|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křižovatka Vinice
Když Elektrické podniky přišly se záměrem výstavby nové vozovny zhruba v místě dnešního krematoria Strašnice,
poměrně rychle přišli strašničtí zastupitelé s nabídkou pozemku v místě dnešní vozovny Strašnice.
Elektrické podniky se k nabídce vyslovily kladně, a když se 6. května 1907 konala politická pochůzka ohledně projektované
tratě po dnešní Vinohradské ulici, byla při ní stavba vozovny za
Vinohradskými hřbitovy odvolána s tím, že se pracuje na projektu prodloužení tratě až do Strašnic i s novou vozovnou.
V červnu roku 1932 předložila správní rada Elektrických podniků projekt "odbočné koleje na Černokostelecké ulici", ve své podstatě přímého pokračování tratě od Vinohradských hřbitovů, které mělo sloužit jako obratiště na vlastním tělese ve středu vozovky, aby se usnadnilo složité manipulaci před strašnickou vozovnou. Po roce, 20. září 1933 byl projekt odvolán a nepřímé realizace se dočkal až v roce 1936, kdy začala výstavba samotné tratě. Její počátek byl až do 7. března 1937 využíván jako dočasné obratiště. Poslední chybějící část křižovatky, oblouky od strašnické vozovny k Černokostelecké, byla zřízena 5. prosince 1949. Toto spojení umožnilo přímé vyjíždění i zatahování vlaků vozovny na Černokosteleckou ulici. V pravidelném provozu začal být oblouk využíván až od roku 1961 při zřízení nové tramvajové linky 27. Během rekonstrukce křižovatky v roce 1973 (26. března - 7. června) a následně i v roce 1991 (4. června - 15. srpna), byla v jejím sousedství zřízena provizorní jednokolejná trať, umožňující zachování provozu v přímém směru mezi Vinohradskou a Černokosteleckou ulicí.
Křižovatka je vybavena 3 rozjezdovými radiově ovládanými výhybkami. Všechny výhybky
jsou s pružnými jazyky. Jejich přestavníky mají následující evidenční čísla: od Černokostelecké 502, od Strašnické 639 a od Želivského 696.
Křižovatka je klasické konstrukce a její kryt tvoří žulové dlažební kostky.
V běžném provozu jsou pojížděny všechny směry křižovatky - jak přímý mezi zastávkami Vozovna Strašnice - Vinice, tak i z pohledu od Strašnické levé oblouky k zastávce Vozovna Strašnice a pravé oblouky k zastávce Vinice.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |