Již v roce 1922 bylo Elektrickým podnikům jasné, že
dosavadní tramvajové vozovny v severovýchodní části Prahy -
Libeň
a
Karlín
nejsou pro další rozvoj perspektivní. Obě byly malé a jejich další rozšíření
již nebylo možné. Přesto se v tomto sektoru města nová vozovna objevila až o
takřka třicet let později.
V roce 1929 se vážně uvažovalo o výstavbě nové tramvajové vozovny na pozemku
v sousedství dnešní smyčky
Lehovec
, kde měla být umístěna vozovna o pěti lodích. Jenže pozemek byl značně
vzdálen od tehdejší tramvajové sítě a s brzkým prodloužením se do těchto míst
nepočítalo. V roce 1930 Elektrické podniky zakoupily pozemek u tzv. Předního
Hloubětína v blízkosti Rokytky, kde hodlaly zbudovat vozovnu o čtyřech lodích
po osmi kolejích. O deset let později situace spěla do stádia, že se s výstavbou
vozovny konečně začne, jenže v roce 1941 Elektrické podniky zjistily, že na
tomto pozemku vozovnu vystavět nemohou. Plánovací komise měla s pozemkem
jiné úmysly. A hledalo se dál. Nový pozemek byl nalezen u dnešní Kbelské ulice,
a ještě před uzavřením smlouvy o prodeji začala firma Ing. Josef Záruba-Pfeffermann
provádět geologický průzkum, aby mohla být projektová dokumentace dokončena
co nejdříve. Jenže II. světová válka byla ve svém největším rozmachu a platil
zákaz nových staveb. Z něj Elektrické podniky výjimku nezískaly
a tak se zase nestavělo. Aby se po skončení II. světové války stavební práce co nejvíce
urychlily, plánoval
Dopravní podnik
použití projektu odstavných lodí a
střešní konstrukce vozovny u Rokytky pro vozovnu Hloubětín. Stavba vozovny
se začínala stávat čím dám tím více naléhavou, protože patřila mezi objekty
s nimiž bylo počítáno pro deponování nových tramvajových vozů. Jenže ocel,
která měla dominovat konstrukci nové vozovny, byla po válce strategickou
a hlavně značně nedostatkovou surovinou. Závod
Armabeton Československých
stavebních závodů proto navrhl, aby byla použita zcela nová střešní
konstrukce, tzv.
železobetonová konoidální skořápka, do té doby
v Československu nepoužitá. Ministerstvo dopravy pozměněný projekt vozovny
schválilo až 24. listopadu 1949 - v době, kdy se na stavbě vozovny intenzivně
pracovalo. V té době se počítalo s tím, že tramvaje z vozoven
Libeň
a
Karlín
budou do Hloubětína přestěhovány ve třetím čtvrtletí roku 1950. Na počátku
roku 1950
Dopravní podnik
požadoval prozatimní zahájení provozu vozovny v srpnu téhož roku. Jenže
vzhledem k dodacím lhůtám bylo naprosto nemyslitelné že se podaří dokončit
instalaci topení a zajistit dodávku vody. Provoz vozovny byl za takové situace
samozřejmě nemožný. Na konci října 1950 se uvažovalo o zahájení provozu
vozovny k 1. lednu následujícího roku, ale ani tento termín nebyl dodržen.
Teprve 22. února sdělil dodavatel topení, že jeho zařízení bude zprovozněno
ve 4. a 5. lodi 10. března a následující den zvolil
Dopravní podnik jako datum zahájení provozu. Přitom bylo
jasné, že k tomuto datu nebudou dokončeny všechny kolejové konstrukce na
dvoře vozovny a ani nová měnírna elektrického proudu, projektovaná v areálu
vozovny, nebude dokončena. Do areálu vozovny byla proto dopravena pojízdná
měnírna, která alespoň v počátcích provozu měla řešit problémy s dodávkami
elektřiny. Slavnostní zahájení provozu vozovny se uskutečnilo v sobotu
10. března 1951. Vozovna byla tehdy napojena jen jednou polovinou uvažované
manipulační trati v Kbelské ulici - pouze na trať k Novému Hloubětínu. Výstavbě
druhé poloviny k dnešní zastávce Kbelská bránil dům, stojící v plánovaném
místě výstavby. Jeho demolice byla ukončena až 15. dubna a po dokončené
trati tramvaje projely poprvé 27. dubna 1951. 27. července 1951 se uskutečnila
technicko-bezpečností zkouška kolejiště vozovny a 4. srpna vydal Ústřední
národní výbor hlavního města Prahy formální povolení k zahájení provozu.
Za provozu 4. a 5. lodě se usilovně pracovalo na zprovozňování tří zbývajících
a po jejich dokončení na počátku roku 1952 byla pátá loď urychleně
adaptována na provizorní dílnu. V roce 1953 byla zahájena výstavba administrativní
budovy, která byla dokončena v roce 1955. V srpnu roku 1962 byla zahájena
výstavba nových
Ústředních dílen Hostivař
, jenže v roce 1963 byla přerušena a odložena na rok 1964. Proto musel
Dopravní podnik urychleně
přijmout nouzová opatření k zajištění údržby čtyřnápravových vozů řady T a
pro tento účel zahájit rozsáhlou adaptaci vozovny Hloubětín. Přitom se
nesměla během adaptace omezit její funkce vozovny. Práce byla zahájeny
v roce 1965 v 5. lodi a po dokončení pokračovaly ve zbývajících. V září
1968 zahájily provoz nové
Ústřední
dílny Hostivař a opravnou zabrané lodě mohly být vráceny vozovně
pro pravidelný provoz. 5. loď se ke svému účeku vrátila až v roce 1974,
po ukončení provozu dvounápravových tramvají, jejichž lakovna zde byla
umístěna.
Výstavba dalšího automobilového kapacitního přivaděče v 80.
letech si vyžádala zrušení tramvajové tratě ve Kbelské ulici a výstavbu
přeložky společně s novým vjezdem do vozovny v roce 1986. Přeložka je
umístěna na druhé straně vozovny, než byly původní tramvajová trať ve
Kbelské ulici. V roce 1992 byla zahájena výstavba haly denního ošetření,
dokončená v roce 1994. V roce 1999 získal
Dopravní podnik potřebné finanční prostředky na
komplexní rekonstrukci kolejové harfy vozovny, během níž došlo k zásadní
změně jejího uspořádání. Souběžně s rekonstrukcí dvora byla zahájena
také rekonstrukce lodí odstavné haly. Celkový objem prací si vyžádal
období 18 měsíců na své dokončení.
Od roku 1973 jsou v prostorách vozovny umístěny zkušební tramvaje firmy
ČKD, přemístěné sem z vozovny
Motol. V roce 1961 se v Hloubětíně objevily první čtyřnápravové
tramvaje typu
T1, v roce
1963 pak i první
"té trojky".
V roce 1976 začala vozovna Hloubětín jako první vypravovat rekonstruované
tramvaje
T3M a o šest let
později obdržela první dodávku tramvají
T3SU
z exportního souběhu pro Sovětský svaz. V pondělí 7. července
1986 vyjely z vozovny Hloubětín poprvé do provozu vozy typu
KT8D5,
pro něž se tato vozovna nakonec
stala jediným pražským útočištěm. V současnosti vozovna do sítě
vypravuje pouze vozy s tyristorovou regulací -
T3M,
T3M2-DVC,
KT8D5 a modernizované
KT8D5.RN2P.
¨
Kvůli havarijnímu stavu byla hala od ledna 2018 mimo provoz.
Dne 24. srpna 2019 v dopoledních hodinách proběhl řízený odstřel střechy vozovny Hloubětín.