Cvičný vůz T3 ev.č.5505

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Cvičný vůz T3 ev.č.5505


Stále narůstající potřeba tramvajových vozů typu T3 zcela vyčleněných z běžného provozu a určených pro výcvik nových řidičů tramvají, případně školení a přezkušování stávajících řidičů, stála také u zrodu cvičného vozu, který obdržel ev.č.5505. Společně s dalšími pěti vozy ev.č.5502, 5503, 5504, 5506 a 5507 byl zařazen do stavu v roce 1985.

Cvičný vůz T3 ev.č.5505 ještě s původním číslicovým fontem, vycházejícím z podoby písmen využitých v nápisu CVIČNÝ VŮZ ve smyčce Výstaviště | 1994
Cvičný vůz T3 ev.č.5505 ještě s původním číslicovým fontem, vycházejícím z podoby písmen využitých v nápisu CVIČNÝ VŮZ vjíždí do zastávky Výstaviště | 1994
Na kolejové harfě vozovny Střešovice jsou odstaveny cvičné vozy T3 ev.č.5507 a 5505, doplněné mazačem troleje T3 ev.č.5523 | 21.4.1996
V zastávce Anděl na Plzeňské ulici se setkal cvičný vůz T3 ev.č.5505 se soupravou vozů T6A5 ev.č.8604+8603 vypravenou tehdy ještě motolskou vozovnou na linku 9 | 17.9.1998
Na vnitřní koleji smyčky Nádraží Braník oddychují cvičné vozy T3 ev.č.5505, 5509 a 5504, jejich osádky jistě obědvají v přilehlé nádražní restauraci... Povšimněte si nezvyklého doplňku v podobě černých čar v laku | 25.11.1999
Souprava cvičného vozu T3 ev.č.5505 s vozem T3SUCS ev.č.7275 odstavená v ulici Na Zámecké | červen 2003
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5505+5515 projíždí Strossmayerovým náměstí k nábřeží kapitána Jaroše | 8.12.2003
Cvičný vůz T3 ev.č.5505 spřažený s vozem ev.č.5516 ve smyčce Nádraží Braník | 26.5.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5505 spřažený s vozem ev.č.5516 ve smyčce Nádraží Braník | 26.5.2004
Cvičné vozy T3 ev.č.5505 a 5511 ve vozovně Vokovice | 11.10.2006
Cvičný vůz T3 ev.č.5505 ještě s původním číslicovým fontem, vycházejícím z podoby písmen využitých v nápisu CVIČNÝ VŮZ ve smyčce Výstaviště | 1994
Cvičný vůz T3 ev.č.5505 spřažený s vozem T3SUCS ev.č.7115 odstavený na předjízdné koleji Podbaba ještě s původním číslicovým fontem, vycházejícím z podoby písmen využitých v nápisu CVIČNÝ VŮZ | 1.2.1995
Smyčka Špejchar a v hlavní roli cvičný vůz T3 ev.č.5505 sunoucí vůz T3M neznámého ev.č. | 17.3.1997
K zastávce Jana Masaryka uhání svátečně vyzdobená souprava cvičných vozů T3 ev.č.5505+5517 | 1.9.1997
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5505+5516 v sousedství vozu T3M ev.č.8098 vypraveného na linku 14, končící tehdy ve smyčce nesoucí jméno Střelničná | 5.5.1999
Cvičný vůz T3 ev.č.5505 zastavil v dočasně zřízené zastávce Hradčanská u panelového ostrůvku v Badeniho ulici, poblíž sídla Izraelského velvyslanectví | 24.4.2002
Souprava cvičného vozu T3 ev.č.5505 s vozem T3SUCS ev.č.7275 odstavená v ulici Na Zámecké | červen 2003
Souprava cvičných vozů T3 ev.č.5505+5516 na Brusnici | 12.5.2004
Cvičný vůz T3 ev.č.5505 spřažený s vozem ev.č.5516 ve smyčce Nádraží Braník | 26.5.2004
Cvičné vozy T3 ev.č.5505, 5511 a 5506 ve vozovně Vokovice | 11.10.2006
K přestavbě byl vybrán vůz typu T3 ev.č.6164 druhého obsazení, který byl vyroben v roce 1967 společně v sérii s vozy T3 ev.č.6700 až 6715 zařazenými do provozu v průběhu roku 1968. K náhradě původního vozu T3 ev.č.6164 vyrobeného v roce 1962 bylo přistoupeno z důvodu jeho těžkého poškození po dopravní nehodě.

Přestavby vozu se ujali vlastními silami pracovníci Dopravního podniku v Ústředních dílnách Hostivař, mající již zkušenosti ze vzorové úpravy vozu T3 ev.č.6190, na první cvičný vůz ev.č.5501 v roce 1982. Rozsah oprav vozové skříně byl obdobný jako u každé jiné velké prohlídky. Pro odlišení od ostatních provozních vozidel získal vůz nový unifikovaný lak určený cvičným vozům. Jedná se de facto o inverzní kombinaci ke standardnímu provedení laku, kdy spodní část vozidla je natřena barvou ze slonové kosti a vrchní část je tvořena rudou barvou, končící až v oblině střechy. Na předním čele červená přesahuje až pod světlomety. Podokenní částí prochází zdobný proužek v barvě slonové kosti. Na bocích vozidla je nátěr doplněn výrazným písmenem C doplněným o nápis cvičný vůz v červené barvě.

Stejně jako exteriér vozidla se dočkal jiného barevného schématu, došlo i v interiéru k menším úpravám. Ve voze byla odstraněna zástěna stanoviště řidiče a na prostorově rozšířený vyvýšený stupínek v čelní části kabiny bylo na stejné úrovni s řidičovým doplněno v pravé části druhé sedadlo, určené pro instruktora jízdy. Společně s ním byl instalován i druhý brzdový pedál, vycházející z koncepce pedálů vozů T3, jímž může instruktor v případě nouze vůz zastavit. Aby měl instruktor dostatečný výhled a přehled o dění podél vozidla, bylo do střešní obliny nad znehybnělým předním křídlem vsazeno do pravé bočnice druhé zpětné zrcátko.


Přední dveře zůstaly zachovány, byla jim však znehybněna první dvě křídla, aby mohlo dojít k již zmíněnému prostorovému rozšíření zvýšeného stupínku, daní za něj je však výrazné zúžení vstupního prostoru. V prostoru nevyužívaného dveřního křídla byl po pravé ruce instruktora instalován simulační panel. Obsahuje tlačítka zvonce, světelné houkačky, záchranné brzdy a dále je zde umístěn přepínač, umožňující simulovat některé provozní závady, které by měl frekventant kurzu umět diagnostikovat a případně i opravit.

Střední dveře vozu zůstaly zachovány, pouze byly znehybněny ve schodišťové části vestavěnou skříní pro umístění drobných věcí, jako například kabelu mnohočlenného řízení, silničních kuželů na trénování odhadu průjezdného profilu apod.

Zbylý interiér neprošel žádnou úpravou odlišující jej od sériově dodaných vozů. Prostor není rozdělen přepážkou na dvě nestejně velké části v rozsahu cca 1/3 + 2/3 plochy, jako jsme zvyklí z dalších cvičných vozů, která má za účel snížení hlučnosti motorgenerátoru a lepší tepelnou pohodu posádky vozidla. V otevřeném prostoru zůstaly zachovány původní sedačky pro cestující - tzv. skořápky a rovněž nebyly instalovány stolečky pro výcvikové pomůcky frekventantů.


Vůz ev.č.5505 byl posledním zástupcem "provozních" vozů, který má v interiéru okolo oken koženkový "tapetový" potah a původní typ dveří s mohutným vně šroubovaným pantem, používaným u série vozů T3 ev.č.6102-6715. Tyto dveře mají uvnitř vozu pod pohonem rovné vodící kolejničky, což zaručuje lepší dolehnutí dveřních křídel při jejich uzavření. Dveřní skla jsou v křídlech vsazeny blíže k pantům, navíc do silné černé gumy. Křídla byla z výroby natírána zevnitř hnědou a následně stříbrnou barvou. Ve voze ev.č.5505 byly po prohlídce natřeny standardním krémovým nátěrem.

V průběhu roku 2011 již vůz jen postával ve vozovně Pankrác a následně došlo v červenci k jeho odstrojení, spočívajícím také v kompletní demontáži zasklení oken. Poslední cestu ke šrotaci vůz absolvoval 15. července 2011...

Proměny cvičného vozu T3 ev.č.5505 během času...
Cvičné vozy T3 ev.č.5505 a 5511 ve vozovně Vokovice | 11.10.2006 K zastávce Masarykovo nádraží míří cvičný vůz T3 ev.č.5505 | 20.4.2007 Cvičný vůz T3 ev.č.5505 odsouzený do role řízeného vozu v soupravě s vozem ev.č.5518 manipuluje v prostoru vratného trojúhelníku Zvonařka | 23.9.2007 Cvičný vůz T3 ev.č.5505 odsouzený do role řízeného vozu v soupravě s vozem ev.č.5518 manipuluje v prostoru vratného trojúhelníku Zvonařka | 23.9.2007 Cvičný vůz T3 ev.č.5505 odsouzený do role řízeného vozu v soupravě s vozem ev.č.5518 manipuluje v prostoru vratného trojúhelníku Zvonařka | 23.9.2007
Cvičný vůz T3 ev.č.5505 odsouzený do role řízeného vozu v soupravě s vozem ev.č.5518 manipuluje v prostoru vratného trojúhelníku Zvonařka | 23.9.2007 Cvičný vůz T3 ev.č.5505 na vnitřní koleji smyčky Starý Hloubětín | 6.10.2008 Cvičný vůz T3 ev.č.5505 ve smyčce Starý Hloubětín | 6.10.2008 Cvičný vůz T3 ev.č.5505 na vnitřní koleji smyčky Starý Hloubětín | 6.10.2008 Cvičný vůz T3 ev.č.5505 na vnitřní koleji smyčky Starý Hloubětín | 6.10.2008
Cvičný vůz T3 ev.č.5505 na vnitřní koleji smyčky Starý Hloubětín | 6.10.2008 Logo cvičných vozů pražského dopravního podniku je i na voze T3 ev.č.5505 jednotné | 26.5.2004 Mohutný pant původních dveří vozů T3 využitých na cvičném voze T3 ev.č.5505 | 26.5.2004 Mohutný pant původních dveří vozů T3 využitých na cvičném voze T3 ev.č.5505 | 26.5.2004 Čelní část cvičného vozu T3 ev.č.5505 s původními dveřmi vozů T3 využívajícími až do ev.č.6715 mohutný vnější pant | 6.10.2008
Střední nepoužitelné dveře cvičného vozu T3 ev.č.5505 využívající mohutný vnější pant, v jejich sousedství jsou umístěny střešní stupačky | 6.10.2008 Přidané malé zpětné zrcátko instruktora a standardní zpětné zrcátko řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5505 umístěného na tzv.hrazdě | 6.10.2008 Pohled na stanoviště řidiče a instruktora v čele cvičného vozu T3 ev.č.5505 s koženkovým polepem podél oken | 20.5.1998 Ano, interiér vozů T3 vyzdobený koženkovým polepem byl jedničkou, kterou má z provozních vozů zachován již jen cvičný vůz T3 ev.č.5505 pocházející z vozu T3 ev.č.6164 druhého obsazení | 20.5.1998 Interiér cvičného vozu T3 ev.č.5505 v pohledu k zadní části s koženkovými tapetami podél oken | 20.5.1998
Interiér cvičného vozu T3 ev.č.5505 v pohledu k zadní části s koženkovými tapetami podél oken a starým typem dveří se stříbrným nátěrem dává jednoznačně najevo, že vůz byl přestavěn z vozu T3 ev.č.6164 druhého obsazení focený o pár let později | červen 2003 Starý typ dveří používaný na vozech T3 až do ev.č.6715 sloužil a slouží na cvičném voze T3 ev.č.5505 spolehlivě do dnešních dní, jen stříbrný nátěr již nahradil krémový unifik | 20.5.1998 Zadní plošina cvičného vozu T3 ev.č.5505 | 20.5.1998 Panel s ovládacími prvky řidiče na stanovišti cvičného vozu T3 ev.č.5505 | červen 2003 Panel s ovládacími prvky řidiče na stanovišti cvičného vozu T3 ev.č.5505 | 6.10.2008
Pomocný panel instruktora cvičného vozu T3 ev.č.5505 v prostoru nefunkčního křídla prvních dveří s tlačítky zvonce, světelné houkačky a záchranné brzy, doplněnými přepínačem se závadami | 6.10.2008 Brzdový a jízdní pedál řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5505 společně s brzdovým pedálem instruktora na pravé straně | 6.10.2008 Stanoviště řidiče cvičného vozu T3 ev.č.5505 s jeho sedačkou a sedačkou instruktora v pravé části | 6.10.2008 Pohled k zadní plošině cvičného vozu T3 ev.č.5505 | 6.10.2008 Svá telecí tramvajová léta prožíval na cvičném voze T3 ev.č.5505 i jeden ze spoluautorů stránek Pražské tramvaje, Mr.Cross | červen 2003


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1737
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2021