Železniční vlečka vedená Stroupežnického ulicí křižovala na celkem 4 místech tramvajové tratě, jako prvním místem
byla
Plzeňská ulice u zastávek Anděl, druhým tramvajová trať v Radlické ulici a třetím a
čtvrtým
místem pak
trať v ulici Za Ženskými domovy.
Zatímco první
křížení u Anděla bylo v provozu již od 13. června 1897,
to třetí bylo uvedeno v život až 1. prosince 1938, když byla zprovozněna manipulační
tramvajová trať v ulici Za Ženskými domovy, která byla v místě křížení s železniční vlečkou
jednokolejná. Aby se usnadnilo předávání tramvají z Ringhofferovy továrny na tramvajové koleje, byl 7. dubna 1948
poblíž této úrovňové křižovatky zřízen v pohledu od Ženských domovů levý kolejový oblouk, který vlečku i tramvajovou
trať
propojil.
V souvislosti s výstavbou metra a autobusového terminálu prošla celá oblast zásadní přestavbou. Projekt počítal
s přeložením vlečky v prostoru mezi Klicperovou ulicí a Smíchovským nádražím
o několik metrů východněji, blíže k budoucím výstupům z metra. Přerušení provozu na vlečce se muselo z důvodu intenzivní výroby
v ČKD zkrátit na nejkratší možnou dobu. Proto byla ještě za provozu vlečky v původní poloze již stavěna vlečka v poloze nové.
V roce 1980 proběhlo zdvoukolejnění tramvajové tratě v ulici Za Ženskými domovy. Kromě provozovaného křížení
bylo při této příležitosti do tramvajové trati v předstihu vloženo i křížení s novou
polohou vlečky.
Stávající vlečka byla pro umožnění předávání tramvají
napojena na tramvajovou trať dočasným levým obloukem do pravé traťové
koleje (v pohledu od Ženských domovů), který nově musel křížit protisměrnou tramvajovou kolej. Již v průběhu
prosince téhož roku však bylo provizorní propojení zrušeno a vlečka začala využívat
druhé křížení s tramvajovou tratí. Aby bylo možné i nadále předávat nové tramvaje z výrobního závodu ČKD Tatra Smíchov, byla
náhradou zřízena nová kolejová spojka
odbočující pravou výhybkou z místa, kde byla donedávna výhybka levá, z ulice Za Ženskými domovy do areálu
smíchovského nádraží, kde byla propojena se železničními kolejemi. Provoz na nové koleji začal 11. února 1981.
Odpojené křížení tramvajové tratě s železniční vlečkou v původní poloze, ale se zavařenými srdcovkami, zůstalo na svém
místě ležet až do léta roku 2004. V souvislosti s přípravou obnovení provozu na tramvajové trati do Radlic bylo v tomto období
sneseno.
Odpojené křížení s železniční vlečkou ČKD Tatra Smíchov v ulici Za Ženskými domovy v původní poloze |
1995 |
|
|
|
|
2003 |
|
|
|
|