračování Jindřišské ulice, 5 metrů za průchodem mezi Jindřišskou věží a Cukrovarnickým palácem, nástup z chodníku pro jeden vlak 2xT
  • Jindřišská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Masarykovo nádraží, respektive Hlavní nádraží, na Senovážném náměstí v pokračování Jindřišské ulice, 5 metrů před křižovatkou s Jeruzalémskou ulicí, nástup z chodníku pro jeden vlak 2xT
  • Václavské náměstí
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Vodičkova v pěší zóně ve Vodičkově ulici, 70 metrů za křižovatkou s Václavským náměstí, nástup z chodníku pro dva vlaky 2xT
  • Václavské náměstí
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Jindřišská v pěší zóně ve Vodičkově ulici, 18 metrů před křižovatkou s Václavským náměstím, nástup z chodníku pro dva vlaky 2xT
  • Vodičkova
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Lazarská ve středu Vodičkovy ulice, 20 metrů před křižovatkou s Jungmannovou ulicí, nástup z chodníku pro jeden vlak 2xT
  • Vodičkova
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Václavské náměstí ve středu Vodičkovy ulice, v křižovatce se Školskou ulicí, nástup z chodníku pro jeden vlak 2xT
  • Lazarská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Národní třída, Lazarská ve Spálené ulici, Myslíkova ve Spálené ulici, Myslíkova, respektive Karlovo náměstí ve středu Lazarské ulice, na hranici křižovatky s ulicí Magdaleny Dobromily Rettigové, nástup z chodníku pro tři vozy 1xT
  • Lazarská
    - občasná nácestná zastávka ve směru ke stálé zastávce Lazarská ve středu ve středu Lazarské ulice, na hranici křižovatky s ulicí Omladinářů, nástup z chodníku pro jeden vůz 1xT
  • Lazarská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Vodičkova ve středu Lazarské ulice, 42 metrů za křižovatkou s ulicí Omladinářů, nástup z chodníku pro jeden vlak 2xT
  • Provozované linky na popisované trati:
  • Linka 3
  • Linka 5
  • Linka 6
  • Linka 9
  • Linka 14
  • Linka 24
  • Linka 91
  • Linka 92
  • Linka 94
  • Linka 95
  • Linka 96
  • Linka 98
  • Fotocesta po trati Senovážné náměstí - Lazarská
    Počátek tramvajové trati v konstrukci W-tram u křižovatky Senovážné náměstí. Tramvajová trať se od výhybek po krátkém přímém úseku stáčí v levém oblouku ke křižovatce s Jeruzalémskou ulicí. Tramvajová trať v levém oblouku překročí křižovatku s Jeruzalémskou ulicí a napřímí se do prostoru zastávek Jindřišská. Prostor zastávek Jindřišská. Prostor zastávek Jindřišská. Prostor zastávek Jindřišská.
    Tramvajová trať v přímém zabírá celou šíři Jindřišské ulice, která je od zaústění Senovážného náměstí oddělena chodníkem. Tramvajová trať v přímém zabírá celou šíři Jindřišské ulice, která je od zaústění Senovážného náměstí oddělena chodníkem. Tramvajová trať v přímém zabírá celou šíři Jindřišské ulice, která je od zaústění Senovážného náměstí oddělena chodníkem. Tramvajová trat se v levém oblouku stáčí do středu rozšířené vozovky Jindřišské ulice, zprava se připojuje komunikace ze Senovážného náměstí. V levém oblouku se tramvajová trať dostává do středu vozovky rozšířené Jindřišské ulice. Zleva se připojuje Růžová ulice, řidiči automobilů vyjíždějící z ní mají dopravním značením nařízeno zastavit na STOPce. Bohužel si tohle nařízení vykládají všelijak, a proto je tohle místo dějištěm častých nehod s tramvajemi, které jede od Václavského náměstí.
    Tramvajová trať se ve středu rozšířené vozovky Jindřišské ulice napřímí a v jejím středu překonává křižovatku s ulicí Nekázanka, připojující se zprava. Tramvajová trať v přímém úseku ve středu Jindřišské ulice v úseku mezi ulicemi Nekázanka a Panská. Tramvajová trať v přímém úseku ve středu Jindřišské ulice v úseku mezi ulicemi Nekázanka a Panská. Křižovatku s ulicemi Politických vězňů (vlevo) a Panská (vpravo) překonává trať v táhlém pravém oblouku. Křižovatku s ulicemi Politických vězňů (vlevo) a Panská (vpravo) překonává trať v táhlém pravém oblouku.
    Za křižovatkou se tramvajová trať opět napřimuje. Přímý úsek tramvajové trati v Jindřišské ulici mezi ulicemi Panská a Václavským náměstím. Přímý úsek tramvajové trati v Jindřišské ulici mezi ulicemi Panská a Václavským náměstím. Před vstupem na Václavské náměstí se tramvajová trať začíná stáčet v levém oblouku a přibližuje se k levému chodníku. Tramvajová trať se stále více přimyká k levému chodníku.
    Tramvajová trať mění konstrukci a samotné Václavské náměstí překonává v konstrukci velkoplošných panelů BKV s ohledem na umístění podchodu pod tratí a jeho stropní desku. Návazná Vodičkova ulice není do Václavského náměstí zaústěna v ose Jindřišské ulice, a proto trať Václavské náměstí překonává nejen trochu šikmo, ale navíc i v táhlém levém oblouku. Tramvajová trať zřízená konstrukcí velkoplošných panelů BKV se napřimuje a míří do Vodičkovy ulice. Před samotnými zastávkami Václavské náměstí přechází z konstrukce velkoplošných panelů BKV do klasické konstrukce kolejnic na příčných pražcích, kryt tvoří velká žulová dlažba. Prostor zastávek Václavské náměstí.
    Prostor zastávek Václavské náměstí. Tramvajová trať pokračuje v táhlém pravém oblouku, kopírujícím tvar Vodičkovy ulice, přimknutá k pravému chodníku. Tramvajová trať pokračuje v táhlém pravém oblouku, kopírujícím tvar Vodičkovy ulice, přimknutá k pravému chodníku. Tramvajová trať, přimknutá k pravému chodníku se stačí v táhlém pravém oblouku. Tramvajová trať se ve Vodičkově ulici napřimuje a záhy se stáčí v levém oblouku.
    Tramvajová trať se táhlým levým obloukem dostává od pravého chodníku do středu Vodičkovy ulice. Následuje křižovatka s Palackého ulicí. V přímém úseku pokračuje tramvajová trať středem Vodičkovy ulice. V místě změny povrchu z velké žulové dlažby na asfaltový zákryt končí zrekonstruovaný úsek z roku 2001 a začíná úsek z roku 2014. Tramvajová trať překonává křižovatku s ulicí V Jámě. Přímý úsek tramvajové tratě ve středu Vodičkovy ulice.
    Přímý úsek tramvajové tratě ve středu Vodičkovy ulice. Tramvajová trať překonává křižovatku s Školskou ulicí. Prostor zastávky Vodičkova směr Václavské náměstí. Krátký úsek, ve kterém se potkávají nástupiště protisměrných zastávek Vodičkova. Prostor zastávky Vodičkova směr Lazarská. Zastávka je zřízena v pravém oblouku.
    Prostor zastávky Vodičkova směr Lazarská. Zastávka je zřízena v pravém oblouku. Přímý úsek tramvajové tratě pokračuje ke křižovatce s Jungmannovou ulicí. Přímý úsek tramvajové tratě pokračuje ke křižovatce s Jungmannovou ulicí. Tramvajová trať pokračuje pravými oblouky do Lazarské ulice, Vodičkova ulice pokračuje vlevo na Karlovo náměstí, zprava se připojuje Jungmannova ulice. Pravý oblouk tramvajové trati převádí koleje z Vodičkovy do Lazarské ulice.
    Pravý oblouk tramvajové trati převádí koleje z Vodičkovy do Lazarské ulice. Tramvajová trať se zvětšenou osovou vzdáleností dokončuje pravý oblouk a ve středu Lazarské ulice se napřimuje. Tramvajová trať ve zvětšené osové vzdálenosti pokračuje v přímém úseku středem Lazarské ulice. Tramvajová trať ve zvětšené osové vzdálenosti pokračuje v přímém úseku středem Lazarské ulice ke křižovatce s Vladislavovou ulicí. Prostor zastávek Lazarská.
    Prostor zastávek Lazarská. Nástupiště zastávky směr Václavské náměstí je přerušeno napojením ulice Omladinářů. Prostor zastávek Lazarská. Nástupiště zastávky směr Václavské náměstí je přerušeno napojením ulice Omladinářů. Prostor zastávek Lazarská. Nástupiště zastávky směr Václavské náměstí je přerušeno napojením ulice Omladinářů. Prostor zastávek Lazarská. Nástupiště zastávky od Václavského náměstí již skončilo, pro možnost zaústění ulice Magdalény Rettigové, naopak vlevo, mezi ulicemi Spálená a Omladinářů je umístěno nástupiště využívané k odbavování pouze nočních vlaků. Tramvajová trať končí v prostoru křižovatky Lazarská. Levé oblouky míří do Myslíkovy ulice a na Karlovo náměstí, pravé pak do Spálené ulice a k Národnímu divadlu.


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025