Cvičný vůz T3 ev.č.5503

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Cvičný vůz T3 ev.č.5503


Stále narůstající potřeba tramvajových vozů typu T3 zcela vyčleněných z běžného provozu a určených pro výcvik nových řidičů tramvají, případně školení a přezkušování stávajících řidičů, stála také u zrodu cvičného vozu, který obdržel ev.č.5503. Společně s dalšími pěti vozy ev.č.5502, 5504, 5505, 5506 a 5507 byl zařazen do stavu v roce 1985.

Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5503+5502 odbočuje z Radlické do Plzeňské ulice a míří k Andělu | zima 1986
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 vjíždí do zastávky Národní třída, která ve směru ke Karlovu náměstí ještě nemá vytažený chodník až ke koleji a cestující tak musí nastupovat z vozovky | 24.3.1999
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5503+5513 přijíždí k zastávce Náměstí bratří Synků od Otakarovy | 16.10.2000
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 klesá Trojskou ulicí k bezpečnostnímu zastavovacímu místu | 24.7.2003
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 projíždí okolo Karlových lázní k Národnímu divadlu | 14.5.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 během elektrorevize ve vozovně Pankrác, před instalací bočního oboustranného panelu BUSE | 31.8.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 během elektrorevize ve vozovně Pankrác, před instalací bočního oboustranného panelu BUSE | 31.8.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 odstavený na 1. koleji vozovny Pankrác před tzv.klecí v sousedství sněhového pluhu T3M ev.č.5572 a dlouhodobě odstaveného vozu RT6N1 ev.č.9104 | 28.3.2006
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Nádraží Braník | 26.5.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Nádraží Braník | 26.5.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5503, opatřený ještě nadokenním okapem, kulatými blinkry, červeným pantografem a původním řezem písma evidenčního čísla projíždí zastávkou Václavské náměstí. Pamatuje ještě na klasický nástupní ostrůvek zalitý asfaltem a neustále okolo projíždějící kolony automobilů? | 30.7.1997
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 vystavený na Dni otevřených dveří ve vozovně Pankrác | 14.10.2000
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5503+5509 odbočuje manipulačním obloukem křižovatky Tylovo náměstí od náměstí Míru k Bruselské | 1.10.2001
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 projíždí manipulačním úsekem tramvajové tratě na Sokolovské ulici ke křižovatce horní Palmovka | 15.8.2003
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 se vrací do své mateřské vozovny Pankráci, všimněte si pořadového čísla za oknem, 35, které dnes vozí admin Petr :-) | 30.6.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 během elektrorevize ve vozovně Pankrác, před instalací bočního oboustranného panelu BUSE | 27.8.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 během elektrorevize ve vozovně Pankrác, před instalací bočního oboustranného panelu BUSE | 31.8.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Nádraží Braník | 26.5.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Nádraží Braník | 26.5.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 odstavený na 1. koleji vozovny Pankrác před tzv.klecí v sousedství vozu RT6N1 ev.č.9102 | 6.6.2006

K přestavbě byl vybrán vůz typu T3 ev.č.6163 druhého obsazení, který byl vyroben v roce 1976 společně v sérii s vozy T3 ev.č.6923 až 6992 a dalšími druhými obsazeními vozů ev.č.6457, 6736, 6795 a 6798. K náhradě původního vozu T3 ev.č.6163 vyrobeného v roce 1962 bylo přistoupeno z důvodu jeho těžkého poškození po dopravní nehodě.

Podobně jako u dalších cvičných vozů se jeho přestavby ujali vlastními silami pracovníci Dopravního podniku v Ústředních dílnách Hostivař, mající již zkušenosti ze vzorové úpravy vozu T3 ev.č.6190, na první cvičný vůz ev.č.5501 v roce 1982. Rozsah oprav vozové skříně byl obdobný jako u každé jiné velké prohlídky. Pro odlišení od ostatních provozních vozidel získal vůz nový unifikovaný lak určený cvičným vozům. Jedná se de facto o inverzní kombinaci ke standardnímu provedení laku, kdy spodní část vozidla je natřena barvou ze slonové kosti a vrchní část je tvořena rudou barvou, končící až v oblině střechy. Na předním čele červená přesahuje až pod světlomety. Podokenní částí prochází zdobný proužek v barvě slonové kosti. Na bocích vozidla je nátěr doplněn výrazným písmenem C doplněným o nápis cvičný vůz v červené barvě.

Stejně jako exteriér vozidla se dočkal jiného barevného schématu, došlo i v interiéru k úpravám. Ve voze byla odstraněna zástěna stanoviště řidiče a na prostorově rozšířený vyvýšený stupínek v čelní části kabiny bylo na stejné úrovni s řidičovým doplněno v pravé části druhé sedadlo, určené pro instruktora jízdy. Společně s ním byl instalován i druhý brzdový pedál, vycházející z koncepce pedálů vozů T3, jímž může instruktor v případě nouze vůz zastavit. Aby měl instruktor dostatečný výhled a přehled o dění podél vozidla, bylo do střešní obliny nad znehybnělým předním křídlem vsazeno do pravé bočnice druhé zpětné zrcátko.

Přední dveře zůstaly zachovány, byla jim však znehybněna první dvě křídla, aby mohlo dojít k již zmíněnému prostorovému rozšíření zvýšeného stupínku, daní za něj je však výrazné zúžení vstupního prostoru. V prostoru nevyužívaného dveřního křídla byl po pravé ruce instruktora instalován simulační panel. Obsahuje tlačítka zvonce, světelné houkačky, záchranné brzdy a dále jsou zde umístěny spínače, umožňující simulovat některé provozní závady, které by měl frekventant kurzu umět diagnostikovat a případně i opravit.

V prostoru snesené zástěny přepážky stanoviště řidiče byl instalován světelný panel, zobrazující rozsvěcením a zhasínáním kontrolek jednotlivé stavy trakčního obvodu tramvaje.

Střední dveře vozu byly odstraněny a v interiérové části byla schodišťová část podlahy srovnána do jedné úrovně. V prostoru pod předposledním oknem na levé straně byla instalována skříň pro umístění drobných věcí, jako například kabelu mnohočlenného řízení, silničních kuželů na trénování odhadu průjezdného profilu apod. V roce 2004 byla přední boční orientace vozu klasického provedení nahrazena oboustranným transparentem BUSE, který na vnější straně zobrazuje číslo linky doplněné cílovou a příští zastávkou a na straně vnitřní počáteční a cílovou zastávku linky, včetně devíti následujících zastávek. Transparent slouží jako výuková pomůcka pro frekventanty kurzů řidiče tramvaje k práci s palubním počítačem APEX.

Zbylý interiér prošel částečnou úpravou odlišující jej od sériově dodaných vozů. Prostor není rozdělen přepážkou na dvě nestejně velké části v rozsahu cca 1/3 + 2/3 plochy, jako jsme zvyklí z dalších cvičných vozů, která má za účel snížení hlučnosti motorgenerátoru a lepší tepelnou pohodu posádky vozidla. V otevřeném prostoru zůstaly zachovány původní sedačky pro cestující - tzv. skořápky, jejichž počet byl však upraven instalací stolečků pro výcvikové pomůcky frekventantů do nezvyklé sestavy 2+1 s tím, že dvojice jsou na pravé straně vozu.

Od podzimu roku 2009 byl vůz dlouhodobě odstaven mimo jiné v areálu vozovny Hloubětín s předpokladem zrušení. Dne 21. července 2011 se vůz vlastní silou přesunul zpět do vozovny Pankrác.



Proměny cvičného vozu T3 ev.č.5503 během času...
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 ujíždí Korunní ulicí od zastávky Perunova k zastávce Vinohradská vodárna | 24.7.2006 Cvičný vůz T3 ev.č.5503 opatřený oboustranným transparentem BUSE manipuluje na vnitřní koleji smyčky Nádraží Braník | 31.1.2007 Cvičný vůz T3 ev.č.5503 opatřený oboustranným transparentem BUSE manipuluje na vnitřní koleji smyčky Nádraží Braník | 31.1.2007 Cvičný vůz T3 ev.č.5503 opatřený oboustranným transparentem BUSE manipuluje na vnitřní koleji smyčky Nádraží Braník | 31.1.2007 Cvičný vůz T3 ev.č.5503 opatřený oboustranným transparentem BUSE manipuluje na vnitřní koleji smyčky Nádraží Braník | 31.1.2007
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 stoupá ulicí Na Moráni ke Karlovu náměstí | 31.5.2007 Cvičný vůz T3 ev.č.5503 manipuluje v zastávce Palmovka na Sokolovské ulici | 31.12.2008 Cvičný vůz T3 ev.č.5503 manipuluje v zastávce Palmovka na Sokolovské ulici | 31.12.2008 Cvičný vůz T3 ev.č.5503 manipuluje v zastávce Palmovka na Sokolovské ulici | 31.12.2008 Stanoviště řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5503 | 31.12.2008
Stanoviště řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5503 | 31.12.2008 Brzdový pedál instruktora na stanovišti řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5503 | 31.12.2008 Panel umožňující instruktorovi cvičného vozu T3 ev.č.5503 simulovat frekventantům některé provozní závady | 31.12.2008 Panel umístěný v místě zrušené zástěny stanoviště řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5503 zobrazuje frekventantům s pomocí rozsvěcení a zhasínání kontrolek stav a činnosti trakčního obvodu tramvaje | 31.12.2008 Interiér cvičného vozu T3 ev.č.5503 v pohledu na stanoviště řidiče se simulačním panelem | 31.12.2008
Výuka pro tento den skončila a opuštěný interiér cvičného vozu T3 ev.č.5503 v pohledu ke stanovišti řidiče v potemnělé lodi pankrácké vozovny vyčkává na své zítřejší žáky | 31.12.2008 Interiér cvičného vozu T3 ev.č.5503 v pohledu na zadní plošinu s patrným bočním oboustranným transparentem BUSE | 31.12.2008 Interiér cvičného vozu T3 ev.č.5503 v pohledu na zadní plošinu | 31.12.2008 Stolky umístěné v interiéru cvičného vozu T3 ev.č.5503 | 31.12.2008 Stolky umístěné v interiéru cvičného vozu T3 ev.č.5503 slouží pro výukové pomůcky žáků | 31.12.2008
Podvozková část cvičného vozu T3 ev.č.5503 s otevřenou skříňkou odpojovače baterie | 31.8.2004 Na jednom z bočních skel vozu T3 ev.č.5503 zůstala zachována informace o dodržování tarifní kázně cestujícími, názorný příklad toho, že při přestavbách se na vozech upravovaly jen nejnutnější prvky | 31.12.2008 V bočnici umístěný oboustranný informační panel BUSE slouží k demonstracím nastavení terminálu APEX pro nové řidiče tramvají | 31.11.2008 Oboustranný boční transparent BUSE byl v cvičném voze T3 ev.č.5503 dosazen za okno na klasickou pozici | 31.1.2007 Bočnice cvičného vozu T3 ev.č.5503 připomíná kůži poškozenou neštovicemi, natřít jednou barvou se nedaří a nedaří... | 31.1.2007

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021