Trať Nový Hloubětín - Kbelská

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Nový Hloubětín - Kbelská


Stavba v počátcích provozu jen manipulační tratě mezi smyčkami Nový Hloubětín a Hloubětín (dnešní Starý Hloubětín) byla vyvolána zcela praktickou potřebou připojení nově budované vozovny Hloubětín na kolejovou síť Elektrických drah. Jak již to tak v Praze ale se stavbami nových tratí bývá, ani tato - pro hloubětínskou vozovnu životně důležitá trať - neměla své počátky jednoduché.

Souprava prototypových vozů T6A2+T6A2+B6A2 ev.č.0020+0021+0022 projíždí Kbelskou ulicí
Pracovní vůz ev.č.4042 ve Kbelské ulici
Ty sahají již do roku 1942, kdy se při výstavbě úseku Vysočanská - Nový Hloubětín předpokládala i výstavba této manipulační tratě. Místní šetření se konalo 8. června 1950 a na jeho základě bylo vydáno stavební povolení. Zásadní zdržení pro zahájení provozu celé tratě však přinesla stále odkládaná demolice domu ve Kbelské ulici, který stál v cestě propojení mezi výjezdem z vozovny Hloubětín a tehdejší smyčkou Hloubětín (dnešní Starý Hloubětín). Ačkoliv již v lednu 1951 Dopravní podnik urgoval demolici objektu, ten i v březnu 1951 stál stále na svém místě. Zahájení provozu nové vozovny však nebylo možné odkládat a tak byla 11. března 1951 do provozu uvedena alespoň část mezi Novým Hloubětínem a vozovnou. Až 15. dubna 1951 došlo ke stále odkládané demolici domu ve Kbelské ulici a následující den začaly práce na urychleném dokončení spojovací tratě. Po dokončené části tratě projely první tramvajové vlaky 27. dubna 1951.

Souprava brněnských vozů 99+185 v původním výjezdu z vozovny Hloubětín
30. června 1976 byl v souvislosti s dokončením výstavby nové tramvajové tratě na Lehovec zahájen na dosavadní manipulační tramvajové trati pravidelný provoz s cestujícími. Narůstající intenzita automobilového provozu a výstavba nových komunikací pro ně si vyžádalo rozšíření Kbelské ulice. To však bylo podmíněné přeložením tramvajové tratě na druhou stranu vozovny, zcela mimo komunikační síť. Rozšíření bránila též tramvajová smyčka Nový Hloubětín. Výstavba přeložky byla zahájena na počátku roku 1986 a 22. června 1987 byl zrušen koncový úsek tratě včetně smyčky Nový Hloubětín. Protože však vozovna nebyla stále připojena novým vjezdem ke kolejové síti, jezdilo do i z vozovny stále po části tratě ve Kbelské ulici od smyčky Hloubětín (dnešní Starý Hloubětín). 24. srpna 1987 bylo nové napojení hloubětínské vozovny konečně dokončené a k témuž datu proto byla zrušena i zbývající část tratě ve Kbelské ulici...

Fotografie: © Miroslav Křehlík

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021