Křížení s vlečkou ČKD Tatra Smíchov v nové poloze Za Ženskými domovy

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Křížení s vlečkou ČKD Tatra Smíchov
v nové poloze Za Ženskými domovy


Železniční vlečka vedená Stroupežnického ulicí křižovala na celkem 4 místech tramvajové tratě, jako prvním místem byla Plzeňská ulice u zastávek Anděl, druhým tramvajová trať v Radlické ulici a třetím a čtvrtým místem pak trať v ulici Za Ženskými domovy.

Vyřazené vozy T3 ev.č.6023, 6018 a 6019 vzniklé přestavbou z vozů T1 odstavené na spojovací koleji mezi tramvajovou tratí a železnicí, na snímku je vidět křížení vlečky ČKD Tatra Smíchov s tramvajovou tratí a průnik vlečky do areálu nákladového nádraží Praha-Smíchov v nové poloze | 13.7.1989
Vyřazený vůz T3 ev.č.6540 odstavený na spojovací koleji mezi tramvajovou tratí a železnicí, na snímku je vidět křížení vlečky ČKD Tatra Smíchov s tramvajovou tratí a průnik vlečky do areálu nákladového nádraží Praha-Smíchov | 6.1.1991
Původní podobu křížení jednokolejné železniční vlečky s jednokolejnou tramvajovou tratí v ulici Za Ženskými domovy ovlivnila až výstavba metra a autobusového terminálu Na Knížecí, kdy prošla celá oblast zásadní přestavbou. Projekt počítal s přeložením železniční vlečky v prostoru mezi Klicperovou ulicí a Smíchovským nádražím o několik metrů východněji, blíže k budoucím výstupům z metra. Přerušení provozu na vlečce bylo nutné zkrátit na co nejkratší možnou dobu. Východiskem byla proto výstavba vlečky v nové poloze ještě za současného provozu původní vlečky.

Vyřazený vůz T3 ev.č.6540 odstavený na spojovací koleji mezi tramvajovou tratí a železnicí, na snímku je vidět křížení vlečky ČKD Tatra Smíchov s tramvajovou tratí a průnik vlečky do areálu nákladového nádraží Praha-Smíchov | 6.1.1991
Vyřazený vůz T3 ev.č.6346 odstavený na spojovací koleji mezi tramvajovou tratí a nádražím Praha-Smíchov ve společnosti novostaveb středních článků vozů KT8D5, v popředí snímku je ke spatření ještě provozované křížení s tramvajovou tratí již v nové poloze, za vraty následovala výhybka | 5.8.1989
Přes křížení železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov s tramvajovou tratí v ulici Za Ženskými domovy projedou již jen tramvaje, srdcovky byly zavařeny pro jejich snazší průjezd | 7.5.2006
Vyřazené vozy T3 ev.č.6455 a ev.č.6364 na spojovací koleji mezi tramvajovou tratí a železnicí, v popředí je stále ještě funkční křížení železniční vlečky s tramvajovou tratí | 21.6.1991
Křížení železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov s tramvajovou tratí v ulici Za Ženskými domovy v pozadí s ještě zachovalým křížením vlečky v původní poloze a obloukem spojovací koleje mezi tramvajovou tratí a železničními kolejemi | 29.5.2004
Vůz Karosa firmy Hotliner ev.č.1066 vypravený na linku náhradní dopravy X6 v ulici Za Ženskými domovy v místě křížení s vlečkou ČKD Tatra Smíchov v nové poloze | 7.5.2006
V roce 1980 proběhlo zdvoukolejnění tramvajové tratě v ulici Za Ženskými domovy. Kromě provozovaného křížení bylo při této příležitosti do tramvajové trati v předstihu vloženo i křížení s novou polohou vlečky. Vlečka v původní poloze byla pro umožnění předávání tramvají propojena s tramvajovou tratí i po jejím zdvoukolejnění dočasným levým obloukem do pravé traťové koleje (v pohledu od Ženských domovů), který nově musel křížit protisměrnou tramvajovou kolej. Již v průběhu prosince téhož roku však bylo provizorní propojení zrušeno a provoz na vlečce se přesunul do její nové polohy, blíže budoucím výstupům z metra. Křížení vlečky s tramvajovou tratí v původní poloze však zůstalo odpojené ležet v tramvajové trati až do září 2004.

Toto, námi sledované, čtvrté křížení železniční vlečky s tramvajovou tratí bylo v předstihu vloženo do tramvajové trati v ulici Za Ženskými domovy v průběhu její rekonstrukce v období mezi 25.únorem a 15.květnem 1980. Provoz na něm byl ale zahájen až v prosinci téhož roku, kdy došlo k odpojení vlečky v původní poloze a zahájení provozu na přeložce vlečky.

Osudy železniční vlečky zpečetilo přestěhování závodu ČKD Tatra ze Smíchova do Zličína, završené v polovině 90. let minulého století. Ringhofferova továrna byla po roce 1996 srovnána se zemí a vlečka se stala nepotřebnou. Přestože ostatní křížení v Plzeňské, Radlické a původní Za Ženskými domovy, byla odstraněna a stejně tak část kolejiště železniční stanice Praha-Smíchov (za vjezdovými vraty do areálu nádraží) byla zpustošena, křížení nové podoby vlečky ve Stroupežnického ulici lze na svém místě spatřit včetně části koleje vlečky dodnes. Pouze se v průběhu let dočkalo zavaření srdcovek v nepojížděném směru.

Zmizení i této poslední památky na někdejší masivní výrobu strojírenského gigantu - smíchovské Tatry, je otázkou nejbližších let.

Křížení s železniční vlečkou ČKD Tatra Smíchov
v ulici Za Ženskými domovy v nové poloze
1995 Křížení železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov vedené Stroupežnického ulicí s tramvajovou tratí v ulici Za Ženskými domovy u zastávek Na Knížecí | 27.5.1995 Křížení železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov vedené Stroupežnického ulicí s tramvajovou tratí v ulici Za Ženskými domovy u zastávek Na Knížecí | 27.5.1995 Křížení železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov vedené Stroupežnického ulicí s tramvajovou tratí v ulici Za Ženskými domovy u zastávek Na Knížecí | 27.5.1995 Křížení železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov vedené Stroupežnického ulicí s tramvajovou tratí v ulici Za Ženskými domovy u zastávek Na Knížecí | 27.5.1995
2006 Již zaslepené a nepoužitelné křížení s vlečkou ČKD Tatra v novější poloze | 7.5.2006 Křížení železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov s tramvajovou tratí v ulici Za Ženskými domovy zůstává stále zachováno, pouze srdcovky byly zavařeny pro snazší průjezd tramvají | 7.5.2006 Křížení železniční vlečky ČKD Tatra Smíchov s tramvajovou tratí v ulici Za Ženskými domovy zůstává stále zachováno, pouze srdcovky byly zavařeny pro snazší průjezd tramvají | 7.5.2006 Vůz Škoda 14T ev.č.9111 vypravený na cvičnou jízdu pro nového řidiče projíždí v ulici Za Ženskými domovy úsek mezi obloukem spojovací koleje na železniční tratě a křížením s vlečkou ČKD, patrnou v popředí snímku | 7.5.2006


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021