|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Sídliště Řepy
Po rozšíření hlavního města v roce 1974 na tzv. velkou Prahu dochází vnikají na přelomu 70. a 80. let
v okrajových částech velké sídelní celky propojujících nově připojené obce blíže ku Praze. Jeden
takový celek vzniká i v první polovině 80. let v Řepích. Od počátku je rozhodnuto zajistit mu kapacitní
dopravní spojení s centrem města tramvajovou dopravou.
Stavba tratě včetně koncové smyčky se konečně rozběhla v roce 1985 více než vlažným tempem. V dubnu 1988 podniky zúčastněné na stavbě dokonce podepisovaly sdružený socialistický závazek, že stavba bude dokončena včas... Během léta 1988 se uprostřed rodícího se sídliště konečně pokládaly velkoplošné panely BKV, vznikla koncová smyčka se dvěma předjízdnými kolejemi a stavba díky tomu viditelně pokračovala. První jízda po novém traťovém úseku na Sídliště Řepy se uskutečnila 21. října 1988 a tři dny poté, 24. října, proběhla kolaudace za účasti úředníků. Pravidelný provoz na prodloužené trati byl zahájen slavnostním přestřižením pásky tajemníkem městského výboru KSČ o další pouhé dva dny později - 26. října 1988, přesto k jejímu úplnému dokončení ještě zbývalo položit povrchy zastávek, vozovek, chodníků... Smyčka, která konečně pomohla prolomit určitou bariéru, před níž se v Praze tramvajové tratě pouze rušily... Od 26. června 1995 byla na vnější kolej smyčky připojena kusá kolej k železniční stanici Praha-Zličín sloužící k předávání tramvají z (do) výrobního závodu ČKD. V létě roku 2010 proběhla rekonstrukce celé tramvajové tratě, včetně smyčky samotné. Došlo ke změně kolejového uspořádání, zrušení dvou kolejových spojek ze střední na vnitřní kolej a zřízení plnohodnotného výstupiště vnitřní koleje. Deponovací kapacita smyčky (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky a bez využití kusé předávací koleje) činí 30 vozů typu T. Smyčka Sídliště Řepy začíná rozjezdovou radiově ovádanou výhybkou ev.č.682, za níž se v pravých obloucích rozděluje traťová kolej na vnitřní a vnější kolej smyčky. Na obou kolejích následují výstupiště, na vnitřní koleji určené pro jednu soupravu 2xT, na koleji vnější pak pro dvě soupravy 2xT. Vnitřní kolej za výstupištěm pokračuje levým obloukem a stáčí se do protisměru, napřimuje se a míří k nástupišti pro jednu soupravu 2xT. To kolej vnější se ta prostorem výstupní zastávky prostřednictvím radiově ovládané výhybky ev.č.683 větví ještě na střední kolej, která odbočuje levým obloukem do prostoru mezi vnitřní a vnější kolej smyčky. V levém oblouku se tedy stáčí tři koleje smyčky, zhruba v polovině oblouku vnější koleje je umístěna uzamykatelná zajišťovací výhybka s pomocným světelným návěstidlem umožňující rozvětvení vnější koleje a odbočení na předávací kolej k nádraží Praha - Zličín. Ještě před ukončením levého oblouku se střední kolej sloučí s kolejí vnější a po napřímení následuje nástupní zastávka vnější koleje pro dvě soupravy 2xT. Za ní se vnější kolej stočí v levém oblouku a sloučí se ve sjezdové výhybce s kolejí vnitřní. Všechny výhybky ve smyčce jsou s pružnými jazyky.
Celá smyčka je zřízena klasickou konstrukcí se zákrytem z velké žulové dlažby.
Zastávky umístěné v popisované smyčce:
- výstupní zastávka, vnější kolej smyčky Sídliště Řepy, 200 metrů za křižovatkou ulic Makovského a Galandova, výstupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT - výstupní zastávka, vnitřní kolej smyčky Sídliště Řepy, 200 metrů za křižovatkou ulic Makovského a Galandova, výstupní ostrůvek pro jeden vlak 2xT - nástupní zastávka, vnější kolej smyčky Sídliště Řepy, 138 metrů před křižovatkou ulic Makovského a Galandova, nástup z chodníku pro dva vlaky 2xT - nástupní zastávka, vnitřní kolej smyčky Sídliště Řepy, 138 metrů před křižovatkou ulic Makovského a Galandova, nástupní ostrůvek pro jeden vlak 2xT
Provozované linky v popisované smyčce:
Související články: Smyčka Sídliště Řepy původní podoba Smyčka Sídliště Řepy kolejové propojení Zličín |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |