|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cvičný vůz T3 ev.č.5503
Stále narůstající potřeba tramvajových vozů typu T3 zcela vyčleněných
z běžného provozu a určených pro výcvik nových řidičů tramvají, případně školení a přezkušování stávajících řidičů,
stála také u zrodu cvičného vozu, který obdržel ev.č.5503. Společně s dalšími pěti vozy ev.č.5502,
5504, 5505, 5506
a 5507 byl zařazen do stavu v roce 1985.
K přestavbě byl vybrán vůz typu T3 ev.č.6163 druhého obsazení, který byl vyroben v roce 1976 společně v sérii s vozy T3 ev.č.6923 až 6992 a dalšími druhými obsazeními vozů ev.č.6457, 6736, 6795 a 6798. K náhradě původního vozu T3 ev.č.6163 vyrobeného v roce 1962 bylo přistoupeno z důvodu jeho těžkého poškození po dopravní nehodě. Podobně jako u dalších cvičných vozů se jeho přestavby ujali vlastními silami pracovníci Dopravního podniku v Ústředních dílnách Hostivař, mající již zkušenosti ze vzorové úpravy vozu T3 ev.č.6190, na první cvičný vůz ev.č.5501 v roce 1982. Rozsah oprav vozové skříně byl obdobný jako u každé jiné velké prohlídky. Pro odlišení od ostatních provozních vozidel získal vůz nový unifikovaný lak určený cvičným vozům. Jedná se de facto o inverzní kombinaci ke standardnímu provedení laku, kdy spodní část vozidla je natřena barvou ze slonové kosti a vrchní část je tvořena rudou barvou, končící až v oblině střechy. Na předním čele červená přesahuje až pod světlomety. Podokenní částí prochází zdobný proužek v barvě slonové kosti. Na bocích vozidla je nátěr doplněn výrazným písmenem C doplněným o nápis cvičný vůz v červené barvě. Stejně jako exteriér vozidla se dočkal jiného barevného schématu, došlo i v interiéru k úpravám. Ve voze byla odstraněna zástěna stanoviště řidiče a na prostorově rozšířený vyvýšený stupínek v čelní části kabiny bylo na stejné úrovni s řidičovým doplněno v pravé části druhé sedadlo, určené pro instruktora jízdy. Společně s ním byl instalován i druhý brzdový pedál, vycházející z koncepce pedálů vozů T3, jímž může instruktor v případě nouze vůz zastavit. Aby měl instruktor dostatečný výhled a přehled o dění podél vozidla, bylo do střešní obliny nad znehybnělým předním křídlem vsazeno do pravé bočnice druhé zpětné zrcátko. Přední dveře zůstaly zachovány, byla jim však znehybněna první dvě křídla, aby mohlo dojít k již zmíněnému prostorovému rozšíření zvýšeného stupínku, daní za něj je však výrazné zúžení vstupního prostoru. V prostoru nevyužívaného dveřního křídla byl po pravé ruce instruktora instalován simulační panel. Obsahuje tlačítka zvonce, světelné houkačky, záchranné brzdy a dále jsou zde umístěny spínače, umožňující simulovat některé provozní závady, které by měl frekventant kurzu umět diagnostikovat a případně i opravit. V prostoru snesené zástěny přepážky stanoviště řidiče byl instalován světelný panel, zobrazující rozsvěcením a zhasínáním kontrolek jednotlivé stavy trakčního obvodu tramvaje. Střední dveře vozu byly odstraněny a v interiérové části byla schodišťová část podlahy srovnána do jedné úrovně. V prostoru pod předposledním oknem na levé straně byla instalována skříň pro umístění drobných věcí, jako například kabelu mnohočlenného řízení, silničních kuželů na trénování odhadu průjezdného profilu apod. V roce 2004 byla přední boční orientace vozu klasického provedení nahrazena oboustranným transparentem BUSE, který na vnější straně zobrazuje číslo linky doplněné cílovou a příští zastávkou a na straně vnitřní počáteční a cílovou zastávku linky, včetně devíti následujících zastávek. Transparent slouží jako výuková pomůcka pro frekventanty kurzů řidiče tramvaje k práci s palubním počítačem APEX. Zbylý interiér prošel částečnou úpravou odlišující jej od sériově dodaných vozů. Prostor není rozdělen přepážkou na dvě nestejně velké části v rozsahu cca 1/3 + 2/3 plochy, jako jsme zvyklí z dalších cvičných vozů, která má za účel snížení hlučnosti motorgenerátoru a lepší tepelnou pohodu posádky vozidla. V otevřeném prostoru zůstaly zachovány původní sedačky pro cestující - tzv. skořápky, jejichž počet byl však upraven instalací stolečků pro výcvikové pomůcky frekventantů do nezvyklé sestavy 2+1 s tím, že dvojice jsou na pravé straně vozu. Od podzimu roku 2009 byl vůz dlouhodobě odstaven mimo jiné v areálu vozovny Hloubětín s předpokladem zrušení. Dne 21. července 2011 se vůz vlastní silou přesunul zpět do vozovny Pankrác.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |