Trať Tylovo náměstí-Bruselská-Otakarova

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Tylovo náměstí-Bruselská-Otakarova


Vůz KT8D5 ev.č.9048 na lince 11 právě stanicuje v dočasně zřízené zastávce I.P.Pavlova na Tylově náměstí
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7078+T3 ev.č.6513 na lince 22 projíždí obloukem křižovatky Zvonařka k zastávce Pod Karlovem
Tramvajová trať vedená z prostoru dnešního Tylova náměstí ke křižovatce Otakarova značně členitým terénem byla - jako mnoho jiných pražských tratí uváděna do provozu  na etapy. Ta první byla součástí tratě koňské dráhy od Můstku přes Muzeum a Tylovo náměstí na Zvonařku k hornímu konci Nuselských schodů a do provozu byla uvedena 20. května 1884. Od 4. února 1898 se na Tylově náměstí křižovala s tratí Elektrické dráhy. V námi sledovaném úseku byla trať koňky elektrifikována k 23. červnu 1900. 9. září 1904 byl celý koncový úsek v Šafaříkově ulici zrušen a ukončen kusou kolejí o délce cca 100 metrů k odstavování vlečných vozů. O tom, jak rychle se v tomto období stavěly nové tramvajové tratě vypovídá následující údaj: když se rušil koncový úsek v Šafaříkově ulici, zahájily Elektrické podniky zároveň stavbu nové tratě vedené dnešní Bělehradskou ulicí k dolnímu konci Nuselských schodů, tedy někdejšímu vinohradskému nádraží. A do provozu byla trať uvedena již 30. září téhož roku! V roce 1914 došlo k dalšímu prodloužení této tratě. Nejprve byl 4. října zprovozněn krátký úsek od Nuselských schodů k Nuselskému pivovaru a o měsíc později - 21. listopadu - další krátký úsek od Nuselského pivovaru přes prostor dnešní křižovatky Otakarova na náměstí Bratří Synků . V roce 1967 došlo k rehabilitaci původního koncového úseku tratě v Šafaříkově ulici a v prostoru přilehlých ulic byl zřízen vratný trojúhelník Zvonařka. V roce 2001 docházelo na celé trati k častým výlukám tramvajového provozu, vyvolaným rekonstrukcí železničních mostů u zastávky Nuselské schody. Nově instalované železniční mosty nejenže značně omezily šířící se hluk z železničního provozu, ale svou podobou přispěly ke zlepšení okolí železniční tratě.

Vůz KT8D5 ev.č.9031 na lince 11 přijíždí obloukem k zastávce Pod Karlovem
Souprava vozů T3 ev.č. 6963+6576 na lince 22 podjíždí původní podobu železničních mostů za zastávkou Nuselské schody
Souprava vozů T3 ev.č.6964+6965 na lince 4 stanicuje v zastávce Nuselské schody
Vůz T3SU ev.č.7014 vypravený na linku 11 se blíží k nové podobě železničních mostů před zastávkou Nuselské schody
Cestu po tramvajové trati začneme na křižovatce Tylova náměstí, Bělehradské a Jugoslávské ulice. Ve středu vozovky s již nezbytnou výbavou proti neukázněných řidičům automobilů - podélnými betonovými prahy k zabránění jejich vjezdu na tramvajové těleso - po pravé straně. Na první křižovatce Tylova náměstí s Rumunskou ulicí - která je řízená světelnou signalizací - si musíme dát pozor. I když pojedeme na volno, některým automobilistům řítícím se po Rumunské ulici nějaká červená barva vrásky na čele nepřidělává. Za křižovatkou, zhruba v polovině ulice je umístěna první zastávka na trati Bruselská. S ohledem na to, že zastávka je umístěna ve velmi rušné ulici s obchody a skryta mezi parkujícími auty, mají cestující někdy značné problémy prostor mezi chodníkem a vozovkou, sloužící k parkování, překonat. Tramvajová trať se na křižovatce ulic Bruselské, Šafaříkovy a Bělehradské vydá vpravo do značného klesání Bruselskou ulicí. Přímo pak z prostoru uvedené křižovatky pokračuje krátká trať k trojúhelníku Zvonařka. Ve stále značném klesání následuje prudký pravý oblouk, záhy se měnící v oblouk levý. V krátké části přímého úseku trati je umístěna jednosměrná zastávka Pod Karlovem. Její součástí je i jedno z pražských bezpečnostních zastavovacích míst, z nějž se vlak nesmí rozjet se zadáním jízdy, ale pouhým odbržděním. Trať pokračuje ze zastávky levým obloukem a poté následuje přímý úsek, před jehož závěrem u bývalé železniční zastávky Královské Vinohrady je umístěna dvojice zastávek Nuselské schody. Za nimi následuje poslední prudké klesání kombinované s pravým obloukem, mířící pod železniční most, jenž byl v roce 2001 vyměněn za nový a - kupodivu - i hezčí, než byl ten původní. Následuje druhý z podjížděných železničních mostů a přes potok Botič (který ani nevnímáme) spějeme s tratí ke křižovatce ulic Křesomyslovy, Bělehradské, Otakarovy s náměstím bratří Synků, kde končí.

Celá trať je vybudována metodou velkoplošných panelů BKV, pouze v místě napojení obratiště Zvonařka jsou použity klasické kolejové konstrukce na příčných pražcích.

Vůz T6A5 ev.č.8721 na lince 6 opustil křižovatku Otakarova a pokračuje k zastávce Nuselské schody
Zastávky umístěné na popisované trati:
Bruselská - nácestná zastávka v obou směrech
Pod Karlovem - nácestná zastávka ve směru z centra, ke křižovatce Otakarova
Nuselské schody - nácestná zastávka v obou směrech

Provozované linky na popisované trati:
V denním provozu jsou po trati vedeny linky 6 a 11, v provozu nočním pak linka 56.

Fotocesta po trati křižovatka Tylovo náměstí - Otakarova
Tramvajová trať křižovatka Tylovo náměstí - Bruselská Tramvajová trať křižovatka Tylovo náměstí - Bruselská Tramvajová trať křižovatka Tylovo náměstí - Bruselská
Tramvajová trať Bruselská - Pod Karlovem; křižovatka Zvonařka Tramvajová trať Bruselská - Pod Karlovem Tramvajová trať Bruselská - Pod Karlovem
Tramvajová trať Bruselská - Pod Karlovem Tramvajová trať Bruselská - Pod Karlovem Tramvajová trať Bruselská - Pod Karlovem
Tramvajová trať Pod Karlovem - Nuselské schody Tramvajová trať Pod Karlovem - Nuselské schody Tramvajová trať Nuselské schody - křižovatka Otakarova
Tramvajová trať Nuselské schody - křižovatka Otakarova Tramvajová trať Nuselské schody - křižovatka Otakarova Tramvajová trať Nuselské schody - křižovatka Otakarova
Tramvajová trať Nuselské schody - křižovatka Otakarova Tramvajová trať Nuselské schody - křižovatka Otakarova

Fotografie: © Pražské tramvaje

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021