|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Pod Palmovkou
Když stál český vynálezce František Křižík u kolébky třetí pražské tratě elektrické tramvaje v úseku
Palmovka - Libušák (zhruba dnešní zastávka U Kříže),
uvedené do provozu 4. října 1896, jistě netušil, jak se oblast Palmovky po 100 letech radikálně změní.
V místě dnešní tramvajové tratě v ulici Na Žertvách vedla trať železniční, kterou tramvaje v Zenklově ulici jednokolejně křižovaly. K tomuto účelu zde dlouhá léta sloužil úrovňový kolejový přejezd ležící zhruba v místě styku dnešní Zenklovy ulice s ulicí Na Žertvách. Narůstající intenzita tramvajové i železniční dopravy přinášela stále větší komplikace, a tak, byla po dokončení tramvajové tratě přes Libeňský most, 28. září 1931 pravidelná tramvajová doprava přes železniční přejezd přerušena. Osobní doprava na železniční trati byla zastavena k 1. červenci 1972, nákladní stále ještě přežívala až do roku 1984, kdy byla železniční trať zcela zrušena a snesena. Přesto oslabená intenzita železničního provozu po roce 1972 umožnila k 29. srpnu 1980 zdvoukolejnit tramvajovou trať v místě křížení s kolejemi železničními a po 49 let trvající přestávce začaly tramvaje přes přejezd přepravovat cestující. Netrvalo to ale dlouho, protože již 21. dubna 1986 byl v souvislosti se zahájením výstavby stanice metra Palmovka provoz na přejezdu opět ukončen. Linka 1, jezdící do té doby přes železniční přejezd, začala do 1. července obracet na kolejovém trojúhelníku původní křižovatky dolní Palmovka. S ohledem na blížící se výstavbu metra a s tím souvisejícím přerušením tramvajového provozu v oblasti Palmovky bylo nutné vyřešit ukončení tramvajových linek od Libeňského mostu ještě před samotnou Palmovkou. Řešení se našlo v podobě zřízení dočasné smyčky, umístěné na předmostí Libeňského mostu. Z tohoto důvodu byly ve výluce tratě trvající od 8. do 18. srpna 1986 vloženy kolejové konstrukce dočasné smyčky Pod Palmovkou, která zahájila provoz 1. září 1986. Na jednokolejné, 146 metrů dlouhé smyčce s vjezdem a výjezdem pouze z Libeňského mostu byl provoz udržován až do 19. května 1990. Zatímco po zbytcích železničního přejezdu, v němž se křižovaly tramvajové koleje s železničními, bychom zbytky stop hledali marně, po smyčce se do dnešních dnů dochovaly alespoň drobné stopy, z nichž nejvýraznější jsou v podobě základů označníků výstupní a nástupní zastávky v chodnících předmostí Libeňského mostu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |