Trať Elektrárna Holešovice-Strossmayerovo náměstí

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Elektrárna Holešovice-Strossmayerovo náměstí

Textová podoba stránky ani připojené fotografie tratě neodpovídají stavu z roku 2007. Na úpravách se pracuje.

Vůz KT8D5 ev.č.9043 na lince 12 míří od křižovatky Elektrárna Holešovice pod železniční viadukt
Vůz T3 ev.č.6807 na lince 14 sjíždí od zastávky Výstaviště pod železniční viadukt k Elektrárna Holešovice
Již v roce 1882 došlo k vypracování prvního projektu tratě koňské dráhy, který měl vozy koňky přivést z dnešního náměstí Republiky až do Královské Obory - Stromovky, výletního místa Pražanů. Dlouhou dobu řešené vedení tratě v parku samotném přispělo k opoždění výstavby celé tratě a tak nový projekt z roku 1883 raději vynechal samotný úsek vedený Stromovkou a ke schválení předložil jen část tratě z náměstí Republiky k železničnímu viaduktu u dnešní křižovatky Výstaviště. 25. června 1884 pak byl zahájen na trati provoz a 26. června byl předložen návrh na vedení tratě Stromovkou. Tato část byla uvedena do provozu 21. března 1885, kdy byla prodloužena za železniční viadukt a 5. dubna 1885, kdy se vydala až do Královské Obory. Celá trať koňky se stala vůbec první elektrifikovanou tratí po převzetí Elektrickými podniky. Provoz elektrických tramvají byl zahájen 28. září 1889. Na úsek od Výstaviště k dnešní křižovatce Elektrárna Holešovice jsme si však museli ještě nějaký ten pátek počkat. Teprve 16. června 1905 bylo totiž uvedeno do provozu kolejové propojení tehdejší vozovny Centrála s Výstavištěm, sloužící již rovnou elektrickým tramvajím. Trať byla při uvedení do provozu jednokolejná, ke zdvoukolejnění došlo až v roce 1911. 10. října 1901 byl zahájen provoz na nové tramvajové trati vedené dnešními ulicemi Veletržní a Bubenskou k nádraží Těšnov. Trať se na námi sledovanou napojovala v prostoru křižovatky ulic Dukelských hrdinů a Veletržní levými oblouky od Výstaviště. S ohledem na výstavbu mimoúrovňové křižovatky u tehdejšího sídla Dopravního podniku (prostor zastávek Vltavská) a vzrůstající frekvenci automobilové dopravy v ulicích Bubenské a Veletržní byla trať k 2. říjnu 1978 zrušena.

Vůz KT8D5 ev.č.9009 na lince 12 právě stanicuje v zastávce Výstaviště
Souprava historických vozů ev.č.2210+1202 na lince 92 vypravené k výročí založení Dopravního podniku příjíždí do zastávky Veletržní od Výstaviště
Cestu po tramvajové trati začneme na křižovatce ulic Na Zátorách, Partyzánské a U Výstaviště a posledně zmíněné ulice se přidržíme. Trať míří v krátkém přímém úseku, který záhy vystřídá prudký pravý oblouk spojený s přiblížením se trati k pravému chodníku pod železniční viadukt. Po jeho "překonání" stoupá v přímém úseku z poměrně úzké soutěsky a vzdaluje se od pravého chodníku ke středu ulice U Výstaviště. Třebaže zde mají automobily již místa dost, stále se drží pravé kolejnice a zbytečně tak omezují tramvaje v jejich průjezdu. Před zastávkami Výstaviště trať vybočí vpravo mírným esíčkem, aby mohly být oba ostrůvky protisměrných zastávek umístěny vstřícně sobě. Následuje křižovatka Výstaviště a trať zamíří pod druhý z železničních viaduktů. Následující ulice Dukelských hrdinů nás ohromí svou šířkou, na níž jme nebyly dosud zvyklí. Před frekventovanou křižovatku s Veletržní ulicí - která je světelně řízená - je umístěn ostrůvek zastávky Veletržní, za křižovatkou je pak zastávka v opačném směru jízdy. Do 2. října 1978 právě zde vlevo odbočovala trať vedená Veletržní a Bubenskou ulicí. Trať se stále drží středu ulice Dukelských hrdinů a v mírném pravém oblouku důsledně kopíruje její tvar. Před křižovatkou u Strossmayerova náměstí, kde naše cesta skončí je ještě umístěn ostrůvek zastávky Strossmayerovo náměstí v našem směru jízdy. Do rekonstrukce křižovatky Strossmayerovo náměstí v roce 2001 byl ostrůvek stejnojmenné zastávky umístěn i ve směru opačném, ale s ohledem na novou koncepci umístění zastávek byl po rekonstrukci zrušen.

Celá trať je vybudována metodou velkoplošných panelů BKV, výjimku samozřejmě tvoří křižovatka Výstaviště, která je klasické konstrukce.

Vůz KT8D5 ev.č.9047 na lince 17 míří k zastávce Veletržní od Strossmayerova náměstí
Souprava vozů T3 ev.č.6813+6814 na lince 17 odstanicovala v zastávce Strossmayerovo náměstí a čeká na signál volno na stejnojmenné křižovatce
Zastávky umístěné na popisované trati:
Výstaviště - nácestná zastávka v obou směrech
Veletržní - nácestná zastávka v obou směrech
Strossmayerovo náměstí - nácestná zastávka ve směru do centra.

Provozované linky na popisované trati:
V denním provozu jsou na trati provozovány linky 12, 14 15 a 17. V úseku Výstaviště - Nádraží Holešovice také linka 5. V nočním provozu zde kralují linky 53 a 54.

Fotocesta po trati křižovatka Elektrárna Holešovice - Strossmayerovo náměstí
Tramvajová trať křižovatka Elektrárna Holešovice - Výstaviště Tramvajová trať křižovatka Elektrárna Holešovice - Výstaviště Tramvajová trať křižovatka Elektrárna Holešovice - Výstaviště Tramvajová trať Výstaviště - křižovatka Elektrárna Holešovice
Tramvajová trať křižovatka Elektrárna Holešovice - Výstaviště Tramvajová trať křižovatka Elektrárna Holešovice - Výstaviště Křižovatka Výstaviště Tramvajová trať křižovatka Výstaviště - Veletržní
Tramvajová trať Veletržní - Strossmayerovo náměstí Tramvajová trať Veletržní - Strossmayerovo náměstí Tramvajová trať Veletržní - Strossmayerovo náměstí

Fotografie: © Pražské tramvaje

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021