|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Kubánské náměstí
Aby tedy bylo možné požadavkům cestujících vyhovět je nutné, zejména v místech, kde přepravní poptávka opadá, a počty cestujících klesají, zřizovat nová mezilehlá obratiště. Původní záměr, objíždět ve směru od Vršovic dnešní Kubánské náměstí, nebyl schválen a tak byla nakonec zvolena nová poloha smyčky jižně od tratě, jejíž výhodou byla možnost napojení na trať dvoukolejným trojúhelníkem, který umožňoval obracení vlaků také ve směru od Strašnic. Prostor dnešního Kubánského náměstí ve Vršovicích byl v minulosti bezejmenný. Teprve v roce 1961 byl dosud bezejmenný prostor pojmenován náměstím Kubánské revoluce. Stalo se tak na paměť revoluce, která vypukla v roce 1953 a skončila vítězstvím revolucionářů, v čele s jejich vůdcem Fidélem Castrem, v roce 1959. Po změně politických poměrů v naší republice došlo ke změně názvu. Od roku 1991 je to Kubánské náměstí. Při napojování smyčky 4. prosince 1955 byly zlepšeny směrové podmínky na hlavní vršovické trati odstraněním již v roce 1948 jednou zmírněných protioblouků, čímž však došlo k dalšímu posunu tratě až o deset metrů, tentokráte jižněji. Samotný provoz ve smyčce, vybavené předjízdnou kolejí, byl zahájen 22. ledna 1956. Smyčka byla dokonce druhou mezilehlou (po Radošovické z roku 1952) v této oblasti. Po rekonstrukci v osmdesátých letech bylo obratiště v síti pražských tramvají poněkud raritní. S výjimkou prostoru výhybek, které byly klasické konstrukce se zákrytem ze žulové dlažby, bylo celé zřízeno konstrukcí velkoplošných panelů BKV. Raritně vypadaly zejména ostré levé oblouky obou odstavných kolejí smyčky. Elektricky ovládaná rozjezdová výhybka ve smyčce byla jako poslední v pražské kolejové síti ovládána přestavníkem Oerlikon (EMP1), pro jehož provoz musel být na poslední léta vydán speciální vnitropodnikový předpis. Dne 17. září 2012 však došlo k zahoření tohoto výhybkového veterána, jehož oprava se, s ohledem na chystanou rekonstrukci smyčky, nevyplatila. Proto museli řidiči výhybku až do 31. října 2012 přestavovat ručně. Současně byl zrušen i příslušný vnitropodnikový předpis týkající se těchto výhybek. Mezi 1. a 28. listopadem 2012 proběhla rekonstrukce smyčky, během níž byla původní konstrukce velkoplošných panelů BKV nahrazena klasickou konstrukcí tvořenou žlábkovými pražci na příčných pražcích. Zákryt kolejiště v obratišti nově tvoří drobný štěrk, v prostoru vozovky pak litý asfalt. Deponovací kapacita obratiště (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky, ale i veškerou silniční dopravu) činí 30 vozů typu T. Vjezd do obratiště jak ve směru z centra tak i do centra umožňuje kolejový trojúhelník v tramvajové křižovatce. Za ním míří dvoukolejná trať, jejíž dvě protisměrné koleje se postupně vzdalují, vjezdová kolej v pravém oblouku odbočí mimo vozovku, kde následuje rozjezdová radiově ovládaná výhybka #697 s pružnými jazyky, větvící vjezdovou kolej na vnitřní a vnější kolej smyčky. Za ní pokračují dvě koleje smyčky v levém oblouku a vrací se takřka zpět k místu rozjezdové výhybky. Obě koleje se slučují ve sjezdové výhybce s pružnými jazyky, výjezdová kolej se levým obloukem přiblíží zpět k protisměrné vjezdové koleji. Zde je umístěna v přímém úseku nástupní zastávka a výjezd ze smyčky do dvou traťových směrů umožní následující kolejová křižovatka.
Celé obratiště je v síti pražských tramvají poněkud raritní. Vjezdová a výjezdová kolej smyčky, které jsou součástí vozovky, jsou klasické konstrukce kolejnic na železobetonových pražcích, kryt zde tvoří asfaltový koberec. Obě výhybky jsou klasické konstrukce, kryt tvoří velká žulová dlažba. Většina smyčky mezi oběma výhybkami je také klasické konstrukce s kolejnicemi na železobetonových pražcích, ale raritou je zde zákryt, který tvoří drobný štěrk.
Zastávky umístěné v popisované smyčce:
- nástupní zastávka smyčky Kubánské náměstí na komunikaci podél západní hrany Kubánského náměstí, 20 metrů před křižovatkou s Vršovickou ulicí, nástupní ostrůvek pro jeden vlak 2xT
Provozované linky v popisované smyčce:
Bývalo zvykem, že ve smyčce končily linky z obou stran. Zatímco ve směru "z města" to bývaly v různých obdobích různé linky (4, 6, 23), ve směru "do města" byla dlouhá léta ukončena linka 19. Po změnách linkového vedení již ve smyčce končí pouze linky "z města", tedy od Koh-i-nooru. Vnitřní kolej patří ve špičkách pracovních dní lince 4, na koleji vnější manipuluje celotýdenně linka 24. V nočním provozu není smyčka - podobně jako ostatní mezilehlé v síti - využívána.
Související články: ![]() ![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |