Ve snaze zpřesnit světelné signály předávané řidičům tramvají světelnou signalizací, tzv.čočkami, uvedl Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.,
do provozu dva typy nových světelných signalizací pro tramvaje k řízení provozu na křižovatkách a zabezpečených místech ležících mimo pozemní
komunikace. Šlo o návěstidla pražcová a barevná.
|
|
|
|
O vznik barevných návěstidel se pravděpodobně nejvíce zasloužil Ing. Antonín Dub z odborové
organizace Ospea. První zmínka o nových signálech se datuje k červnu 2008, kdy Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s. společně
s firmou Eltodo Dopravní systémy, představil návrh nových tříbarevných návěstidel. Návěsti byly tvořeny barevnými
trojúhelníčky, jež se vzájemně překrývaly a vytvářely tak v patřičném směru barevné šipky. V září 2008 byla návěstidla
modifikována tak, že se ještě více přiblížila podobě výhybkových návěstidel Hanning & Kahl. Tato návěstidla si někteří
z nás mohou pamatovat z křižovatky Želivského, kde byla umístěna v roce 1992.
Rozdíl spatříme pouze ve využití více barev tvořených diodami oproti klasickým žárovkovým lampám s vytvarovanými průhledy.
Zkušební provoz těchto barevných signálů probíhal na vjezdu do smyčky Nádraží Braník
od června roku 2009. Původně se počítalo s ročním zkušebním provozem, následně mělo dojít k jejich instalaci na vybrané křižovatky,
které projdou rekonstrukcí. Nakonec zkušební provoz barevných návěstidel trval dva roky, do 30. června 2011, kdy započala
rekonstrukce tramvajové trati na Podolském nábřeží. Již během rekonstrukce byla demontována, poté opět instalována, ale po obnovení
provozu na rekonstruované trati již nebyla spuštěna a v průběhu zimy došlo k jejich úplné demontáži.
S jejich dalším využitím se v budoucnu nepočítá.
Podobně jako v případě dosavadních čoček platila pro barevná návěstidla některá společná ustanovení:
Výzva se zadává automaticky (většinou trolejovým kontaktem) nebo ručně pomocí univerzální kličky v kontaktním zámku (příp. tlačítkem)
V místě větvení vlakové cesty je každý směr zabezpečen vlastním signálem
Pokud je přednost v jízdě na křižovatkách upravena dopravními značkami, jsou nové signály pro tramvaje dopravním
značkám nadřazeny. Nové signály pro tramvaje jsou nadřazeny také obecným pravidlům pro přednost tramvají podle
Dopravního a návěstního předpisu pro tramvaje D 1/2
Princip funkce návěstidel znázorňují následující obrázky. Nad sebou bylo umístěno tolik signálů, pro kolik směrů
signalizace platí. Pro zlepšení viditelnosti byla návěstidla osazena bílým orámováním.
|
Signál Stůj vlevo, Stůj přímo a Stůj vpravo
znamená pro signalizovaný směr povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou
Příčná čára souvislá, Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě! a
Příčná čára souvislá s nápisem STOP,
a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením.
|
|
|
|
|
Signál Stůj vlevo + výzva vlevo,
Stůj přímo + výzva přímo a Stůj vpravo + výzva vpravo
znamená pro signalizovaný směr povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou Příčná čára souvislá,
Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě! a Příčná čára souvislá s nápisem STOP,
a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením. Zároveň poskytuje informaci o tom,
že řadič světelného signalizačního zařízení přijal výzvu k udělení signálu do signalizovaného směru.
|
|
|
|
|
Signál Příprava k odjezdu vlevo, Příprava k odjezdu přímo a
Příprava k odjezdu vpravo znamená pro signalizovaný směr možnost pro řidiče
stojícího vozidla připravit se k jízdě a pro řidiče jedoucího vozidla povinnost přizpůsobit rychlost jízdy
(příp. zastavit vozidlo) tak, aby do doby rozsvícení signálu Volno v signalizovaném směru nepřejel
dopravní značku Příčná čára souvislá, Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě! a
Příčná čára souvislá s nápisem STOP, a kde taková dopravní značka není, za světelné signalizační zařízení.
|
|
|
|
|
Signál Volno vlevo, Volno přímo a Volno vpravo
znamená možnost pokračovat v jízdě jen v signalizovaném směru.
|
|
|
|
|
Signál Pozor vlevo, Pozor přímo a Pozor vpravo
znamená pro signalizovaný směr povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou Příčná čára souvislá,
Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě! a Příčná čára souvislá s nápisem STOP ,
a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením; je-li však vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko,
že by řidič nemohl bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě.
|
|
|
|
|
Není-li signalizován žádný signál, nejedná se o křižovatku řízenou nebo místo zabezpečené světelným signalizačním zařízením.
|
|
|
|
|
|
|
Signál Předvěst volno vlevo, Předvěst volno přímo a
Předvěst volno vpravo upozorňuje řidiče minimálně na zábrzdnou vzdálenost, že na křižovatce
řízené nebo v místě zabezpečeném světelným signalizačním zařízením může očekávat signál Volno
do signalizovaného směru.
(Tyto signály nebyly v rámci zkušebního provozu využity.)
|
|
|
|
|
Signál Předvěst stůj vlevo, Předvěst stůj přímo
a Předvěst stůj vpravo upozorňuje řidiče minimálně na zábrzdnou vzdálenost, že na křižovatce
řízené nebo v místě zabezpečeném světelným signalizačním zařízením musí očekávat signál Stůj
do signalizovaného směru.
(Tyto signály nebyly v rámci zkušebního provozu využity.)
|