Cvičný vůz T3 ev.č.5502

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Cvičný vůz T3 ev.č.5502


Stále narůstající potřeba tramvajových vozů typu T3 zcela vyčleněných z běžného provozu a určených pro výcvik nových řidičů tramvají, případně školení a přezkušování stávajících řidičů, stála také u zrodu cvičného vozu, který obdržel ev.č.5502. Společně s dalšími pěti vozy 5503, 5504, 5505, 5506 a 5507 byl zařazen do stavu v roce 1985.

Ještě novotou laku čpící cvičný vůz T3 ev.č.5502 opatřený všemi dveřmi projíždí ulicí Na Příkopě od Prašné brány k Můstku po jednokolejce vzniklé zobousměrněním traťové koleje Můstek - Prašná brána, trať bude zcela zrušena 4. července... | květen 1985
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 projíždí nábřežím u Národního divadla | 1.8.1997
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 odstavený ve smyčce Nádraží Braník během přestávky | 1.10.1997
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 vjíždí do zastávky Národní třída povšimněte si chybějícího zastávkového mysu, ano, tehdy tudy jezdily legálně i automobily! V protisměru stanicuje souprava vozů T3M ev.č.8011+8038 vypravená na linku 18 | 29.3.1999
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5502+5503 projíždí Spálenou ulicí od zastávky Národní třída ke křižovatce Lazarská | 8.3.2001
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 projíždí manipulačním obloukem křižovatky Ke Stírce od Okrouhlické k Hercovce | 24.7.2003
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 klesá Vinohraskou ulicí k Vozovně Strašnice | 27.8.2004
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5502+5509 stanicuje v zastávce Hlavní nádraží | 22.11.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 stanicuje v zastávce Balabenka | 24.8.2005
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 řazený jako řízený v soupravě cvičných vozů T3 ev.č.5503+5502 odbočujících z Radlické do Plzeňské ulice je ještě vybaven trojicí dveří | zima 1986
Po provedené velké prohlídce v Ústředních dílnách přišel cvičný vůz T3 ev.č.5502 o střední dveře | květen 1996
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5502+5501 projíždí křižovatkou Chotkovy sady, v čelní orinetaci vozu ev.č.5502 je ještě vsazena cedule Cvičný vůz | 12.8.1997
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 u Národního divadla | 4.3.1998
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 obočuje v křižovatce Výtoň od Albertova k Podolské vodárně | 16.9.1999
Souprava vozů T3 ev.č.5502+5513 projíždí křižovatkou  u Letenského tunelu | 27.2.2002
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 přijíždí k Olšanskému náměstí | 21.11.2003
Cvičné vozy T3 ev.č.5520 a 5502 odstavené v areálu vozovny Střešovice | 24.10.2004
V areálu vozovny Střešovice odstavená souprava cvičných vozů T3 ev.č.5502+5513 | 3.4.2005
K přestavbě byl vybrán vůz typu T3 ev.č.6197, který byl vyroben společně v sérii s vozy T3 ev.č.6172 až 6302 zařazenými do provozu v průběhu roku 1963.

Přestavbu vozu provedli vlastními silami pracovníci Dopravního podniku v Ústředních dílnách Hostivař.

Rozsah oprav vozové skříně byl obdobný jako u každé jiné velké prohlídky. Pro odlišení od ostatních provozních vozidel získal vůz nový unifikovaný lak určený cvičným vozům. Jedná se de facto o inverzní kombinaci ke standardnímu provedení laku, kdy spodní část vozidla je natřena barvou ze slonové kosti a vrchní část je tvořena rudou barvou, končící až v oblině střechy. Na předním čele červená přesahuje až pod světlomety. Podokenní částí prochází zdobný proužek v barvě slonové kosti. Na bocích vozidla je nátěr doplněn výrazným písmenem C doplněným o nápis cvičný vůz v červené barvě.

Stejně jako exteriér vozidla se dočkal jiného barevného schématu, došlo i v interiéru k menším úpravám. Ve voze byla odstraněna zástěna stanoviště řidiče a na prostorově rozšířený vyvýšený stupínek v čelní části kabiny bylo na stejné úrovni s řidičovým doplněno v pravé části druhé sedadlo, určené pro instruktora jízdy. Společně s ním byl instalován i druhý brzdový pedál, vycházející z koncepce pedálů vozů T3, jímž může instruktor v případě nouze vůz zastavit. Aby měl instruktor dostatečný výhled a přehled o dění podél vozidla, bylo do střešní obliny nad znehybnělým předním křídlem vsazeno do pravé bočnice druhé zpětné zrcátko.

Přední dveře zůstaly zachovány, byla jim však znehybněna první dvě křídla, aby mohlo dojít k již zmíněnému prostorovému rozšíření zvýšeného stupínku, daní za něj je však výrazné zúžení vstupního prostoru. V prostoru nevyužívaného dveřního křídla byl po pravé ruce instruktora instalován simulační panel. Obsahuje tlačítka zvonce, světelné houkačky, záchranné brzdy a dále jsou zde umístěny přepínače, umožňující simulovat některé provozní závady, které by měl frekventant kurzu umět diagnostikovat a případně i opravit. Vůz T3 ev.č.5502 byl léta využíván při závěrečných jízdách státní zkoušky.

Střední dveře vozu zůstaly zachovány, pouze byly znehybněny ve schodišťové části vestavěnou skříní pro umístění drobných věcí, jako například kabelu mnohočlenného řízení, silničních kuželů na trénování odhadu průjezdného profilu apod.

Zbylý interiér neprošel nejprve žádnou úpravou odlišující jej od sériově dodaných vozů. V otevřeném prostoru zůstaly zachovány původní sedačky pro cestující - tzv. skořápky a rovněž nebyly instalovány stolečky pro výcvikové pomůcky frekventantů.

V roce 1995 se cvičný vůz T3 ev.č.5502 dočkal dovybavení na podobu standardního cvičného vozu. Došlo k odstranění středních dveří a srovnání podlahy v jejich prostorzu do jedné roviny. Na zvýšenou podlahu byla opět umístěna skříň pro výukové pomůcky. Zároveň byl interiér rozdělen přepážkou na dvě nestejně velké části v rozsahu cca 1/3 + 2/3 plochy, jako je obvyklé v dalších cvičných vozech, která má za účel snížení hlučnosti motorgenerátoru a lepší tepelnou pohodu posádky vozidla. V zadní části zůstaly zachovány původní sedačky pro cestující - tzv. skořápky, v původním uspořádání. V přední části vozu bylo zachováno celkem 6 skořepinových sedaček v nezvyklé sestavě 2+1 s tím, že dvojice jsou na pravé straně vozu a jejich doplnění instalací stolečků pro výcvikové pomůcky frekventantů.

Proměny cvičného vozu T3 ev.č.5502 během času...
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 projíždí prostorem rekonstruované Sokolovské ulice v místě vznikající zastávky U Svobodárny, dnes Divadlo Gong | 1.9.2005 Cvičný vůz T3 ev.č.5502 odstavený ve vozovně Hloubětín | 30.9.2005 Cvičný vůz T3 ev.č.5502 přejíždí Palackého most | 23.1.2006 Cvičný vůz T3 ev.č.5502 projíždí ulicí Na Žertvách | 8.2.2006 Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5502+5513 manipuluje na střední koleji smyčky Starý Hloubětín | 30.5.2006
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 v areálu vozovny Pankrác | 4.1.2007 Cvičný vůz T3 ev.č.5502 v areálu vozovny Pankrác | 4.1.2007 Cvičný vůz T3 ev.č.5502 vjíždí na vnější kolej smyčky Podbaba | 18.1.2007 Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5502+5509 na kolejové harfě vozovny Pankrác | 29.10.2010 Cvičný vůz T3 ev.č.5502 ve smyčce Levského | 19.11.2010
Cvičný vůz T3 ev.č.5502 ve smyčce Levského | 19.11.2010 Nápis cvičný vůz T3 ev.č.5502 na bočnici vozu, písmeno C zde tvoří takřka kruh | 4.1.2007 Pohled na přední dveře cvičného vozu T3 ev.č.5502 se zachovalými kulatými rohy dveřních rámů, přidaným pomocným zpětným zrcátkem instruktora a komunikátorem systému DORIS na střeše | 4.1.2007 Celkový pohled na panel stamoviště řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5502 | 12.1.2011 Levá část ovládacího panelu stanoviště řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5502 s terminálem Apexu, zapuštěným přepíčem směru jízdy, přepínači topení stanoviště řidiče a salónu a pákou pískovačů | 12.1.2011
Pravá část ovládacího panelu stanoviště řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5502, pod níž vykukuje brzdový pedál instruktora, pojistková skříň a vpravo u dveří tzv. závadový panel instruktora | 12.1.2011 Závadový panel instruktora cvičného vozu T3 ev.č.5502 umožňuje frekventantům nasimulovat nejčastější závady tramvaje | 12.1.2011 Tři pedály ukryté na stanovišti řidiče a instruktora cvičného vozu T3 ev.č.5502, pedál brzdy instruktora je zcela vpravo, frekventant má pedál brzdy i jízdy | 12.1.2011 Stanoviště řidiče a instruktora cvičného vozu T3 ev.č.5502 | 12.1.2011 Celkový pohled na stanoviště řidiče a instruktora cvičného vozu T3 ev.č.5502 | 12.1.2011
Přední třetina cvičného vozu T3 ev.č.5502 s šesti sedačkami a stolečky pro frekventanty | 12.1.2011 Interiér zadní části cvičného vozu T3 ev.č.5502 v pohledu k zadní plošině | 12.1.2011 Interiér zadní části cvičného vozu T3 ev.č.5502 v pohledu od zadní plošiny k přepážce s dveřmi na pant, tzv. lítačkami | 12.1.2011 Skříň umístěná v prostoru zaslepený středních dveří cvičného vozu T3 ev.č.5502 sllouží k ukládání výúkových pomůcek | 12.1.2011 Odpojovač vozové baterie cvičného vozu T3 ev.č.5502 umístěný v interiéru tramvaje v krytu využívaném pod sedáky se zásobníkem písku | 12.1.2011


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021